خبرگزاری کار ایران

با حضور معاون اول رییس جمهور:

سیزدهمین جلسه شورای عالی عشایر کشور برگزار شد

سیزدهمین جلسه شورای عالی عشایر کشور عصر شنبه 30 مردادماه به ریاست معاون اول رییس جمهور در محل نهاد ریاست جمهوری برگزار شد.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان امور عشایر ایران، در این جلسه که وزرای جهاد کشاورزی، نیرو، فرهنگ و ارشاد اسلامی، رییس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، معاون توسعه روستایی و مناطق محروم ریاست جمهوری و نمایندگان دستگاه‌های مختلف کشور نیز حضور داشتند، رییس سازمان امور عشایر گزارشی از روند اجرای مصوبات جلسه گذشته شورا را ارایه و توضیحاتی درباره نمودار تحولات جمعیتی عشایر و توانمندی‌های جامعه عشایری در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی و زیست محیطی بیان کرد.

کرمعلی قندالی همچنین به معرفی طرح‌ها و برنامه‌های سه‌گانه تدوین شده برای ارتقای کیفیت زندگی جامعه عشایر و تامین نیازهای آنان پرداخت و گفت: برنامه جامع ارتقای سطح سواد، دانش و مهارت در مناطق عشایری، طرح ویژه ارایه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایری کشور و برنامه ویژه ارتقای سطح برخورداری عشایر از بهداشت، درمان، بیمه‌ها و خدمات حمایتی از جمله طرح‌هایی است که برای جامعه عشایر کشور تدوین شده است.

وی به تشریح جزییات این برنامه ها، اهداف تعیین شده و اعتبارات مورد نیاز برای اجرای طرح ها پرداخت و پس از بحث و تبادل نظر، این طرح ها به تصویب رسید.

رییس سازمان امور عشایر همچنین یکی از دستاوردهای دولت را تعیین کد شناسه برای کانون‌های استقرار عشایر در قشلاق عنوان کرد و گفت: تا پیش از سال 92 حدود 30 درصد از کانون های استقرار عشایر فاقد کد شناسه بوده‌اند که این میزان تا پایان سال 94 به 9 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: از سال 92 تا سال 95 بیش از 400 کانون استقرار عشایر دارای کد شناسه شده اند که موجب برخورداری بیشتر عشایر از خدمات زیربنایی شده است.

رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هم در این جلسه، به تشریح پیشنهاد تشکیل «کارگروه توسعه گردشگری و صنایع دستی عشایری» پرداخت و گفت: توسعه گردشگری طبیعی و مناسب‌سازی خانه‌های عشایری و روستایی برای اسکان و اقامت گردشگران داخلی و خارجی، علاوه بر اشتغالزایی، می تواند منجر به توسعه روستاهای کشور شود.

پس از توضیحات سلطانی فر، با پیشنهاد تشکیل این کارگروه موافقت شد.

طرح ویژه ارائه خدمات فرهنگی و مذهبی به جامعه عشایر کشور نیز از دیگر موضوعاتی بود که در این جلسه مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت و وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشریح برنامه های این وزارتخانه برای توسعه این خدمات به جامعه عشایری پرداخت.

نمایندگان وزارتخانه های نیرو و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز در این نشست، برنامه های این دو دستگاه اجرایی را برای ارتقا و بهبود خدمات به جامعه عشایری تشریح کردند.

گفتنی است، در این جلسه قائم مقام و معاون توسعه و امور زیربنایی، مدیرکل دفتر ساماندهی و هماهنگی امور عشایر و مدیرکل دفتر مطالعات جامع سازمان نیز حضور داشتند.

 

کد خبر : ۴۰۲۷۲۱