خبرگزاری کار ایران

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور خبر داد:

کاهش 32 درصدی کانون‌های بیماری واگیر دامی در 8 ماهه نخست امسال

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، از کاهش ۳۲ درصدی کانون‌های بیماری واگیر دامی در هشت ماهه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، جمال‌الدین جاویدی گفت: بررسی‌های اولیه و مقایسه‌ای روند بیماری و گزارش‌های آن در هشت ماهه نخست سال ۱۳۹۴ با مدت مشابه در سال ۱۳۹۳، موید کاهش ۳۲ درصدی بوده که در این بین، سهم بیماری‌های واگیردار و استراتژیک طاعون نشخوارکنندگان کوچک، تب برفکی، لمپی‌اسکین و آبله بیش از سایر بیماری‌های دامی است.

وی تصریح کرد: برابر اطلاعات اخذ شده از سامانه اطلاعات جغرافیایی بیماری‌های دامی؛ تعداد موارد گزارش شده بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک در ۸ ماهه سال ۱۳۹۴، ۶۵۵ مورد بوده که نسبت به مدت مشابه در سال ۹۳ (۱۴۹۸ مورد) ۵۶ درصد کاهش داشته است.

این مسوول خاطرنشان کرد: افزایش عملیات واکسیناسیون در سال ۱۳۹۳ و همچنین مدیریت در کانون‌های بیماری در سال ۱۳۹۴ در کنار اجرای واکسیناسیون در اطراف کانون‌های بیماری در حیات‌وحش از مهم‌ترین دلایل کاهش موارد گزارش‌های بیماری محسوب می‌شود.

جاویدی در خصوص بیماری استراتژیک و مهم تب برفکی گفت: علی‌رغم کاستی‌های فراوان در بخش تولید و تامین واکسن تب برفکی برای فازهای عملیاتی و تغییرات شدید سویه‌های در گردش ویروس (سویه A و O)، به دلیل مدیریت هدفمند در واکسیناسیون، استفاده از واکسن با Potency بالا، اعمال ضوابط بهداشتی و قرنطینه‌ای، محدودیت در تردد دام و ممنوعیت خروج دام از استان‌های شرقی کشور و... با کاهش ۴۸ درصدی کانون‌های بیماری در جمعیت دامی حساس و ۵۰ درصدی در واحدهای صنعتی شیری روبرو هستیم که این امر حاصل تلاش، مدیریت و پشتکار همکاران دامپزشکی در سراسر کشور است.

معاون بهداشتی و پیشگیری سازمان دامپزشکی کشور، بر ضرورت پیشگیری از شیوع بیماری‌های واگیر دامی توسط دامداران با اعمال ضوابط شدید بهداشتی و قرنطینه‌ای تاکید کرد.

وی افزود: بهداشت و مدیریت بیماری‌های دامی همواره تحت تاثیر عوامل محیط، میزبان و عامل بیماری قرار دارد و تعامل بین آن‌ها سبب افزایش و یا کاهش رخدادهای بیماری در سطح کشور می‌شود.

جاویدی تاکید کرد: با توجه به شرایط آب و هوایی و وجود جمعیت دامی حساس (دام‌های واکسینه نشده به دلایل متعدد از جمله کمبود واکسن «تب برفکی») در سطح کشور، در صورت تداوم روند موجود و فراهم نشدن امکانات لازم جهت تکمیل و اجرای اقدامات پیشگیرانه، امکان شیوع تب برفکی محتمل است.

کد خبر : ۳۲۶۴۳۷