خبرگزاری کار ایران

دلایل استعفای کامبیز نوروزی از زبان خودش:

بهانه‌جویان؛ سابقه‌ی مختصرم در انتخابات ۸۸ را دست‌مایه قرار دادند

asdasd
کد خبر : ۲۲۱۱۳۸

تعدادی از سایت‌های خبری وابسته به یک جریان اصولگرا و عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس، همکاری من به‌عنوان مشاور حقوقی با سازمان سینمایی را اسباب تخطئه‌ی سازمان سینمایی و وزارت ارشاد کرده بودند.

کامبیز نوروزی(حقوقدان و مشاور حقوقی سابق رئیس سازمان سینمایی) که هفته‌ی گذشته استعفا داده بود؛ دلایل استعفای خود را تلاش برای کاستن از موجبات افزایش تنگناهای غیرفرهنگی روی وزارت ارشاد و سازمان سینمایی اعلام کرد.

نوروزی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به استعفای خود از سازمان سینمایی گفت: تعدادی از سایت‌های خبری وابسته به یک جریان اصولگرا و عده‌ای از نمایندگان محترم مجلس، همکاری من به‌عنوان مشاور حقوقی با سازمان سینمایی را اسباب تخطئه‌ی سازمان سینمایی و وزارت ارشاد کرده بودند.

وی ادامه داد: مسائلی که آن‌ها مطرح می‌کردند صرفا به سابقه‌ی مختصری از من در انتخابات ۸۸ بازمی‌گشت که البته به اعتقاد بنده این سخنان و این ایراد‌ها ناروا و فاقد پایه حقوقی است اما ترجیح دادم که از حق شخصی‌ام گذشت کنم زیرا چیزی را که عیان است، چه حاجت به بیان است.

نوروزی تاکید کرد: درحال حاضر وزارت ارشاد و سازمان سینمایی تحت فشار و تنگناهای زیادی قرار گرفته‌اند که به برداشت من، اغلب آن‌ها وجهه‌ فرهنگی و توجیه حقوقی ندارند و بیشتر متأثر از سیاست‌اند. من در یک تصمیم شخصی ترجیح دادم با کناره‌گیری‌ام مانع از بیشتر شدن مجادله بین سازمان سینمایی و این جریان شوم.

وی ادامه داد: سال‌های زیادی در حوزه حقوق فرهنگی فعالیت‌های علمی و عملی خود را انجام داده‌ام. حالا هم چیز زیادی تغییر نکرده است و فقط ترجیح داده‌ام چنین خدماتی را مانند همه این سال‌ها به شکل‌های دیگری ادامه دهم و با استعفای خود اجازه ندهم که مجادله جدیدی بوجود بیاید و عده‌ای مشکلات جدیدتری را دربرابر سازمان سینمایی به بهانه حضور من بیافرینند.

نوروزی با اشاره به گفتگویی که درباره این استعفا با حجت‌الله ایوبی داشته؛ گفت: از زبان حافظ به ایوبی گفتم و نوشتم که «حافظ تو ختم کن که هنر خود عیان شود / با مدعی نزاع و محاکات چه حاجت است» و توضیح دادم که نمی‌خواهم که احتمالا بر موجبات و بهانه‌های سخت‌تر کردن کارسازمان و وزارتخانه در تنگنا‌ها و کشمکش‌های سیاسی چیزی بیافزایند.

نوروزی در پاسخ به این سوال که آیا اینگونه رفتارهای سازمان سینمایی و وزارت ارشاد درست است و آیا ارشاد دچار نوعی محافظه‌کاری نشده؛ گفت: من از طرف دولت یا دیگران نمی‌توانم حرف بزنم اما نگاه خودم این است که کناره‌گیری من و موافقت با آن را نمی‌توان به لسان اهل سیاست محافظه‌کاری یا عقب‌نشینی تلقی کرد بلکه با ملاحظه‌ی شرایط، تلاشی با حسن‌نیت کامل بود که ما با چشم‌پوشی و اعراض از یک حق شخصی برای حفظ آرامش در عرصه فرهنگ و سینما انجام دادیم. مهتر از این‌ها، مواردی دیگر وجود دارند که مربوط به حق و حقوق عمومی است. مانند آنچه به حوزه فعالیت‌های سینماگران و اکران فیلم‌ها و این قبیل امور مربوط است. باید دید در این حوزه چه اتفاقاتی خواهد افتاد.

وی ادامه داد: فرهنگ بسیار فراخت‌تر و ماندگار‌تر از سیاست است و آنچه باید استمرار یابد، توسعه و پیشرفت فرهنگ در فضایی آزاد، ایمن، قانونی و اخلاقی است. رسیدن به چنین مقصودی مستلزم ایجاد فضایی آرام و قانونی است که از نزاع‌های سیاسی برکنار باشد.

نوروزی ادامه داد: اقدامات حقوقی و اخلاقی و فرهنگی ما باید بنابه قاعده، درجهت حفظ آزادی‌های قانونی و آرامش در حوزه فرهنگ باشد و اگر کسانی به این قاعده‌ وفادار نیستند، آن‌ها نقض قاعده کرده‌اند نه کسانی که در چارچوب قانون و سیاست‌های مصوب فرهنگی کشور به دنبال ایجاد آرامش در فضای فرهنگی ازجمله سینمایند.

وی ادامه داد: در جامعه ایران، فرهنگ توانسته فرا‌تر از سیاست و قدرتمند‌تر از آن پیش برود و هرچند متاثر از سیاست بوده اما این فرهنگ بود که ‌‌نهایت خودش را در جامعه نشان داده و بر سیاست چیره شده است. سیاست نباید معیار داوری‌ها و ارزش‌گذاری بر فرهنگ و آفرینش‌های فرهنگی باشد. برعکس این فرهنگ است که باید معیار ارزش‌گذاری سیاست باشد. اعتقاد من این است که در مسائل کلان حقوقی سینمای ایران هم این نگاه باید پایه و مایه اصلی نظم حقوقی سینما باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز