خبرگزاری کار ایران

مهدی هاشمی:

فیلمساز دولتی حق ندارد امر و نهی کند / زمانی به تئاتر بازمی‌گردم که بیضایی برگشته باشد

asdasd
کد خبر : ۲۰۹۱۰۳

کسی که برای فیلمش از بودجه چند میلیاردی دولتی استفاده می‌کند نباید وکیل وصی دیگران شود و به مسئولان و فیلمسازان امر و نهی کند / در سیاست همه می‌خواهند در دهان هم بزنند اما هیچ هنرمندی برای غلبه بر هنرمند دیگر فیلم نمی‌سازد.

نشست نقد و بررسی فیلم سینمایی ضدگلوله به کارگردانی مصطفی کیایی؛ شب گذشته(یکشنبه ۶ مهرماه) توسط باشگاه هواداران برج میلاد و با حضور مهدی هاشمی(بازیگر فیلم) برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مهدی هاشمی با اشاره به حضور خود در فیلم ضدگلوله گفت: ۲ ماه تمام در وسط تابستان و در شهرک دفاع مقدس سختی‌های زیادی را تحمل کردیم اما با وجود همه مشکلات به من بسیار خوش گذشت.

وی در ادامه افزود: در سینمای ما مانند هالیوود نظم و برنامه‌ریزی دقیقی وجود ندارد به همین دلیلی در زمان ساخت یک فیلم مشکلات زیادی وجود دارد اما نباید این مشکلات را مهم تلقی کرد.

هاشمی همچنین گفت: فیلم ضدگلوله فیلمی است که داستان متوازن و خوبی دارد و مردم نیز از آن استقبال کردند.

وی با اشاره به وضعیت امروز سینما در کشور گفت: فضای هنری و جامعه هنری با جامعه سیاسی تفاوت زیادی دارد. در سیاست همه می‌خواهند در دهان هم بزنند یا به اصطلاح بر هم پیروز شوند اما در هنر اینگونه نیست و هیچ هنرمندی برای غلبه بر هنرمند دیگری فیلم نمی‌سازد یا کار نمی‌کند.

بازیگر قصه‌ها ادامه داد: درگیری در فضاهای هنری و جدال هنرمندان باهم اصلا خوب نیست و خسارت روحی و روانی زیادی به ما وارد می‌کند و ما اهالی هنر و سینما جز دوستی راهی نداریم.

هاشمی با اشاره به اینکه هیچ هنرمندی حق ندارد برای دیگری تعیین تکلیف کند؛ افزود: چند نفری که تکیه به دولت دارند و با بودجه دولتی فیلم‌هایی گران می‌سازند؛ حق ندارند به دیگران بگویند که چه فیلمی بسازند یا چگونه رفتار کنند.

وی ادامه داد: کسی که برای فیلمش از بودجه چند میلیاردی دولتی استفاده می‌کند؛ نباید وکیل وصی دیگران شود و به مسئولان یا فیلمسازان امر و نهی کند که چگونه رفتار کنند.

بازیگر فیلم زرد قناری با اشاره به اینکه انسان و بازیگر در هر موقعیتی رفتار متفاوتی می‌کند؛ گفت: یکی از موقعیت‌هایی که در فیلم ضدگلوله وجود داشت؛ موقعیت مرگ است. ترس از مرگ باعثمی‌شود که انسان به یک نگاه جدید برسد و این نگاه جدید حتی شاید آدم جدیدی را بوجود آورد.

هاشمی با اشاره به اینکه به گریم سنگین در فیلم اعتقادی ندارد؛ گفت: نقش گریم در تئا‌تر سنگین‌تر از سینماست. در سینما گریم بازیگر را به ماسک نزدیک می‌کند لذا نمی‌توان واکنش‌ها خوب صورت بازیگر را به خوبی دید.

وی با اشاره به اینکه ذات بازیگر شادی است زیرا معتقد است که خداوند انسان را برای شادی آفریده؛ افزود: من زمانی که سر یک فیلم می‌روم تمام زندگی بیرونم تعطیل می‌شود و فقط دنبال این هستم که نقش و وظیفه‌ای که دارم را چگونه ایفا کنم تا دچار کم‌فروشی نشوم.

هاشمی در ادامه افزود: کم‌فروشی در سینما و در یک فیلم برابر با کم‌فروشی در سایر شغل‌ها نیست زیرا کم‌فروشی یک بازیگر به اندازه همه تماشاگرانی است که یک فیلم را می‌بینند.

بازیگر سریال روزگار قریب با اشاره به همکاری خود با ۲ کارگردان از دو نسل متفاوت گفت: من در دوره‌ای با کیانوش عیاری کار کرده‌ام و بسیار راضی هستم زیرا عیاری به ساخت فیلم به شکل‌های بسیار واقعی علاقه دارد.

وی ادامه داد: بعد با مصطفی کیایی همکاری کردم که به داستانگویی، قصه و ماجرا در فیلم علاقمند است.

هاشمی با انتقاد از حضور نابازیگر‌ها در سینمای حرفه‌ای گفت: تفاوت بازیگر با نابازیگر در این است که بازیگر به تماشاگر لذت بازیگری را منتقل می‌کند اما یک نابازیگر فقط رفتاری واقعی دارد.

وی ادامه داد: مردم بیشتر فیلم‌هایی که نابازیگر دارد را دوست ندارند زیرا نابازیگر نمی‌تواند عصیان کند و واکنش داشته باشد بلکه فقط کنش دارد.

هاشمی در پاسخ به این سوال که چرا از تئا‌تر دور شده است؛ گفت: متاسفانه در تئا‌تر آن انضباط و برنامه‌ریزی که در سینما وجود دارد، وجود ندارد. از طرفی دیگر فضایی که امروز در کشور بوجود آمده فضایی ضدتئا‌تر است و امکان فعالیت مستقل در تئا‌تر به دلایل مشکلات مختلف همچون مشکل مالی وجود ندارد.

وی ادامه داد: من امروز از کار کردن در تلویزیون و سینما راضی هستم و به تئا‌تر زمانی بازمی‌گردم که بیضایی به کشور بازگشته باشد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز