خبرگزاری کار ایران

نوباوه در سلسه نشست‌های سینمای ایران و منافع ملی؛

اگر فیلمی تخلف کند؛ ما می‌دانیم و شما / ما هم از ابزارهایمان استفاده می‌کنیم

asdasd
کد خبر : ۲۴۲۱۴۷

با قطعیت می‌گویم در یک مورد نیست که کمیسیون فرهنگی به وزرات ارشاد درمورد نمایش یا عدم نمایش فیلمی نظر داده باشد / اگر فیلمی به نمایش دربیاید و تخلف صورت بگیرد؛ آن‌وقت ما می‌دانیم با شما. ما هم از ابزار‌هایمان استفاده می‌کنیم.

نوباوه با اشاره به صحبت‌های معاون وزیر ارشاد مبنی بر این‌که ما برای پخش فیلم نیاز به اجازه مجلس نداریم؛ گفت: راست می‌گوید مگر تاکنون داشتند؟ اما اگر فیلم به نمایش دربیاید و تخلف صورت بگیرد؛ آن‌وقت ما می‌دانیم با شما. آن زمان ما هم از ابزار‌هایمان استفاده می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ بیژن نوباوه(نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی) در سلسله نشست‌های سینمای ایران و منافع ملی با موضوع سینمای اجتماعی و نقد مصلحانه به همراه فرشته طائرپور به مناظره پرداخت.

او صحبت‌های خود را با بیان این مطلب که مردم ما علی‌رغم تاریخ پرتلاطم ۳۵ ساله بعد از انقلاب بیشترین تعامل را با هم دارند؛ گفت: در ظاهر ممکن است که رفتارهایی داشته باشند؛ اما در باطن این‌طور نیست و این خصلت ویژه را که با هم گفت‌وگو می‌کینیم باید به عنوان یک مزیت بدانیم.

نوباوه؛ بحثفرهنگی را مهم‌ترین بحثایران و دنیا دانست و ادامه داد: دشمن سعی کرده از لحاظ فرهنگی ما را دچار چالش‌ کنند و چون هجمه‌های بیرونی کارساز نبوده و مردم دربرابر هجمه بیرونی رفتار منسجمی داشتند؛ سعی داشتند از ابعاد داخلی ورود کنند که سینما یکی از این راه‌ها است.

این عضو کمیسیون فرهنگی ادامه داد: سینمای ما علی‌رغم اینکه در بحثتکنیکال بضاعت زیادی نداشته است؛ ولی حرف برای گفتن پیدا کرد و بسیاری از فیلم‌ها ما در کشورهای خارجی نگاه‌های عمیقی را به سمت خود جلب کرد.

نوباوه با اشاره به این‌که دشمن از طریق سینما تلاش می‌کند فرهنگ کشور را منحرف کند؛ افزود: آن‌ها سعی دارند ما را به سمت فرهنگ خود متمایل کنند و سبک زندگی خود را به ما تحمیل کنند، این خطراتی را به وجود آورده است.

او مشکلاتی که برای اکران فیلم‌ها به وجود می‌آید را در مقابل فیلم‌هایی که اکران می‌شوند ناچیز دانست و گفت: من به عنوان یک مستندساز که بیشتر کار جنگی کردم؛ احساس می‌کنم علی رغم این‌که که خیلی سعی کردند خلل به وجود بیاورند اما موفق نشدند و سینما راه خودش را رفته است.

این عضو کمیسیون فرهنگی به طرح چند سئوال که آیا این فیلمسازی در قواره انقلاب اسلامی و در قواره مردم ایران اسلامی هست یا نیست؟ چه قدر فاصله دارد؟ اشکالش چیست؟ به کجا باید برویم؟ پرداخت.

نوباوه با تاکید بر این مطلب که تمام صحبت‌های خانم طائرپور را قبول دارم و هیچ مورد نقضی درآن‌ها وجود ندارد؛ ادامه داد: این‌ها واقعیت جامعه است قرار نیست سینما تعریف نظام و جامعه را کند. همیشه باید نقد وجود داشته باشد اما در میزان و اندازه این نقد همیشه بحثاست.

او با تایید این مطلب که در سینما پارتی برای آقازاده‌ها وجود دارد؛ گریزی به پروژه لاله در دولت گذشته زد و ادامه داد: در دولت گذشته که پروژه لاله را کار می‌کردند؛ من بحثداشتم که ۷ میلیاردی که برای این پروژه خرج شد قرار است چه چیز را از زن ایرانی و جامعه ایرانی نشان دهد و جلوی ادامه کار آن را گرفتیم زیرا می‌دانستیم دروغ بزرگ است.

نوباوه گفت: نگاه مجلس مانند نگاه شماست، ما نماینده شما هستیم. تلاشمان این بوده. چرا تعارض پیدا می‌شود بین قوه مجریه و قوه مقننه؟ زیرا نمی‌خواهند نظارت باشد. دولت از نظارت مجلس خوشش نمی‌آمد. اما این حرف که مجلس اجازه نمایش فلان فیلم را نداده؛ واقعیت ندارد. یک نمونه نشان دهید؟ یک مورد؛ نه دو مورد و ده مورد! مگر ما چیزی را امضا می‌کنیم که چیزی پخش شود یا نه؟ طبق قانون اساسی ما می‌توانیم درمورد همه مسائل نظر دهیم به عنوان نماینده مردم. این بحثحاکمیت نیست بحثمردم است. چه طور می‌توانم دربرابر ۷ میلیاردی که حرام شد سکوت کنم.

او ادامه داد: شما می‌خواهید ما سکوت کنیم یا حرف بزنیم؟ اینجا آیا نظارت است یا دخالت؟ با قطعیت می‌گویم در یک مورد نیست که کمیسیون فرهنگی به وزرات ارشاد درمورد نمایش یا عدم نمایش فیلمی نظر داده باشد. فیلم‌های اکران شده ما در طول سال حدود ۵۰ تا ۶۰ عدد است اما چند درصد این‌ها دچار مشکل می‌شود؟ آن‌چیزی که مجلس دخالت کرده و اظهارنظر کرده؛ درمقابل آن‌چیزی که پخش شده؛ ناچیز است.

نماینده کمیسیون فرهنگی مجلس با بیان این مطلب که حاکمیت ممیزی و قانون دارد؛ گفت: ممیزی همه جای دنیا وجود دارد. من حرف‌های شما را قبول دارم اما با‌‌ رها بودن مخالفم، آثار باید در چارچوب خلق شوند. من می‌گویم مصداقی در این باره صحبت کنیم. به عقیده من؛ مجلس باید درست وارد شود و هدایت کند. مجلس آنجا که تخلف است باید وارد شود.

او گفت: فیلم‌های زیادی داریم که محتوای ساخته شده آن‌ها با مضمونی که پروانه نمایش برای آنها صادر شده؛ متفاوت است. در سازمان صداوسیما هم این موارد وجود دارد. فیلم «خانواده محترم» که در سیمافیلم ساخته شد بسیار متفاوت از پروانه ساختی بود که برای آن صادر شد.

نوباوه با بیان این مطلب که اگر ملت ایران بخواهند کمیسیون فرهنگی تعطیل می‌شود؛ گفت: در یک سکانس از فیلم گشت ارشاد نوشته شده: انرژی هسته‌ای؛ کیلویی دو هزار تومان. این درست در زمانی بود که احمدی روشن شهید شد و اسراییل یکی یکی نیروهای ما را می‌کشت.

او با تاکید بر این مطلب که اساس ممیزی در دنیا وجود دارد؛ ادامه داد: ما هم دایره تحمل‌مان بسیار گشاد است. اما آیا اینکه سانسور اصلا نباشد صحیح است؟ شما گفتید نگران هنرمند هستید یا مخاطب؟ مگر هنرمند مخاطب نیست؟ مگه من نوکر مخاطب نیستم؟

او به فیلم من عصبانی نیستم؛ اشاره کرد و گفت: شما سناریوی فیلم «عصبانی نیستم» را دیده‌اید؟ فرق پروانه و تولیدش چه قدر است؟ فیلم تعرض کرده و غیرقانونی است. معاوون وزیر می‌گوید ما برای پخش فیلم نیاز به اجازه مجلس نداریم. راست می‌گوید مگر تاکنون داشتند؟ اما اگر فیلم به نمایش دربیاید و تخلف صورت بگیرد؛ آن‌وقت ما می‌دانیم با شما. آن زمان ما هم از ابزار‌هایمان استفاده می‌کنیم.

او درخصوص فیلم خانه پدری گفت: این فیلم روی فرهنگ و سنت ما دست گذاشته است و ارتباطی با حاکمیت ندارد. بعضی فیلم‌های اجتماعی مانند «آینه‌های روبرو» که شما ساختید روی موضوع حساسی انگشت گذاشته. مجوز گرفت اکران هم شد. مسئله‌اش هم از آن موضوع‌های حقوق بشری بود که دنیا می‌خواهد علیه ما استفاده کند. دچار مشکل نشد زیرا تهیه‌کننده‌اش نمی‌خواست مسئله شود. فیلم‌ساز مخصوصا می‌خواهد فیلمش مسئله‌دار شود و مجلس با آن مخالفت کند.

نوباوه با تاکید بر اینکه من همه حرف‌های شما رو قبول دارم اما چه قدر شما زورتون می‌رسد؟ چه قدر ما زورمون می‌رسد؟؛ ادامه داد: شما درباره کلیات صحبت می‌کنید. قانون یعنی زور یعنی تا زمانی که چراغ سبز است باید حرکت کنی و قرمز است باید بایستی و این یعنی تحمیل اما چون جنبه ملی و منافع عامی دارد همه آن را می‌پذیریم. حالا اگر یک نفر در سینما تخطی کرد و ما جلویش را گرفتیم، نظام جلویش را گرفت و مردم ناراحت شدند باید به عنوان مخالفت با دنیای هنر مطرح شود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز