خبرگزاری کار ایران

فعالیت 120 مرکز دانش‌بنیان کشاورزی در کشور

معاون وزیر کشاورزی از فعالیت ۱۲۰ مرکز دانش بنیان کشاورزی در کشور خبر داد و گفت: توسعه تحقیقاتی در بخش دولتی لازم است به بخش خصوصی یا دانشگاه‌ها واگذار شود، مگر در شرایط ضروری و بسیار محدودی که دولت به دلایلی لازم بداند آن تحقیق را باید به سرانجام برساند.

به گزارش ایلنا، اسکندر زند - رییس سازمان جهاد کشاورزی - با اشاره به اینکه زیرساخت لازم برای بخش خصوصی از طریق پارک های علم و فناوری کشاورزی فراهم شده است، بر تقویت مراکز رشد تاکید و اظهار کرد: هشت مرکز رشد تاکنون به ثبت رسیده و هفت مرکز دیگر نیز در حال ثبت شدن است.  

زند تجاری‌سازی دستاوردهای کشاورزی را یکی از برنامه‌های مهم سازمان دانست و افزود: تاکنون ۱۳۰ دستاورد تحقیقاتی این سازمان تجاری‌سازی شده است. همچنین سالانه ۳۰ دستاورد تجاری‌سازی شده از سوی سازمان به بخش خصوصی ارائه می‌شود.  

وی با توضیح اینکه بخش دولتی باید بخشی از فعالیت‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کند، ادامه داد: توسعه تحقیقاتی در بخش دولتی لازم است به بخش خصوصی یا دانشگاه‌ها واگذار شود، مگر در شرایط ضروری و بسیار محدودی که دولت به دلایلی لازم بداند آن تحقیق را باید به سرانجام برساند.  

معاون وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه نخستین زیرساخت در این زمینه مسائل فرهنگی است، اضافه کرد: ساخت پارک های علم و فناوری و صندوق حمایت از پژوهش‌ها دومین و سومین زیرساخت در این زمینه است.

زند استفاده از تجربه‌های جهانی و شهرک‌هایی چون شهرک علمی و تحقیقاتی در کشور را زمینه‌های بسیار خوبی دانست که می‌تواند در همه صحنه‌ها از جمله صنعت بذر و نهال، تولید واکسن، گل و گیاه، دام و طیور مورد استفاده قرار گیرد.

وی خصوصی‌سازی و تجاری‌سازی دستاوردها را از برنامه‌های سال جاری سازمان دانست و گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و دانشگاه‌ها با توجه به تجربه‌های ارزنده‌ای که در زمینه کشاورزی دارند می‌توانند با همکاری و هم افزایی، بسیاری از چالش‌های پیش رو را برطرف کنند.

 

کد خبر : ۳۸۶۹۰۹