خبرگزاری کار ایران

با تقدیر از حاتمی‌کیا، زراعی و حمیدیان؛

اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت برگزار شد

asdasd
کد خبر : ۲۰۸۱۳۸

مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت شب گذشته؛ پنجشنبه ۳ مهر ماه در برج میلاد تهران برگزار شد.

مراسم اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره فیلم مقاومت شب گذشته پنجشنبه ۳ مهر ماه در برج میلاد تهران برگزار شد.

به گزارش ایلنا؛ محمد خزاعی(دبیر جشنواره سیزدهم) طی سخنانی گفت: «جشنواره سیزدهم در شرایطی برگزار گردید که حوادثبین المللی اخیر و تنش‌های منطقه‌ای ناشی از تجاوزات وحشیانه رژیم صهیونیستی، گروه‌های منحرف تکفیری و فرصت طلب آمریکا در مبارزه با تروریست با دیگر بر ضرورت انسجام و تلاش هنرمندان متعهد سینمای در ساخت آثاری در حوزه مقاومت و طبعا برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم مقاومت، مهر تأیید زد. تا وقتی هنرمندان دردآشنا و فرزند زمان خویش هستند، خاموشی شمع محفل سینمای دفاع مقدس و مقاومت نه تنها محقق نخواهد شد بلکه هرروز بر شکوه و عظمت آن افزوده خواهد شد. امیدوارم در تأسی به سید شهیدان اهل قلم مرتضی آوینی دچار روزمرگی نشویم و آفت روزمرگی ما را از وظیفه تاریخیمان غافل نکند. ما قدردان تمام بزرگانی هستیم که خود و هنرشان را وقف الهی‌ترین هنر انسانی کردند تا جهان شکوه مقاومت و پایداری را مقابل ستم و ستمگران جهان بچشند».

سخنران بعدی مراسم، سردار نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین بود که طی سخنانی عنوان کرد: اجازه می‌خواهم اول سلام امام عزیزمان خامنه‌ای را که دیروز خدمتشان بودیم عرضه بدارم و از کسانی که در این محفل دستی دارند صمیمانه سپاسگزارم. همچنین از هنرمندانی که با نقد و داوری در این جشنواره حضور پیدا کردند متشکرم.

سردار نقدی افزود: امام بزرگوارمان فرمودند که جنگ ما جنگ فقر و غنا بود و این جنگ، امروز با شدت بیشتری از دهه ۶۰ جریان دارد ولی دشمنی که جرأت ایستادگی مقابل رزمندگان ما را ندارد، صلابت صدای مؤمن سلاح او را کور کرده و به تحقیر روی آورده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین خاطرنشان کرد: استبداد امروز به جای جنگ الکترونیک با شبکه‌های ماهواره‌ای و به جای مواد شیمیایی با مواد مخدر و الکل علیه مردم صف‌آرایی کرده‌ است.

وی ادامه داد: این جشنواره، جبهه‌ای در مقابل دشمن است و هنرمند مقاومت، نیروی خط مقدم این مبارزه است.

سردار نقدی خاطرنشان کرد: دشمنان می‌خواهند با شبکه‌های تروریستی و بازی‌های خشن مردم را به زندگی‌های خشن و بدون آرامش دعوت کنند که هنرمند مقاومت، با ایثار و فداکاری دست آن‌ها را رو خواهد کرد و دشمن را شکست خواهد داد.

وی تاکید کرد: آن‌ها می‌خواهند با استفاده از ابزار‌هایشان جنایات خود را موجه جلوه دهند و جنایات فجیع را حمایت کنند و در پایان خود را به عنوان منجی معرفی کنند! امام هنرمند مقاومت زینب‌وار آن‌ها را رسوا می‌کند و مظلومیت جبهه حق را به رخ آن‌ها می‌کشد.

سردار نقدی گفت: آن‌ها می‌خواهند با ظلم ملت را تسلیم خود کنند و می‌خواهند با بزرگ‌ترین ضعف‌های موجود جلوی پیشرفت را بگیرند و پیشرفت را نشان ندهند و مبارزه ملت را از بین ببرند و اما کف‌های روی آب هستند.

وی افزود: به گفته خودشان آن‌ها می‌خواهند برای مردم دلسوزی کنند اما دلسوز کسی است که کنار بدی‌ها به حل مشکلات امید داشته باشد. دشمنان شکست‌خورده‌ای که در گفتن حقیقت‌خواهی کشورشان عاجزند با تصویر زشتی که از اسلام نشان می‌دهند درصدد نشان‌دادن چهره‌ عکس اسلام هستند. هنرمند مقاومت اگر از زشتی جنگ می‌گوید از عظمت مقاومت نیز سخن می‌گوید که مبادا زشتی جنگ را طوری بگوید که کسی که به او تجاوز شده نیز دستش روی ماشه بلرزد.

سردار نقدی ادامه داد: آن‌ها می‌خواهند شهوت را بر خداپرستی ترجیح دهند و سینمای مبتذل گذشته را که قبل از انقلاب وجود داشت احیا کنند، غافل از اینکه ملت بیدار ایران اسلامی آن ابتذال را در ۲۲ بهمن ۵۷ دفن کرد و این مرده با دم مسیحا هم هرگز زنده نخواهد شد.

وی افزود: کسانی که نبودند به تاریخ مراجعه کنند و ببینند در کنار هر شعبه مشروب‌فروشی و کلانتری دوران سخیف طاغوت یک سینما هم آتش زده شد. اگر امروز سینمایی داریم که هنرمندان آن به آن افتخار می‌کنند همه را مدیون هنر انقلاب و دفاع مقدس و مقاومت ملتمان هستیم.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به سینمای مبتذل فیلمفارسی تاکید کرد: آیا بازگرداندن سینما به آن حال و روز، خدمت به سینما است؟!

وی تصریح کرد: هنرمند مقاومت قائل به سینمای عظمت و نه حقارت است. هنرمند مقاومت می‌خواهد روح از خود گذشتگی را به اوج برساند و این جشنواره نیز می‌خواهد سنگر هنرمندانی باشد که در دنیای تزویر صدای مستضعفین باشد.

* جشنواره مقاومت صدای حنجره‌های خونین کودکان معصوم غزه است

سردار نقدی در ادامه سخنان خود با اشاره به برگزاری سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت خاطرنشان کرد: این جشنواره می‌خواهد صدای حنجره‌های خونین کودکان معصوم غزه باشد تا صدای لبان خشک مادرانی که با زبان روزه مقاومت کردند به گوش برسد. این جشنواره می‌خواهد صدای مادری باشد که پنج فرزند خود را به انقلاب هدیه کرده و وقتی به خدمت امام می‌رسد می‌گوید دیگری فرزندی ندارم، اجازه دهید خود به میدان بروم.

سردار نقدی با اشاره به جریان روشنفکری که در راستای جشنواره‌های ضدایرانی خارج از کشور عمل می‌کنند، تاکید کرد: آنهایی که می‌خواهند از دست حامیان نسل‌کشی جایزه بگیرند، بروند؛ ما می‌گوییم دلار‌های خون کودکان طفل معصوم غزه نوش جانتان باد!

وی افزود: هنرمندان مقاومت افتخارشان این است که از دست مادران شهدا جایزه دریافت می‌کنند و هنرمند مقاومت افتخار می‌کند که عکس یادگاری خود را با جانبازانی که نماد شرافت انسانی هستند می‌گیرند.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین ادامه داد: این جشنواره بخشی از نهضت جهانی مستضعفین علیه مستکبرین است و ما این را از علی(ع) آموختیم که فرمودند در راه عدالت از کسی نترسید. این را از رزمندگان شجاعمان در فاو و شلمچه آموختیم که زیر آتش وصف‌ناپذیر مقاومت کردند؛ از قهرمانان حزب‌الله لبنان آموختیم که رو در روی مجهز‌ترین ارتش‌های دنیا ایستادند و آن‌ها را شکست دادند.

سردار نقدی در پایان صحبت‌های خود خطاب به هنرمندان مقاومت تاکید کرد: هنرمند مقاومت هم از این جنس است و تمام این مقاومت‌ها را در صحنه فرهنگ اجرا خواهد کرد و مسیر پیروزی نهایی بشریت بر ظالمان تاریخ را هموار خواهد ساخت.

نشان ویژه جشنواره مقاومت برای سید مقاومت

در ادامه مراسم برگزیدگان بخش‌های کوتاه، مستند، بین الملل و تکفیری جشنواره معرفی شدند و در ادامه جشنواره شاهد دو غافلگیری ویژه بود که اولین غافلگیری اختصاص به نشان ویژه جشنواره به سیدحسن نصرالله دبیرکل حزب الله اهدا شد و فرزند وی که در مراسم حاضر بود اینجایزه را دریافت کرد.

فرزند ارشد سید حسن نصرالله پس از دریافت نشان مقاومت از جشنواره‌ای به همین نام گفت: همیشه عادت داریم مورد لطف مردم ایران و حکومت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای قرار بگیریم. خوشحالم اینجایزه را از ملت شهید پرور ایران دریافت می‌کنم.

در بخش بعدی مراسم جایزه ویژه عماد مغنیه با حضور دختر این شهید بزگروار برگزار شد که در این بخش علی غفاری برای ساخت فیلم ابوزینب اینجایزه را دریافت کرد.

جایزه ویژه دبیر جشنواره برای مسعود ده نمکی

بخش بعدی مراسم اختصاص به اهدای جایزه دبیر جشنواره داشت که محمد خزاعی جایزه خود را به پاس لحاظ کردن جنبه‌های مردمی رد سینمای دفاع مقدس به مسعود ده نمکی اهدا کرد.

بخش پایانی این مراسم اختصاص به جوایز مسابقه سینمای ایران داشت که فیلم‌های چ و شیار ۱۴۳ با دریافت بیشترین جوایز رکورددار شدند.

مریلا زارعی با «الفت» خداحافظی کرد و سرنوشتش را به مردم سپرد

مریلا زارعی پس از دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش اول زن گفت: تشکر می‌کنم از همراهان «شیار۱۴۳» و در رأس آن‌ها خانم نرگس آبیار و تشکر می‌کنم از عوامل فیلم «چ» و در رأس آن‌ها ابراهیم حاتمی‌کیا.

وی افزود: این سومین جایزه‌ای است که برای شیار۱۴۳ گرفته‌ام و فکر می‌کنم دیگر نوبت اکران این فیلم است. امشب می‌خواهم از کاراک‌تر «الفت(نقش مادر شهید در فیلم شیار۱۴۳) خداحافظی کنم، چون این راه را باید ادامه داد و این امانت را به دست شما مردم خوبم می‌سپارم. خدا را به خون شهدا و اشک مادران سرزمینم قسم می‌دهم نگذارید «الفت» در میان این شلوغی دیده نشود و دعا کنید برای اکران شیار۱۴۳.

تشکر بابک حمیدیان از حاتمی‌کیا

در ادامه مراسم بابک حمیدیان نیز پس از دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مرد، خطاب به حاتمی‌کیا گفت: از شما ممنونم، که اجازه دادید اصغر رفاقی را تجریه کنم. رفیقم را تجربه کنم. کنار شما رفاقت را تجربه کردم. من با یک باور عمیق وارد فیلم شما شدم و الان هم جایزه باورم را دریافت کردم.

وقتی حاتمی‌کیا خواستار مرزبندی با سخنان کارگردان جشنواره‌ای شد

کارگردان فیلم «چ» در آیین اهدای جوایز بخش مسابقه سینمایی ایران جشنواره مقاومت پس از دریافت تندیس بهترین کارگردانی طی سخنانی گفت: قصد نداشتم صحبت کنم اما حالا که این فضا ایجاد شده چند دقیقه‌ای بیشتر وقتتان را نمی‌گیرم چون این فضا را کاملا خودی و صمیمی می‌بینم.

وی افزود: باید فرقی بین جشنواره فیلم فجر و جشنواره مقاومت نباشد و باید بین آنچه که اینجا گفته می‌شود و آنچه که در جشنواره فیلم فجر گفته می‌شود، فرقی نباشد.

کارگردان فیلم «چ» در واکنش به اظهارات اخیر عباس کیارستمی مبنی بر بی‌مفهوم بودن دفاع مقدس و جنگ تحمیلی گفت: عزیزکرده‌ای حرف‌هایی زده و شهدا را از افرادی دانسته که قربانی جنگ هستند که من از قبل رخ‌دادن چنین اتفاقی را می‌دانستم و می‌دانستم که یک جریانی است که به جنگ بی‌اعتناست.

حاتمی‌کیا خطاب به معاون وقت سینمایی ارشاد گفت: آقای بهشتی! شما در آن زمان مرا به جنوب و ایشان[کیارستمی] را به شمال راهی کردید، ما می‌دانیم که ایشان عزیزکرده جشنواره‌ها هستند، الحمدلله. همیشه هم پرچم ایران را در جشنواره‌ها بالا بردند که باز هم الحمدلله.

وی افزود: جناب آقای حسین حقیقی مدیرعامل اسبق بنیاد سینمایی فارابی! به یاد دارید که من برای فیلمی نزد شما آمدم و گریه کردم و گفتم که این فیلم نباید به خارج از کشور برود. و آنچه که الان رخ داده است، میزان را به دست بچه‌ها می‌دهد.

حاتمی‌کیا خطاب به فیلمسازان عرصه دفاع مقدس و مقاومت تأکید کرد: برادران! آن‌هایی که به قصدی آمده‌اید که فکر می‌کنید باید چیزهایی را بگویید که دیده‌اید! الان آقای عزیزی شهدا را نمی‌بیند!

وی خطاب به رئیس سازمان سینمایی که در سالن حاضر بود، گفت: من از آقای ایوبی، شخص رئیس‌جمهوری و آقای جعفری جلوه انتظار دارم که نظرشان را در اینباره به صراحت بگویند.

حاتمی‌کیا افزود: خدا به من این قوت را بدهد که به این حمله‌ها اعتنا نکنم ولی توقع دارم به عنوان افرادی که در جنگ بوده‌اند، نگاه‌شان را مشخص کنند. آقای ایوبی! شما خود در جنگ حضور داشته‌اید و صحنه‌هایی را دیده‌اید، اگر نظر خود را به صراحت اعلام نکنید، من معتقد خواهم بود در دولتی حرف می‌زنم که در آن نفاق است.

این کارگردان سینمای ایران در پایان سخنان خود عنوان کرد: دعا کنید به خون شهدا که کسانی که این خون‌ها را نمی‌بینند هرچه سریع‌تر رسوا شوند.

آخرین جایزه اهدا شده در مراسم نیز اختصاص به بهترین فیلم داشت که اینجایزه نیز به فیلم چ رسید و مهندس جعفری جلوه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی به همراه پژمان لشگری‌پور آنرا دریافت کردند.

حاشیه‌های سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت

ادای احترام میهمانان جشنواره مقاومت به خانواده معزز شهدا

مراسم اختتامیه سیزدهمین جشنواره فیلم مقاومت با حضور صد‌ها تن از هنرمندان و سینماگران کشورمان و همچنین مدیران و مسئولان؛ و هنرمندان خارجی در برج میلاد برگزار شد.

* این مراسم ساعت ۱۹ دقیقه آغاز و تا ساعت ۲۲.۳۰ ادامه داشت.

*اجرای مراسم را رسالت بوذری بر عهده داشت.

*در طول مراسم دو قطعه با صدای حامد زمانی که در مراسم حضور داشت برگزار شد که یکی از آن‌ها جدید‌ترین ترانه او با نام «بسیم‌چی» بود.

*کارگردانی مراسم اختتامیه بر عهده محمد حمیدی مقدم بود.

*در این مراسم بخشی به نام عماد مغنیه برگزار شد که فاطمه مغنیه نیز برای شرکت در این مراسم به ایران آمده بود.

*جایزه بخش عماد مغنیه به علی غفاری داده شد که پس از دریافت جایزه از فاطمه مغینه خواسته شد تا برای میهمانان صحبت کند اما او نپذیرفت.

*در این مراسم نشان ویژه‌ای به سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان اختصاص داده شده بود که پسر او به نمایندگی از طرف او آمده بود که لوح و تندیس را برای پدرش ببرد.

*حضور پسر سیدحسن نصرالله توسط دبیر جشنواره محمد خزاعی اعلام شد که با این اعلام همه میهمانان ایستادند و دست زدند. فرزند ارشد سیدحسن نصرالله پس از دریافت نشان مقاومت از جشنواره‌ای به همین نام گفت: همیشه عادت داریم مورد لطف مردم ایران و حکومت امام خمینی(ره) و امام خامنه‌ای قرار بگیریم. خوشحالم اینجایزه را از ملت شهیدپرور ایران دریافت می‌کنم.

*محسن رضایی بعد از دادن جایزه سید حسن نصرالله به پسر وی گفت البته جناب سیدحسن نصرالله باید جایزه خود را از دست امام زمان(عج) و امام خامنه‌ای دریافت کنند.

*مجید مجیدی و پرویز پرستویی از دیگر میهمانان دعوت شده در این مراسم بودند اما به خاطر فیلمبرداری نتوانسته بودند حضور پیدا کنند.

*بیشترین جوایز مراسم اختتامیه مقاومت به فیلم‌های «چ» و «شیار ۱۴۳» اختصاص یافت.

*بابک حمیدیان پس از دریافت تندیس بهترین بازیگر نقش مرد، خطاب به حاتمی‌کیا گفت از شما ممنونم، کنار شما رفاقت را تجربه کردم. من با یک باورعمیق وارد فیلم شما شدم و الان هم جایزه باورم را دریافت کردم.

*جایزه ویژه دبیر جشنواره نیز به مسعود ده نمکی اهدا شد.

*فرزندان شهدا به ابراهیم حاتمی کیا نامه‌ای نوشته بودند که توسط یکی از فرزندان شهدا قرائت شد.

*جایزه بهترین کارگردانی به ابراهیم حاتمی کیا برای فیلم سینمایی «چ» داده شد که با رفتن حاتمی کیا به روی سن بسیار مورد تشویق حاضران قرار گرفت تا آنجا که همه برای او ایستادند.

*در این مراسم عماد برنات موفق به کسب جایزه‌ای شد که نماینده او اینجایزه را گرفت زیرا او از طرف اسرائیل تهدید شده بود که اگر در این مراسم حضور داشته باشد کشته خواهد شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز