خبرگزاری کار ایران

کارگردان فیلم ملکه در نقد و بررسی فیلمش:

جنگیدن شعور می‌خواهد

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۷۰۱

ملکه می‌خواست بگوید که برای جنگیدن شعور لازم است. لذا هیچ ایرانی در تمام طول هشت سال دفاع مقدس سر هیچ سربازی را نبرید یا اموالی را ندزدید یا به ناموس کسی تجاوز نکرد.

نشست نقد و بررسی فیلم ملکه با حضور محمدعلی باشه‌آهنگر(کارگردان فیلم) و میلاد کی‌مرام(بازیگر اصلی فیلم) شب گذشته(شنبه ۵ مهر ماه) توسط کانون هواداران برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ کارگردان فیلم ملکه در این نشست با اشاره به اینکه خود از اهالی جنوب کشور است؛ گفت: زمانی که جنگ تحمیلی علیه ایرانی شروع شد من ۱۸ ساله بودم و در نزدیکی اروند زندگی می‌کردیم به همین دلیل جنگ را کاملا از نزدیک لمس کرده‌ام.

وی ادامه داد: من در منطقه‌ای بودم که مدت هشت سال از همه جهات گلوله روی آن می‌بارید. لذا بسیار دوست دارم که همیشه در جهان صلح برقرار باشد.

باشه‌آهنگر با اشاره به اینکه در فیلم ملکه سعی کرده بخشی از واقعیت‌های جنگ را بگوید؛ افزود: بسیاری از باور‌ها و رفتار‌هایی که در زمان جنگ اتفاق افتاد را نمی‌توان سینمایی کرد و سینمایی کردن آن بسیار سخت است. تازه اگر این تصاویر را بسازیم ما را ملامت هم می‌کنند.

وی ادامه داد: یکی از سخت‌ترین بخش‌های فیلم ملکه؛ رابطه سیاوش و جمشید بود و من به خاطر اینکه اسم این دو نفر از اسطورهای ایرانی گرفته شده بود بسیار چوب خوردم. بعضی افراد می‌گفتند که چرا اسم این آدم‌ها از اسطوره‌های ایرانی گرفته شده است؟

وی درباره بازی کی‌مرام نیز در این فیلم گفت: قرار بود بجای کی‌مرام؛ فرد دیگری بازی کند. حتی فیلمنامه را براساس بازیگر موردنظرم نوشته بودم اما دو روز مانده به فیلمبرداری اعلام کرد که نمی‌خواهد در فیلم بازی کند. اینجا بود که میلاد کی‌مرام جایگزین شد.

این کارگردان گفت: هرچند دورخوانی فیلمنامه کار خوبی است اما در هنگام دورخوانی فیلم و نقش بازیگر کامل نمی‌شود و باید سر صحنه بازیگر بازی خود را نشان دهد. من علاقه به بازیگری دارم که در لحظه بازی می‌کند و حسی است.

او درباره صحنه خودکشی فرمانده عراقی و نجات جانش توسط سرباز ایرانی هم گفت: حضرت امام خمینی(ره) جمله‌ای دارند که می‌فرمایند اگر صدام مرد باشد؛ باید خودکشی کند. صحنه‌ی این خودکشی به نوعی نماد خودکشی نظام دشمن است اما روحیه جوانمردی ایرانی اجازه نمی‌دهد که وی خودش را بکشد.

باشه‌آهنگر با طاقت‌فرسا بودن ساختن این فیلم آنهم بدون حمایت گفت: بویلری که در فیلم استفاده می‌شد در تابستان دمایش به ۶۰ درجه می‌رسید و رفتن از آن حدود ۲۰ دقیقه طول می‌کشید.

وی با اشاره به موسیقی فیلم گفت: حسین علیزاده برای ساخت موسیقی این فیلم سر صحنه حاضر شد حتی در زمان تدوین نیز حاضر می‌شد.

باشه‌آهنگر افزود: در این فیلم می‌خواستم بگویم که برای جنگیدن شعور لازم است یعنی فردی که می‌خواهد بجنگد باید بداند برای چه بجنگد و جنگیدن فقط کشتن نیست. لذا هیچ ایرانی در تمام طول هشت سال دفاع مقدس سر هیچ سربازی را نبرید یا اموالی را ندزدید یا به ناموس کسی تجاوز نکرد. در این فیلم می‌خواستم نشان دهم کسانی که به جنگ رفتند و شهید و جانباز شدند؛ زندگی و خانواده داشتند اما رفتند و جنگیدند تا ما بتوانیم زندگی کنیم.

باشه‌آهنگر درباره علت فیلم نساختن‌اش هم گفت: بعداز ملکه هر‌گاه متن فیلمنامه‌ای را ارائه می‌کنم هنوز شلاق فیلم‌های قبلی‌ام را می‌خورم.

میلاد کی‌مرام هم در سخنانی بااشاره به جایزه‌ای که برای فیلم ملکه از خانه سینما گرفت؛ گفت: این جایزه هرچند دیرهنگام بود اما برای من بسیار ارزشمند بود زیرا آنرا از همکاران خودم می‌گرفتم.

وی ادامه داد: ما نه تنها از هشت سال دفاع مقدس اطلاع زیادی نداریم بلکه حتی از افراد مشهور و قهرمانان این هشت سال همچون شهید باقری و همت و کشوری نیز اطلاعات کافی و زیادی نداریم.

کی‌مرام درباره بازی در این فیلم گفت: نقشی که من در این فیلم بازی کردم نقش یکی از دیدبان‌های جنگ بود که هنوز زنده است لذا قبل از بازی در فیلم با وی دیدار کردم و او تمام تصورات مرا از جنگ و دفاع مقدس و رشادت‌های رزمندگان تغییر داد.

وی ادامه داد: ملکه بهترین فیلمی است که بازی کرده‌ام و جایگاه خاصی در بین نقش‌هایی دارد که تاکنون بازی کرده‌ام. حاضرم در فیلم بعدی باشه‌آهنگر نیز بازی کنم زیرا می‌دانم که قطعا فیلم خوبی است. ملکه ازجمله فیلم‌هایی است که بعداز گذشت چند سال قدر آن بیشتر دانسته می‌شود و من نمی‌دانم چرا باید کارگردانی مانند باشه‌آهنگر سه سال تمام فیلم نسازد.

کی‌مرام افزود: اگر می‌خواهیم فاصله بین نسل حاضر و نسل سال‌های دفاع مقدس کم و پرشود؛ باید واقعیت‌های جنگ را کاملا بیان کنیم.

وی ادامه داد: در این فیلم حمید آذرنگ به من بسیار کمک کرد زیرا بازی در این فیلم کاملا حسی بود و اصلا تکینکال نبود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز