خبرگزاری کار ایران

خبرهای از جشنواره فیلم کودک؛

از تجدید بعیت با آرمان‌های شهدا تا نقد سه فیلم

asdasd
کد خبر : ۲۱۰۹۱۸

در اولین روز بیست و هشتمین دوره جشنواره فیلم کودک، دبیر جشنواره و اعضا ستاد برگزاری جشنواره بر مزار شهدای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس در اصفهان حاضر شدند و نشست نقد و بررسی سه فیلم دزد و پری، وروجک‌ها، ما متهمیم برگزار شد.

افتتاحیه معنوی بیست و هشتمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ در مراسم افتتاحیه معنوی بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که با حضور محمدرضا جعفری جلوه(مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی)، مهدی مسعودشاهی(دبیر جشنواره) و سیدحسینعلی شهیدی(دبیر اجرایی جشنواره) در گلستان شهدای اصفهان برگزار شد، محمدرضا جعفری‌جلوه با درود به روح پرفتوح شهدای ایران زمین، گفت: سلام من بر شما عزیزان و نوگلان سرزمین سترگ ایران و شهدای سرافراز این مرز و بوم که امروز در سایه آرامش آن‌ها، ما اینجا جمع شده‌ایم.

وی د ر ادامه تاکید کرد: سینمای کودک؛ سینمایی است که در خدمت سرمایه‌های این سرزمین و کشور بوده و باید باشد چراکه شما نوجوانان و کودکان آینده‌ها را خواهید ساخت و پشتوانه شما، همین ایثارگران و شهیدان هستند که در این مکان خفته‌اند.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی اضافه کرد: نوجوانان و ایثارگران در کنار ریشه‌های فرهنگی و اصیل که در آن تنفس می‌کنیم، پشتوانه بزرگ سینمای یک کشور هستند. امروز ما در فضایی تنفس می‌کنیم که ایثار همین شهدا و جانبازان برای ما ساخته‌اند و اگر امروز در این کشور هنوز زندگی ناب و پاک داریم، به دلیل وجود همین افراد است.

وی با تاکید بر اینکه به اعتقاد من سینمای کودک و نوجوان مهم‌ترین بخش سینمای ایران است، افزود: سینمای کودک، سینمایی است که قرار است فردای کودکان را بسازد و در اصل سینمای کودک یعنی آینده سینمای ما.

مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی در ادامه مراسم به این نکته اشاره داشت: امیدوارم با انرژی مثبت شما، سینما بتواند راه خود را درست بشناسد و سینمای کودک بر روی ریل حرکتی خود قرار گیرد. اتفاقی که متاسفانه در سال‌های گذشته، کمتر دیده شده بود.

جعفری جلوه خاطرنشان کرد: برگزاری چنین جشنواره‌ها و آیین‌های فرهنگی، می‌تواند سالن‌های سینما را به عرصه‌های مهم فرهنگسازی‌های عظیم تبدیل کند و نشان دهد که نقش سینما در عرصه فرهنگسازی تا چه اندازه مهم است.

فراهانی: باید در سینمای کودک نجابت و سلامت شرقی را ببینیم

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی «دزد و پری» با حضور حسین قناعت(کارگردان)، بهزاد فراهانی، رابعه اسکویی، نادر سلیمانی، حمید کاشانی(بازیگر) و پارسا شکوری(بازیگر کودک) در سالن فرشچیان برگزار شد.

در ابتدای این نشست حسین قناعت کارگردان فیلم سینمایی «دزد و پری» گفت: سینمای کودک سینمایی است که برای کودک باشد. این روز‌ها بحثی به نام فیلم درباره کودک هم مد شده است من چنین چیزی را در این ژانر نمی‌بینم.

وی با بیان اینکه مخاطب کودک باید از همین فیلم‌های کودک تغذیه کند، گفت: بسیار خوشحالم از اینکه اولین نمایش فیلم «دزد و پری» در جشنواره کودک بوده و خوشحال‌ترم از اینکه مخاطب توانست با این فیلم به خوبی ارتباط برقرار کند.

قناعت در ادامه خاطرنشان کرد: البته در سالن در زمان نمایش فیلم بزرگسالان هم حضور داشتند. خوشحالم از اینکه کودک درون بزرگسالان هم توانست با فیلم «دزد و پری» ارتباط برقرار کند.

کارگردان «دزد و پری» در پاسخ به این سوال که آیا باید فیلم‌های کودک واقعیت‌ها را به تصویر بکشد، پاسخ داد: واقعیتی که در بیرون از فیلم‌ها حاکم است، برای کودکان ما واقعی نیست. بنابراین نمی‌توانیم آن‌ها را درفیلم به تصویر بکشیم ضمن اینکه قرار است کودکان در سالن سینما لحظات شادی را تجربه کنند.

وی ادامه داد: با توجه به اتفاقات سیاسی که در کشور وجود دارد اگر بخواهیم آن‌ها را به تصویر بکشیم کودکانمان به هیچ وجه شاد نمی‌شوند.

قناعت در پاسخ به سوالی که وضعیت امروز سینمای کودک را چطور می‌بینید، گفت: برای فعالیت در سینمای کودک انرژی زیادی دارم و تا آنجا که امکان داشته باشد در این سینما کار می‌کنم. اگر امکان ساخت و فعالیت در این حوزه نبود، به سراغ سینمای بزرگسال می‌روم.

وی در ادامه افزود: بعد از ۵ سال توانستم فیلم کودک بسازم ضمن اینکه تا به امروز ۲ فیلم من که در حوزه کودک ساخته شده اکران نشده است اما با روی کار آمدن دولت جدید و امیدهایی که در دل سینماگران به وجود آمده جای کار فراهم شده است. امیدوارم این روند ادامه داشته باشد.

این کارگردان کودک همچنین خاطرنشان کرد: بودجه، تولید و اکران سه شاخصه مهم برای سینمای کودک است که متاسفانه هر سه آن‌ها ضعیف است. باید توجه داشت که چرخه کودک فعال باشد. متاسفانه تنها در جشنواره فیلم کودک است که چند فیلم به نمایش درمی‌آید و تا سال دیگر به فراموشی سپرده می‌شود. اگر این چرخه ادامه داشته باشد و قطع نشود، قطعا اتفاقات خوبی برای سینمای کودک رقم خواهد خورد. ضمن اینکه آموزش و پرورش یکی از مهم‌ترین حامیان سینمای کودک خواهد بود که باید در این حوزه فعالیت داشته باشد.

در ادامه این نشست بهزاد فراهانی بازیگر فیلم گفت: برای اولین بار است که در فیلم کودک و نوجوان حضور دارم و این امر به یمن رفاقت چند ساله من با حسین قناعت انجام شد. از اینکه من را برای بازی در این فیلم انتخاب کرد، بسیار خوشحالم. معتقدم باید در سینمای کودک نجابت و سلامت شرقی را ببینیم.

فراهانی همچنین خاطرنشان کرد: در این فیلم ضرباهنگ خوبی وجود دارد امیدوارم این ضرباهنگ‌ها در سینمای کودک ادامه داشته باشد و سینمای کودک رشد کند.

بازیگر فیلم ادامه داد: امروز وقت آن رسیده تا از تجربیات خوب جهان استفاده کنیم زیرا در این صورت از ارزش‌های خوب کشور ما کاسته نخواهد شد. باید توجه داشت که این فرهنگ‌ها هستند که صلح و دوستی را به وجود می‌آورند و قطعا اگر از صلح و دوستی استفاده کنیم، کشور به رشد و شکوفایی خواهد رسید.

در ادامه این نشست رابعه اسکویی دیگر بازیگر با تشکر از کسانی که فیلم کودک می‌سازند، گفت: فیلم ساختن در حوزه کودک در ایران امری غیرممکن است. باید کسی را که جرات پیدا می‌کند و فیلم کودک می‌سازد، ستایش کرد. ژانر کودک بسیار سخت است زیرا با دنیا، آرزو‌ها و روان‌شناسی کودک سر و کار دارد که این کار مشکل و طاقت‌فرسایی است.

اسکویی همچنین گفت: برای سینمای کودک باید چارچوبی درنظر گرفته شود زیرا کودک به همین شکل باقی نخواهند ماند و بزرگ خواهد شد، باید به سینمای کودک بانگاه زیرساختی توجه کنیم.

در ادامه نشست نادر سلیمانی گفت: به حسین قناعت خسته نباشید می‌گویم زیرا همانطور که رابعه اسکویی گفت کار کردن در سینمای کودک سخت است و امروز افتخار می‌کنم که در این فیلم کودک حضور داشتم.

حمید کاشانی دیگر بازیگر فیلم درباره اولین حضورش در سینمای کودک گفت: اولین تجربه حضور در سینمای کودک را دارم و امیدوارم کار آخرم نباشد زیرا کار با کودکان و در کنار آنان فعالیت کردن بسیار لذت بخش است.

پارسا شکوری ‌فر بازیگر کودک فیلم نیز گفت: از اینکه در جمع شما هستم بسیار خوشحالم. نقشم را در فیلم سینمایی دزد و پری خیلی دوست داشتم.

اژدری: امیدوارم چراغ فیلمسازی کودک روشن بماند

نشست پرسش و پاسخ فیلم «وروجک‌ها» با حضور فرزاد اژدری(کارگردان)، امیر سحرخیز(مدیر جلوه‌های بصری) و تعدادی از بازیگران کودک این فیلم در سالن استاد فرشچیان اصفهان برگزار شد.

اژدری در ابتدای نشست پس از تقدیر از عوامل فیلم، گفت: نمی‌دانم چرا فیلم‌هایی که من در ژانر کودک می‌سازم، در ایام محرم اکران می‌شود و فکر می‌کنم «وروجک‌ها» نیز در این ایام امکان اکران پیدا کند.

وی در ادامه با اشاره به زمان کوتاه تولید فیلم، افزود: مسئولانی که بحثکلان سینمای کودک را عهده‌دار هستند معمولا در این جشنواره‌ها حضور ندارند؛ اما بهتر است برای جشنواره سال آینده از امروز برنامه‌ریزی کنند تا فیلم‌ها با آرامش خاطر ساخته شود.

کارگردان فیلم «وروجک‌ها» به جلوه‌های بصری این فیلم اشاره و خاطرنشان کرد: قرارمان این است که در فیلم دنیای فانتزی کودکان را به تصویر بکشیم که در دنیای واقعی وجود ندارد و دوست داشتیم در فیلم خطری کودکان را تهدید می‌کند، برای مخاطبان این رده سنی، شیرین و فانتزی باشد.

وی در پایان تاکید کرد: امیدوارم چراغ فیلمسازی کودک و نوجوان پس از این جشنواره خاموش نشود و همچنان تا بیست و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان چراغ فیلمسازی در حوزه کودک روشن بماند.

رضا فیاضی بازیگر فعال سینمای کودک در نشست این فیلم حضور داشت و با تقدیر از عوامل فیلم «وروجک‌ها» به نقد داستان فیلم پرداخت و تصریح کرد: در فیلم کودک، باید به هوش بچه‌ها اعتماد کنیم. نقشه‌ای که پدر و مادر برای بچه‌ها در این فیلم می‌کشند اشتباه است و باید اجازه می‌دادیم این نقشه توسط بچه‌ها در فیلم کشیده می‌شد.

از جذاب‌ترین بخش‌های این نشست، صحبت بازیگران با کارگردان و حاضران بود که با شیرین زبانی کودکی لحظات با نشاطی را در سالن استاد فرشچیان خلق کردند. در این نشست علاوه بر حضور عوامل فیلم، بازیگران و کارگردانانی چون رضا فیاضی، سید جواد هاشمی، فریال بهزاد و غلامرضا آزادی همچنین مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره فیلم کودک حضور داشتند.

قنبری: سینما دریچه‌ای برای پرداختن به علوم دینی است

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «ما متهمیم» با حضور رهبرقنبری(کارگردان)، محسن علی‌اکبری(تهیه کننده) و رضا درستکار(مجری کارشناس) در سالن فرشچیان برگزار شد.

محسن علی اکبری، تهیه کننده فیلم سینمایی «مامتهمیم»، در نشست خبری این فیلم، ابتدا درباره آغاز ساخت این کار توسط حامد امرایی، گفت: ساخت «ما‌متهمیم» با حامد امرایی کلید خورد که بعد از گذشت یک ماه به علت کمبود بودجه متوقف شد. بعد از آن، امرایی سراغ ساخت یک تله فیلم رفت و ما نیز رهبر قنبری را برای ادامه ساخت این فیلم انتخاب کردیم.

رهبر قنبری درباره کارگردانی «ما‌متهمیم» با بیان علاقه‌اش ‌ به متن، نقدهایی هم به آن داشته است گفت: آقای حامد امرایی، جوان و انسان بسیار خوبی هستند اما به هر حال به لحاظ سینمایی، من باید بخشی از این کار را با سلیقه خودم پیش می‌بردم.

او درباره چگونگی شکل‌گیری چنین داستانی، بیان کرد: من از ۱۲ تا ۱۸ سالگی قاری قرآن بودم و خیلی دوست داشتم علاوه بر آنکه مشابه عبدالباسط قرآن را قرائت کنم، با تشویق «احسنت یا شیخ» شنوندگان نیز مواجه شوم اما در دوره‌ای که در مجالس به قرائت قرآن می‌پرداختم، شخصی من را شاگرد خود معرفی کرد و آن روز بود که به ریاکار بودن آن فرد پی بردم.

این فیلم‌ساز با بیان این‌که علاقه داشته است تا این خاطره شخصی خود را به فیلم تبدیل کند ادامه داد: قرآن کتاب مقدس است اما متاسفانه برخی افراد از آن سوءاستفاده می‌کنند. نباید اجازه دهیم ریا در وجود کودکانمان نهادینه شود.

قنبری در پاسخ به این سوال که چگونه با حامد امرایی در کارگردانی مشارکت داشتید، گفت: من پیش از این فیلمنامه را خوانده بودم گرچه دوست داشتم حامد این کار را تمام کند اما یک میل پنهانی در من می گفت که ساخت این فیلم را به سرانجام برسانم.

او درباره تغییر فیلمبردار توضیح داد: بین کار وقفه افتاده بود بسیاری از عوامل فیلم از جمله فیلمبردار درگیر کارهای دیگری شده بودند بنابراین مجبور شدم از فیلمبردار دیگری استفاده کنم.

سازنده فیلم «ما متهمیم» درتوضیح بیشتر درباره ساخت فیلم گفت: من الهیات نخواندم اما مثل همه مردم ایران با مفاهیم دینی آشنایی دارم. ادیان قرار است ما را به یک امر قدسی ارجاع دهند زیرساخت ادیان، مذاهب هستند وزیرساخت مذاهب، فرقه‌ها و زیر مجموعه این زیرساخت‌ها آئین‌ها قرار دارند و بعد از آن هیچ زیرساختی نداریم چرا که در آن صورت به بدعت می‌رسیم.

قنبری درپاسخ به این سوال که ارتباط میان الهیات و سینما چیست گفت: باید از یک دریچه‌ای به علوم دینی بپردازیم که سینما با توجه به قدرت و وسعتش می‌تواند یکی از آن دریچه‌ها باشد. به عنوان نمونه قصه حضرت یوسف(ع) قصه تاویلی برای جلوه نور است ما وقتی قصه حضرت یوسف(ع) را می‌خوانیم باید با ظرافت و دقت بسیار آن‌را امروزی کنیم.

او در ادامه توضیح داد: جاهایی قصص قرآنی ما باید مکتوب بماند زیرا اگر هرکسی را جای حضرت یوسف(ع) بگذاریم نگاه مخاطب به چهره این پیامبر خدا را تغییر داده و باعثبرداشت شخصی از این چهره آسمانی می‌شویم.

کارگردان فیلم سینمایی «رسم رفاقت» در خاتمه گفت: با فیلم ما «متهمیم» خواستم بگویم که کودک از این نسل می‌تواند بر پدر و مادر خود تاثیرگذارباشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز