خبرگزاری کار ایران

کارگردان فیلم در نشست خبری؛

«ناهید» حرف تازه‌ای ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۸۰۰۹

کارگردان فیلم ناهید اولین فیلم بلند خود را ادامه مستندها و فیلم‌های گذشته و تجربه ۱۰ _ ۱۵ ساله خود عنوان می‌کند که موضوع حضانت فرزند را به تصویر کشیده و حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد.

کارگردان فیلم ناهید اولین فیلم بلند خود را ادامه مستندها و فیلم‌های گذشته و تجربه ۱۰ _ ۱۵ ساله خود عنوان می‌کند که موضوع حضانت فرزند را به تصویر کشیده و حرف تازه‌ای برای گفتن ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ جلسه پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «ناهید» با حضور بازیگران فیلم نوید محمدزاده، ساره بیات، پژمان بازغی، میلاد حسینی آیدا پناهنده کارگردان و بیژن امکانیان تهیه کننده فیلم در محل برگزاری سی و سومین جشنواره فیلم برگزار شد.

بیژن امکانیان به عنوان اولین سخنران نسبت به قبول تهیه‌کنندگی فیلم ابراز رضایت و خرسندی کرد و نفش مرکز گسترش سینمای مستند و تجربه را در ساخت این فیلم موثر دانست و ادامه داد: یک سال و نیم قبل از حضور این مرکز تلاش‌های بسیاری برای ساخت فیلم انجام دادیم؛ که هیچ کدام نتیجه بخش نبود. حدود ۶ ماه قبل توانستیم فیلم را به مرحله اجرا برسانیم.

او می‌گوید: به نظرم اگر نگوییم بی‌نقص است، اما فیلم کم نقصی است و فکر می‌کنم یک اثر خلاقانه و اثرگذار به سینمای ایران تقدیم شد.

آیدا پناهنده فکر می‌کرد که اولین فیلم بلند خود را در ۲۴ سالگی بسازد؛ اما این اتفاق با ده سال تاخیر اتفاق افتاد. فیلمی که ادامه دهنده مستند‌ها؛ فیلم کوتاه و موضوعاتی است که ۱۰ تا ۱۵ سال روی آن کار کرده و به قول خودش حرف تازه‌ای ندارد.

او با اشاره به تشویق‌های بدون کمک از فیلم طی سال‌های گذشته می‌گوید: کمک‌ها به آفرین و تشویق‌های زبانی ختم می‌شد؛ تا زمانی که مرکز گسترش سینمای مستند و تجربه کار را اجرایی کرد.

کارگردان فیلم ناهید دلیل انتخاب گویش گیلکی را آشنایی‌اش با این لهجه عنوان می‌کند: با وجود اینکه من خودم آذری هستم اما به دلیل داشتن شوهر عمه‌‌ای گیلانی و سفرهایی که در کودکی به این خطه داشتم؛ کاملا با فرهنگشان آشنایی داردم. سختی کار آنجایی بود که بازیگران باید ته لهجه گیلانی را یاد می‌گرفتند؛ به گونه‌ای که در یک سطح باشد. همچنین بازیگران باید خود را با پژمان بازغی سینک می‌کردند و بازیگران رنج زیادی کشیدند.

پژمان بازغی بازیگر نقش اول فیلم در مورد حضورش می‌گوید: بعد از آقای امکانیان من اولین نفری بودم که به گروه ‌اضافه شدم و یک سال و نیم قبل فیلم نامه را خواندم و به دلیل شریف بودن حضور در آن را قبول کردم. مشخص بودن جزئیات از نکات مثبت فیلم نامه بود که همه چیر در آن واضح مشخص شده بود.

او با مزاح از دوست داشتنش برای حضور در نقش ناهید می‌گوید: نگارش فیلمنامه به گونه‌ای بود که جای قضاوت برای هیچ یک از شخصیت‌ها نباشد. فیلم صاحب نگاه سینمایی است و قرار نیست؛ مخاطب در این فیلم قضاوت کند همچنین قرار نیست فیلمساز به جای مخاطب و شخصیت ناهید نتیجه گیری کند.

او نقش مسعود را اولین نقش خود معرفی می‌کند که او با لهجه گیلکی صحبت کرده و فیلم ناهید را اولین تجربه کار با کارگردان خانم همچنین چشم گفتن‌های مداوم را از سختی کار با کارگردان خانم عنوان کرد.

ساره بیات بازیگر نقش اول زن ناهید در پاسخ به سئوال مجری که می‌گوید این نقش شما شباهت زیادی به فیلم فصل فراموشی فریبا دارد؛ آیا از این موضوع که در ورطه تکرار بیفتید؛ واهمه دارید؟؛ گفت: زمانی که وارد عرصه بازیگری می‌شوید باید ترس‌های خود را‌‌ رها کنید و جسارت داشته باشید. البته من اصلا موافق شباهت این نقش با آن نقش نیستم. به نظر من فیلمنامه و نقش هر دو متفاوت بودند. تفاوت زیادی بین این کار و دیگر کارهای من بود.

او تاییدیه و تصحیح لهجه گیلیکی خود را از اهالی کوچه و خیابان می‌گرفته و کمک‌های پژمان بازغی و رحیمی را موثر می‌داند.
نوید محمد‌زاده بازیگر نقش مکمل مرد دلیل انتخاب فیلم ناهید را ارتباط دلی عنوان می‌کند که با آن برقرار کرده است و ادامه می‌دهد: من به محض اینکه که فیلمنامه را خواندم انرژی گرفتم و نظر مساعد خود را به کارگردان اعلام کردم و بسیار مفتخرم که در این فیلم بازی کردم.

او با اشاره به گزیده کاری خود می‌گوید: من لحظه‌ای از عدم حضور در یک فیلم حسرت نمی‌خورم. اما اگر یک فیلمی را بازی کنم و نتیجه کار مطلوب نباشد تا پایان عمر از خود شاکی خواهم بود. ترجیح می‌دهم سالی ۲ فیلم بازی کنم و حالم خوب باشد.

محمدزاده از هم بازی شدن با بازغی ابراز رضایت دارد و کمک‌های او را برای درآمدن لهجه بسیار موثر عنوان می‌کند: من قبل از هم بازی شدن به پژمان نسبت به او حس خنثی داشتم اما الان عاشقش هستم. چه حس خوبی است که آدم‌ها از کار کردم با یکدیگر لذت ببرند. قرار نیست در بازیگری کسی از تو جلو بزند.

حسین‌پور بازیگر نوجوان فیلم نیز از چگونگی انتخاب شدنش در فیلم می‌گوید؛ که عکسش را از طریق وایبر برای کارگردان ارسال کرده و اصراری که پناهنده در کاستن از لهجه‌اش داشته است.

کارگردان فیلمش را به این دلیل گوشت قربانی می‌داند؛ که به عنوان اولین فیلم به نمایش درآمد و این موضوع را از عدم برنامه‌ریزی صحیح برگزارکنندگان جشنواره اعلام کرد.

پژمان بازغی در پایان از این موضوع که برای فیلم اولی‌ها سیمرغ مردمی در نظر گرفته نشده است؛ گلایه کرد و گفت: صادقانه‌ترین ارتباط با فیلمی که بازی کرده‌ایم سیمرغ مردمی است که متاسفانه این امکان از فیلم اولی‌ها گرفته شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز