خبرگزاری کار ایران

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی خبر داد:

رشد 7 برابری آزمون های استانداردسازی تجهیزات کشاورزی

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی گفت: آمار کشت مکانیزه نشان می‌دهد که در سال‌های اخیر کشت به روش مکانیزاسیون رشد قابل توجهی داشته است.

به گزارش ایلنا از وزارت جهاد کشاورزی، دکتر کامبیز عباسی در مراسم افتتاح چهاردهمین نمایشگاه بین‌المللی تجهیزات کشاورزی در اصفهان، اظهار کرد: در حوزه استانداردسازی 760 آزمون استاندارد بر روی تجهیزات کشاورزی انجام شده است این در حالی است که این عدد در سال 91 حدود 130 آزمون بود و این رشد هفت برابری نشان از جدیت در این عرصه است.

وی افزود: تاکنون 1100 دستگاه انواع تراکتور و کمباین پلاک‌گذاری شده است و امیدواریم در برنامه‌ای سه ساله بتوانیم تمامی این ادوات را پلاک‌گذاری کنیم.

رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ارتباط با فناوری‌های نوین در عرصه تولید ماشین‌آلات کشاورزی تا سقف 30 درصد کمک بلاعوض از سوی وزارت جهاد کشاورزی در اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد.

وی تصریح کرد: همچنین بخشی از تجهیزات و امکانات کشاورزی حفاظتی در ایران بومی‌سازی شده که یک چهارم قیمت جهانی هزینه‌بر بوده است.

عباسی با بیان این که در چند سال اخیر رویکردهایی را مورد بررسی قرار داده‌ایم که از آن جمله می‌توان به کاهش تقاضای آب اشاره کرد، گفت: در این راستا برنامه‌هایی همچون توسعه کشت‌های نشایی، افزایش گلخانه‌ها و تغییر فصل کشت را در حال اجرا داریم.

وی با اعلام این که به دنبال استفاده از واریته‌هایی هستیم که طول دوره رشد کوتاهی داشته باشند، افزود: در حال حاضر به ازای هر یک متر مکعب آب، حدود 500‌ گرم گندم تولید می‌کنیم و به دنبال آن هستیم که این میزان را با استفاده از روش‌های نوین کشاورزی به یک کیلوگرم گندم تولیدی برسانیم.

رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون کشاورزی با بیان این که به ازای هر متر مکعب آب، 120 گرم برنج تولید می‌شود، اعلام کرد: برای توسعه کشت نشایی نیاز است نشاءکاری مناسب را شناسایی کرده و بر روی آن برنامه‌ریزی کنیم.

مکانیزاسیون عامل حیاتی در اقتصادی کردن تولید محصولات کشاورزی

در این مراسم، مهندس قدرت اله قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان با بیان این که کشاورزی از مهم‌ترین و حیاتی‌ترین بخش‌های اقتصادی کشور به‌شمار می‌رود، گفت: مکانیزاسیون به عنوان یک عامل تعیین کننده و حیاتی در اقتصادی کردن تولید محصولات کشاورزی و استفاده بهتر از همه نهاده‌ها از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی با بیان این که بخش کشاورزی وظیفه سنگین امنیت غذایی را بر عهده دارد، اضافه کرد: برای افزایش تولید محصولات کشاورزی و حفاظت از محیط زیست و توسعه پایدار تنها راه، بهره‌گیری بهینه از منابع و عوامل تولید و بهره‌وری مطلوب از امکانات و قابلیت‌ها است.

این مسوول ادامه داد: این امر با توجه به توسعه شتابنده علوم و به کارگیری تکنولوژی‌های نوین و پیشرفته در کلیه امور مرتبط با کشاورزی جز با توسعه مکانیزاسیون و استفاده از ابزار و تجهیزات و فناوری‌های مناسب در گستره وسیع فعالیت‌های کشاورزی از خاک‌ورزی و تهیه زمین تا پس از برداشت و حتی فرآوری و عرضه محصولات کشاورزی ممکن نخواهد بود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان تصریح کرد: در سال‌های اخیر وزارت جهاد کشاورزی برای کشاورزان خط اعتباری ویژه‌ای ایجاد کرده است که از سال 92 تا 94 در حدود 2550 میلیارد تومان تسهیلات برای خرید ماشین‌آلات کشاورزی اختصاص داده است که سهم اصفهان حدود 68 میلیارد تومان است که تاکنون 50 میلیارد تومان آن معادل 73 درصد جذب شده است.

وی با بیان این که مکانیزاسیون به طور وسیع در استان اصفهان در خدمت کشاورزی است، تاکید کرد: 97 درصد عملیات خاک، 79 درصد عملیات کاشت، 62 درصد عملیات داشت و 84 درصد عملیات برداشت در استان به صورت مکانیزاسیون انجام می‌شود.

قاسمی یادآور شد: با توجه به خرید تراکتور و کمباین حدود 74 هزار اسب بخار به بخش اضافه شده است و ضریب مکانیزاسیون استان از 1.64 اسب بخار در هکتار در سال 92 به 1.74 اسب بخار در هکتار در سال 94 ارتقا یافته است.

وی با بیان این که از 400 هزار هکتار اراضی کشاورزی استان اصفهان، 100 هزار هکتار به دلیل خشکسالی از دایره کشاورزی خارج شده است، گفت: باید با استفاده از سامانه آبیاری نوین این نقص ها جبران شود.

رییس سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: 800 هکتار از اراضی در سطح استان تحت آبیاری تحت فشار هستند و امکان توسعه آن تا 200 هزار هکتار وجود دارد.

کد خبر : ۳۲۶۳۸۶