خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی اعلام کرد:

تولید 150 هزار تن فرآورده های پروتئینی توسط عشایر آذربایجان شرقی

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی گفت: عشایر این استان به تولید سالانه بیش از 150 هزار تن فرآورده های پروتئینی تولید می کنند.

به گزارش ایلنا به نقل از پایگاه اطلاع رستانی سازمان امور عشایر ایران  ،  آل هاشم در شورای عشایری آذربایجان شرقی گفت: این میزان تلاش عشایر، مصداق الگوی مصرف، همت مضاعف، تولید ملی، جهاد اقتصادی و اتحاد در بین این قشر است.

وی افزود: جمعیت عشایری این استان در فصل قشلاق 13 هزار و 297 نفر و در فصل قشلاق هشت هزار و 790 نفر است که با یک و نیم میلیون راس جمعیت دامی، حدود یک میلیون هکتار از اراضی استان را در اختیار دارد. 

آل هاشم با بیان اینکه عشایر این استان درون کوچ هستند، یادآور شد: سالانه در فصل ییلاق حدود پنج هزار نفر از استان های آذربایجان غربی، اردبیل و زنجان میهمان این استان می شوند که عمده عشایر آذربایجان غربی در دامنه های کوه سهند مستقر می شوند.

مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی ادامه داد: هم اکنون در این استان طرح پایلوت جایگزینی سوخت های پاک بین مردم عشایر در حال اجراست که در این راستا این اداره کل اقدام به توزیع پنل های خورشیدی، شیردوش های مکانیزه، حمام های خورشیدی و دستگاه جوجه کشی برای حفظ ژن های اصیل ماکیان عشایر کرده است.

بر اساس این گزارش، مدیرکل امور عشایر آذربایجان غربی نیز که در در این نشست حضور داشت در سخنانی گفت: بیش از 90 درصد کوچ جمعیت عشایر آذربایجان غربی در داخل استان انجام می شود و بقیه عشایر به استان آذربایجان شرقی و شهرستان های مراغه و مرند کوچ می کنند.

بهرام زینال زاده افزود: استان آذربایجان غربی دارای 104 هزار نفر جمعیت عشایری است که 3.4 درصد نفوس استان را تشکیل می دهد و 10 درصد جمعیت عشایر کل کشور نیز در این استان ساکن هستند.

وی بیان داشت: عشایر آذربایجان غربی سالانه 15 هزار تن گوشت قرمز، 50 هزار تن شیر و سه هزار تن پشم تولید و به بازار عرضه می کنند.

فرماندار مراغه نیز در این نشست با بیان اینکه مشکلات عشایر در دو بخش قابل بررسی است، گفت: بخش اول این مشکلات مربوط به کم کاری مسئولان و تصرف اراضی در اختیار عشایر است و بخش دوم نیز چرای بی رویه و خارج از ظرفیت در یوردها است. 

ظفر محمدی افزود: مسیرگشائی ایل راه ها، احداث دکل های مخابراتی و رسیدگی به پرونده های قضایی این مردم از جمله مواردی است که باید شورای عشایر شهرستان آن ها را پیگیری کند

 

کد خبر : ۳۹۸۴۸۶