خبرگزاری کار ایران

محمد رضا اصلانی:

سینمای ما نیاز دارد تا استقلال خود را بازیابد

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۹۰۴

استقلال در بخش هنر کلمه‌ای است که دراین سی و چند سال به کرات آنرا شنیده‌ایم اما آنطور که باید از آن استفاده نشده و مورد توجه قرار نگرفته و به نتیجه هم نرسیده است.

مراسم اختتامیه چهارمین جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید با تجلیل از محمدرضا اصلانی شب گذشته پنجشنبه ۲۵ دی ماه در خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگارغلامرضا کاظمی دینان مدیر افتخاری جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید گفت: همه ما باید به نوعی همانند خداوند هنرمند باشیم و بپذیریم که جامعه بدون هنرمند زنده نمی‌ماند.
وی در ادامه افزود: جامعه بدون هنر ارتقاء پیدا نمی‌کند و این هنرمندان هستند که فرهنگ جامعه را ارتقاء می‌دهند و مسیر اجتماعی صحیح را به مردم می‌آموزند و نشان می‌دهند.

کاظمی دینان ادامه داد: قطعا اگر هنرمند درست عمل کند می‌تواند جامعه را پویا و به توسعه پایدار برساند البته نباید از یاد ببریم که اکثر هنرمندان در بالابردن فرهنگ جامعه کوشا هستند. امیدوارم در آینده بتوانم به هنر و هنرمندان کمک کنم.

وی با بیان اینکه سینمای مستقل و تجربی امروز نیاز به افرادی خلاق و نوآور دارد ادامه داد: تماشاگر سینمای مستقل باید ویژگی‌های خاصی داشته باشد و امیدوارم جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید توانسته باشد به اصول و هدفی که داشته دست پیدا کرده باشد.

مهدی یارمحمدی دبیر جشنواره فیلم مستقل خورشید نیز گفت: جشنواره فیلم خورشید را به سختی برگزار کردیم ابتدا از کسانیکه در برگزاری جشنواره خورشید به ما کمک نکردند تشکر می‌کنم زیرا باعثشدند تا مستقل بودن این جشنواره بیشتر آشکار شود. تشکر بعدی‌ام از کسانی است که کمک کردند تا جشنواره خورشید دیده شود و تشکر سوم و ویژه‌ام از رسانه‌ها است که در اطلاع رسانی این جشنواره تاثیر بسزایی داشتند و موجب بهتر و بیشتر دیده شدن جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید شدند.
وی با تشکر از تمامی همکاران خود در بخشهای مختلف جشنواره افزود: امسال ۴۰۴ اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده بود که در مدت زمان ۲ ماه و نیم مورد بازبینی قرار گرفت. تشکر می‌کنم از بخش خصوصی که تا این اندازه تولیدات خوب و درخور توجه دارد.

محمدرضا اصلانی نیز که در این مراسم حضور داشت، گفت: استقلال در بخش هنر کلمه‌ای است که دراین سی و چند سال به کرات آنرا شنیده‌ایم اما آنطور که باید از آن استفاده نشده و مورد توجه قرار نگرفته و به نتیجه هم نرسیده است.
وی در ادامه افزود: متاسفانه در طول این سال‌ها به جای استقلال بیشتر به وابستگی هنر توجه شده است به همین دلیل زمانیکه متوجه برگزاری چنین جشنواره‌ای شدم با ‌‌نهایت اشتیاق سعی کردم دوستان را همراهی کنم زیرا معتقدم سینمای ما نیاز دارد تا استقلال خود را بازیابد.

این مستندساز پیشکسوت که در جشنواره خورشید از او تجلیل شد ادامه داد: امشب افتخار می‌کنم در جمع کسانی هستم که تلاش کردند با همه مشکلات خود مستقل باشند. باید بدانیم استقلال بدین معنا نیست که از دولت جدا باشیم زیرا پیوسته بودن به جامعه، دولت و جهان همواره امری اساسی است.
اصلانی یادآور شد: این نکته را باید یادآور شوم که ما به اندیشه‌های جهانی و ایرانی پیوسته هستیم اما وابسته نیستیم پیوستگی اتحاد جامعه ما با خداوند است. سینمای نابسته در اندیشه مستقل است و خلاقیت اولین شرط استقلال است بنابراین اگر دم از استقلال می‌زنیم باید همراه آن خلاقیت هم داشته باشیم.
وی ادامه داد: امیدوارم جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید تنها نام استقلال نداشته باشد و من امروز آرزوی متحد شدن را دارم.

محمد آفریده رئیس هیات داوران جشنواره نیز گفت: از شما فیلمسازان مستقل می‌خواهم تا قدر خود را بدانید زیرا این تلاش قطعا آینده ساز و تاثیرگذار خواهد بود.
وی در ادامه افزود: ممکن است در نمایش فیلم‌ها و اکران آن‌ها با بی‌مهری روبرو شوید اما بدانید که اگر نیت والا داشته باشید قطعا موفق خواهید شد. شما گنج‌های این سرزمین هستید و بخش اعظمی از شما جور سینمای حرفه‌ای و سینمای بلند را می‌کشید.
آفریده همچنین گفت: شما با تولید خودسازی می‌کنید و نقش و نگار صحیحی را برای آیندگان ترسیم می‌کنید.
شهرزاد اسفرجانی از داوران بخش پوستر جشنواره نیز گفت: داوری این بخش جشنواره بسیار سخت بود زیرا همه خوب بودند و انتخاب یکی از میان آن‌ها کار دشواری بود. هیچ طراحی به اندازه خودتان برایتان به این اندازه نمی‌تواند زیبا کار کند. از همه شما تشکر می‌کنم که تا این اندازه به این بخش توجه داشته‌اید.
خاتون شهبازی مدیر ارتباطات و تبلیغات جشنواره و از دیگر داوران بخش پوستر نیز گفت: سال گذشته بخش گنجینه آثار هنرمندان را در جشنواره کلید زدیم و بجا است در اینجا از هنرمندانی که به گنجینه آثار توجه داشتند تشکر کنیم. بدانید که هدایای شما پشتوانه‌ای برای تولید فیلم و حمایت از تولید فیلم بعدی فیلمسازان مستقل است.

مصطفی آل احمد، عضو هیات داوران بخش فیلم نیز که در این مراسم حضور داشت گفت: در هیات داوری با اشتیاق فیلم‌ها را می‌دیدیم اما بار دیگر محمد آفریده همه ما را شگفت زده کرد زیرا او بود که توجه و نگاه ما را به فیلم‌های مستقل و تجربی باز کرد.
وی با بیان اینکه محمد آفریده کسی بود که اجازه داد تا اندیشه‌های مستقل دنبال شود در ادامه افزود: حیف است که امروز در جامعه ما چنین مدیری با چنین نگاهی از عرصه مدیریت به دور است و این درحالیست که گاهی کسانی مدیریت را بر عهده دارند که از انگیزه لازم برخوردار نیستند. امیدوارم سینمای تجربی که محمد آفریده بنیانگذار آن بود و به سینماگران اعتماد می‌کرد تا وقتشان در پله‌های وزارت ارشاد تلف نشود پایدار بماند.

لقمان خالدی از دیگر داورهای جشنواره نیز گفت: داشتن جشنواره‌ای که همه مولفه‌های آن مستقل باشد جای خوشحالی دارد امیدوارم جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید سال آینده پر از فیلم‌های تجربی باشد.
روانبخش صادقی از دیگر داوران جشنواره نیز گفت: این جشنواره باید بیشتر بر روی نابستگی تلاش کند ضمن اینکه جایی مانند بانک‌ها باید بیشتر مشوق این نوع جشنواره‌ها باشند و با توجه به اینکه سینمای نفتی امروز فیتیله‌اش پایین کشیده شده است وجود چنین حامیانی در این نوع فیلم‌ها بسیار موثر خواهد بود.
وی در ادامه افزود: با حمایت بانک‌ها و چنین نهادهایی فیلم‌های خوبی می‌تواند ساخته شود زیرا گاهی فیلمی اندیشه‌های بسیار خوبی دارد اما به خاطر مشکلات مالی از کیفیت آن کاسته می‌شود.
حاشیه‌ها:
*مراسم اختتامیه جشنواره فیلم کوتاه مستقل خورشید با استقبال بسیار خوبی همراه بود تا آنجا که بسیاری از میهمانان ایستاده بودند.
* منصور ضابطیان مراسم را با پیام دبیر جشنواره و اهدای جایزه زیبا‌ترین رویا‌ها آغاز کرد.
*فاطمه گودرزی گردنبند خود را به گنجینه آثار هنرمندان اهدا کرد.
*نرگسی فلاح پسند از فیلمسازان جشنواره، قطعه‌ای با عنوان «زیبا‌ترین رویا‌هایت را بساز» نواخت که بسیار مورد توجه قرار گرفت تا آنجا که در انتهای برنامه دکتر غلامرضا کاظمی دینان با اهداء یک سکه از او قدردانی کرد.
*داود خیام که جایزه بهترین فیلم داستانی را گرفت، گفت: در این سرزمین شکل گیری جشنواره‌ای مستقل کار سختی است. من از آقای یارمحمدی و خانم زاهد بسیار تشکر می‌کنم و همچنین از هیات انتخاب و داوری و همچنین تهیه کننده فیلمم ممنونم.
*در این مراسم افرادی همچون غلامرضا کاظمی دینان، محمد آفریده، محمدرضا اصلانی، هما روستا، فاطمه گودرزی، محمد احمدی، لقمان خالدی، مصطفی آل احمد، محمد کارت، فرید فرخنده کیش، وحید وکیلی فر، امیر عابدی، گودرزی معاونت مدیرعامل بانک صادرات، امیر راد، روانبخش صادقی و… حضور داشتند.
*در طول برگزاری مراسم کلیپ‌هایی از پشت صحنه هیات داوران فیلم، معرفی هیات داوران فیلم، معرفی هیات انتخاب و داوری بخش ویدئوآرت، مروری بر پوسترهای بخش مسابقه پوس‌تر پخش شد.
* اجرای برنامه را منصور ضابطیان بر عهده داشت.
*در انتهای مراسم از میهمانان با صرف شام پذیرایی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز