خبرگزاری کار ایران

کارگردان «من می‌خوام شاه بشم»:

تلویزیون تمایلی به پخش فیلم‌های مستند ندارد

asdasd
کد خبر : ۲۴۶۳۲۹

وظیفه پخش فیلم‌های مستند در تمام دنیا، با تلویزیون است. متاسفانه در کشور ما تلویزیون زیاد تمایلی به پخش فیلم‌های مستند ندارد.

امسال در سی و سومین دوره از جشنواره فیلم فجر مستند " من می‌خوام شاه بشم " به کارگردانی مهدی گنجی قرار است در دو بخش سینمای هنر و تجربه و بخش سینما حقیقت به نمایش دربیاید.

به گزارش ایلنا، گنجی گفت: در شرایطی که برای اکران فیلم‌های سینمایی وجود دارد، اکران فیلم‌ها در گروه هنر وتجربه اتفاق خیلی خوبی است. به هر حال همانند همه دنیا برای فیلم‌های خاص‌تر یا سینمای مستند، امکاناتی برای اکران ایجاد کنیم، قطعا کمک می‌کنیم به فیلمسازانی که فیلم‌های این دوستان نیز دیده شود. در عین حال سطح سلیقه مخاطبانی که کمی متفاوت‌تر به سینما نگاه می‌کنند را با نمایش این فیلم‌ها ارتقا دهیم.

وی ادامه داد: چند ماهی از اکران فیلم‌ها در این گروه می‌گذرد، دیده‌ایم که بعضی از فیلم‌ها فروش خوبی هم داشته‌اند و این مسئله نشان می‌دهد که این نوع از سینما مخاطب خود را دارد. حتی من معتقدم که در اکران این گروه گاهی ممکن است که تنها ۱۰ نفر برای دیدن فیلمی در سالن سینما حضور داشته باشند نه تنها ایرادی ندارد بلکه این تعداد مخاطب هم بخشی از این سینما است. من از اتفاقی که برای گروه هنر و تجربه افتاده، خوشحال هستم. به هر حال در عرصه فیلم‌های مستند هم و با نمایش این فیلم‌ها در این گروه فکر کنم فضای فیلمسازی برای امثال من هم فضای مناسب و بهتری خواهد بود.

وی بااشاره به تفاوتی که بین اکران فیلم‌های مستند و فیلم‌های داستانی در گروه هنر و تجربه وجود دارد؛ افزود: ساعت‌هایی که برای پخش فیلم‌های مستند تعیین می‌شود، همانند نمایش فیلم‌های داستانی نیست. به نظر می‌رسد نگاه دوگانه در این زمینه وجود دارد و سهمیه‌بندی انجام دادند. اما در این دوره مردم علاقه بیشتری به دیدن فیلم مستند پیدا کرده‌اند.

وی ادامه داد: وظیفه پخش فیلم‌های مستند در تمام دنیا، با تلویزیون است. متاسفانه در کشور ما تلویزیون زیاد تمایلی به پخش فیلم‌های مستند ندارد. اما وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی می‌تواند روی این موضوع کار کند و کمی فضا را برای تولیدات سینمای مستند بیشتر کند. در ضمن فیلم‌هایی باید دراین گروه پخش شود که در مراحل اولیه، رابطه‌ای بیشتری را با مخاطب برقرار کند.

گنجی ادامه داد: در سال‌های گذشته هم اگر به خاطر بیاورید تجربه‌های مشابه اکران فیلم‌های گروه هنر و تجربه را داشته‌ایم به عنوان مثال سینما سپیده اکران فیلم‌های مستند را در دوره‌ای به خود اختصاص داده بود اما این موضوع هم نیم بند بود و به خوبی اجران نشد. ‌

وی افزود: ای کاش این امکان وجود داشت که به‌‌ همان اندازه که برای فیلم‌های داستانی امکان تبلیغات وجود دارد، برای فیلم‌های این بخش به خصوص برای فیلم‌های مستندی که در این بخش، به نمایش گذاشته می‌شود هم تبلیغات صورت می‌گرفت. به هر حال دولت از این گروه حمایت می‌کند و در آن شکی نیست اما مردم آگاهی زیادی از پخش فیلم‌های مستند ندارند. اما در همین ابتدای راه هم انرژی زیادی وجود دارد که همه فیلمسازا ن را به سمت این گروه هدایت می‌کند.

گنجی با اشاره به اشکالات طرح هنر و تجربه گفت: معاونت سینمایی تا جایی که امکان دارد باید مقابل یک سری مخالفت‌ها برای اجرا اکران این فیلم‌ها مقاومت کند. فیلمی که برای بدنه سینما ساخته می‌شود با مشکلاتی برخورد می‌کند ازاین قبیل که عده‌ای دوست ندارند بعضی مفاهیم را در فیلم‌های سینمایی ببینند. قطعا ما در حال تمرین یک جامعه چندصدایی هستیم.

وی ادامه داد: طبیعی است که عده‌ای جلوی این نوع اکران بیاستند. به هر حال همه چیز باید قدم به قدم اتفاق بیافتد و این تجربه‌ای منسجم است. در شرایط کنونی هم عده‌ای با سینما مشکل دارند که دولتی هم هستند. به عنوان مثال کمیسیون فرهنگی مجلس به نوعی منتقد سینما شده‌اند. خیلی این موضوع عجیب است! البته اتفاقاتی را دهه ۶۰ درباره وضعیت و دخالت گروهی در سینما دیده‌ایم اما این اتفاقی که الان در اکران چندفیلم رخ داده، و درباره فیلم‌ها اظهار نظرهای مختلفی می‌شنویم، فکر می‌کنم در سینما بی‌سابقه بوده است. باید در انتظار اتفاقات خوب سینما به مرور زمان باشیم.

وی افزود: فیلم «من می‌خوام شاه بشم» از تمام فیلم‌های مستندی که من در طول سه سال روی آن‌ها کار می‌کردم، برایم اهمیت ویژه‌ای دارد. از‌‌ همان ابتدا به این موضوع فکر می‌کردم که چه فیلم مستندی بسازم تا لایه‌های معنوی در آن نمایان باشد و مردم با آن فیلم ارتباط برقرار کنند. تمام تلاشم را کردم تا این فیلم مستند نزدیک به‌‌ همان تفکرباشد.

حتی این فیلم در جشنواره‌های خارجی هم مورد استقبال قرارگرفت. به هرحال سینمای مستند هم می‌تواند سینمایی باشد که مخاطبان بروند و آن فیلم‌ها را ببینند و در عین حال موقعیت‌های خوبی هم برای مخاطب داشته باشد. امیدوارم این فیلم اکران شود و مخاطب آن را ببیند. در حال حاضر این فیلم در گروه هنر و تجربه اکران خواهد شد. من بااشتراکات حداقلی موافق هستم. به هر حال کمترین کاری که می‌شود برای سینما کرد، ‌‌ همان کار را انجام دهیم. رویا‌پردازی و تصورات بزرگ را باید در جهت حرکت به سوی سینمای موفق در پیش بگیریم.

فیلم مستند ۷۰ دقیقه‌ای «من می‌خوام شاه بشم» که تولید سال ۱۳۹۳ مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است، مستندی درباره «عباس برزگر» یکی از اهالی روستایی نزدیک شیراز است که سال‌هاست با کمک خانواده‌اش از توریست‌های خارجی پذیرایی می‌کند و آن‌ها را به دیدن عشایر می‌برد؛ اما او یک رویای بزرگ در سر دارد…

از عوامل تولید این فیلم می‌توان به مهدی گنجی(پژوهشگر، صدابردار، تصویربردار، کارگردان)، اسماعیل منصف(تدوینگر)، حسین و حسن مهدوی(صداگذار)، علی باقری(عکاس) و سحر رضوی(تهیه‌کننده) اشاره کرد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز