خبرگزاری کار ایران

یلدا در نقاط مختلف جهان

asdasd
کد خبر : ۲۳۳۹۸۶

یلدا نمونه ای از پربارترین فرهنگ‌های باستانی آریایی‌هاست. یلدا که به شب چله هم معروف است، بلندترین شب سال در نیم کره شمالی زمین به حساب می‌اید. مراسم شب یلدا غیر از کشورمان، میان ایرانیان مقیم کشورهای دیگر هم جایگاه ویژه‌ای دارد.

یلدا نمونه ای از پربارترین فرهنگ‌های باستانی آریایی‌هاست. یلدا که به شب چله هم معروف است، بلندترین شب سال در نیم کره شمالی زمین به حساب می‌اید. مراسم شب یلدا غیر از کشورمان، میان ایرانیان مقیم کشورهای دیگر هم جایگاه ویژه‌ای دارد.

به گزارش ایلنا، سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در اکثر نقاط جهان با توجه خاص به برگزاری مراسم یلدا، ‌ در برپایی آن پیش‌گام می‌شوند و در بسیاری نقاط جهان با هماهنگی رایزنی‌های فرهنگی کشورمان، مراسم این سنت باستانی برگزار می‌شود.

گرامی‌داشت در سرزمین آفتاب تابان
سال گذشته مراسم نکوداشت شب چله در توکیو با حضور رضا نظر آهاری، سفیر کشورمان برگزار شد.
سفیر ایران، در این مراسم با اشاره به مشکلات ایرانیان مقیم ژاپن و محبوسین ایرانی در زندانهای این کشور، اظهار کرد با تعاملات دوجانبه دو دولت ایران و ژاپن، سند همکاری جهت انتقال محکومین کشورمان در مراحل نهایی قرار می‌گیرد. وی همچنین اظهار امیدواری کرد: با مذاکرات صورت گرفته تفاهم نامه انتقال محکومین تا پایان سال جاری تائید و مورد اجرا قرار گیرد تا هرچه زودتر ایرانیان محبوس در زندانهای ژاپن که متاسفانه در زندانهای ژاپن به سر می برند به کشورمان بازگردند.

یلدا در سوئد
ایرانیان مقیم سوئد هم، ‌ در این کشور سردسیر همزمان با شب یلدا، به برگزاری مراسم این شب می‌پردازند. در سال‌های گذشته مراسم شب یلد به همت انجمن خانه نیما در استکهلم، در مرکز شیستاترف پایتخت سوئد برگزار می‌شد. اجرای موسیقی از سوی گروه‌‎های ایرانی مقیم سوئد که بسیاری از آن‌ها به نواختن موسیقی سنتی هم می‌پرداختند، بخشی از این برنامه بود. همچنین در این شب غذاهای سنتی متنوعی مانند آش، دلمه، کتلت، شله‌زرد و دیگر مخلفات، همراه با چای، قهوه، میوه و شیرینی برای شرکت کنندگان سرو می‌شد. البته برگزار کنندگان این مراسم برای بزرگسالان ۲۰ کرون و کودکان ۱۰ کرون بلیت ورودی درنظر می‌گرفتند.

مراسم شب یلدا در کالیفرنیا
روز ۲۰ دسامبر سال گذشته، موسسه فرهنگ برگزار کننده مراسم شب یلدا در سانتامونیکا آمریکا بود. این مراسم ساعت هفت بعد از ظهر در تئاتر موس در نیورود اسکول برگزار شد. این مراسم در واقع ویژه برنامه‌ای مختص شب یلدا بود مراسمی که برای سالیان طولانی از سوی ایرانیان مقیم ایالات متحده آمریکا برگزار می شود که شامل پرده‌خوانی و شاهنامه‌خوانی هم بود. مراسم شعرخوانی، اجرای موسیقی‌های سنتی و کلاسیک از جمله برنامه‌های همیشگی شب یلدا بین ایرانیان مقیم آمریکاست. ایرانیان مقیم کالیفرنیا امسال هم در تدارک بزرگداشت این شب باستانی‌اند.

چله‌نشینی در افغانستان
مردم افغانستان شب یلدا با چیدن سفره‌ مخصوص این شب که از میوه و آجیل‌های متنوع تشکیل می‌شود، در کنار بزرگان خانواده به چله‌‌نشینی می‌پردازند. هندوانه و انار میوه‌های مخصوص سفره شب یلدای افغان‌ها هستند، این ۲ میوه سرخ رنگ که نمادی از سرخی آفتاب هستند، نوید دهنده روشنایی در سفره به شمار می‌روند. مردم افغانستان شب یلدا را به امید طلوع خورشید که مظهر درخشندگی و گرما است، به سر می‌رسانند. آن‌ها بر ای باورند شب یلدا با اولین شب از فصل زمستان و آغاز چله بزرگ مصادف است و پس از این شب، روزها به سوی طولانی شدن می‌روند. افغانی‌ها در گذشته معتقد بودند که آفتاب بیشتر می‌درخشد و از ظلمت و تاریکی شب که تعبیر به اهریمن می‌شد، کاسته می‌شود.

یلدا در لندن

ایرانیان مقیم انگلستان هم با رسیدن شب ‌آخر پاییز و آغاز زمستان، به تهیه اقلام این شب باستانی می‌پردازند. کانون ایرانیان مقیم لندن هم برای بزرگداشت این شب باستانی، هرسال چه به صورت رسمی و چه غیررسمی برنامه‌های برای اعضای ‌این کانون در نظر می‌گیرد. البته برخی ایرانی‌های مقیم لندن و دیگر شهرهای انگلستان هم در این شب، با جمع شدن کنار هم به چله‌نشینی می‌پردازند. ساختمان کانون ایرانیان مقیم لندن به تازگی به شمال این شهر منتقل شده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز