خبرگزاری کار ایران

حمید اعتباریان در گفتگو با ایلنا:

سینما پرشده از تهیه‌کنندگان و کارگردانان فیلم اولی

asdasd
کد خبر : ۱۹۷۸۸۰

بسیاری از فیلم‌های شبکه نمایش خانگی؛ آنقدر ضعیف هستند که بیننده هرگز باور نمی‌کند توسط یک سینماگر ساخته شده باشد. انگار فیلم‌ها توسط کودکان ساخته می‌شوند / سینمای ایران پرشده از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌هایی که در کارنامه کاریشان فقط یک فیلم دارند.

حمید اعتباریان معتقد است؛ حرفه‌ای نبودن نظام تهیه‌کنندگی در سینمای ایران باعثشده تا سینمای ایران پرشود از کارگردان‌ها و تهیه‌کنندگانی که فقط یک فیلم در عمرشان ساخته‌اند.

این تهیه‌کننده سینما در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ با اشاره به وضعیت تولید در سینمای ایران گفت: هرچند میزان استقبال مردم از فیلم‌های روی پرده در یکسال اخیر بهتر شده اما وضعیت غیرحرفه‌ای تولید همچنان ادامه دارد.

اعتباریان با اشاره به اینکه فیلم ضعیف مردم را به سینما بدبین می‌کند؛ افزود: متاسفانه امروز بسیاری از فیلم‌هایی که در شبکه نمایش خانگی ساخته می‌شوند یا به نمایش درمی‌آیند؛ آنقدر ضعیف هستند که بیننده هرگز باور نمی‌کند این فیلم توسط یک سینماگر ساخته شده باشد. انگار فیلم‌ها توسط کودکان ساخته می‌شوند.

تهیه‌کننده فیلم " سنگ کاغذ قیچی " ادامه داد: بسیاری از فیلم‌ها بدون فیلمنامه ساخته می‌شود و بازیگر نیز سر صحنه حاضر می‌شود و تصور می‌کند که نقش خود را به خوبی ایفا کرده اما به دلیل آنکه فیلم؛ فیلمنامه‌ای نداشته در هنگام نمایش یا اکران با فیلمی متفاوت مواجه می‌شود که مخاطبان نیز به آن ناسزا می‌گویند.

وی؛ سالن‌سازی در کشور را مهم دانست و افزود: امروز نهضتی بپا شده و نهاد‌ها و سازمان‌های مختلف می‌خواهند سالن‌های جدید سینمایی بسازند این امر هرچند کار خوبی است اما اگر فیلم خوبی برای اکران نباشد یعنی خوراک خوبی برای این سینما‌ها تدارک دیده نشود؛ سالن خالی می‌تواند به یک تهدید برای سینما تبدیل شود.

اعتباریان؛ حل مشکل سینمای ایران را در لزوم حرفه‌ای شدن تهیه‌کنندگی دانست و افزود: امروز کارگردان‌های فیلم اولی خوبی وارد سینما شده‌اند که استعداد‌های خوبی دارند اما باید این استعداد نیز بصورت حرفه‌ای وارد سینما شود و کسی باید در کنار کارگردان فیلم اولی باشد که راه را بشناسد.

وی ادامه داد: اینکه یک فردی سرمایه‌ای را جمع کند و بعد آنرا صرف ساخت فیلم کند؛ نمی‌توان بر آن تهیه‌کنندگی نام گذاشت. زیرا تهیه کننده کسی است که یک پروژه را از ابتدا تا پایان مدیریت می‌کند.

تهیه‌کننده دو قسمت از فیلم " ستاره‌ها " گفت: زمانی که من می‌خواستم مجوز تهیه‌کنندگی بگیریم در ساخت بیش از ۴ فیلم مشارکت کرده بودم و همکاری داشتم و بعداز ساخت آن‌ها توانستم مجوز بگیرم اما امروز هر فردی می‌تواند به صرف اینکه پول دارد؛ تهیه کننده شود و فیلم بسازد.

وی با اشاره به سابقه ۱۷ ساله خود در سینما گفت: من در طول این مدت بیش از ده فیلم ساخته‌ام اما همچنان خودم را تهیه کننده حرفه‌ای نمی‌دانم و تعجب می‌کنم که امروز چگونه گروهی و افرادی به سادگی نه تنها مجوز تهیه‌کنندگی اول می‌گیرند بلکه خود را به عنوان کارگردان اول نیز معرفی می‌کنند.

تهیه‌کننده فیلم " سن‌پترزبورگ " با اشاره به اینکه باید نظام درستی در ورود تهیه‌کنندگان جدید به سینما حاکم شود؛ گفت: جای تعجب است که چگونه یک فرد برای کارگردان شدن باید سال‌ها دستیاری کند و یا یک مدیر تولید برای حضور در یک فیلم باید مدت‌ها دستیار تولید بوده باشد والا صنف به وی اجازه حضور نمی‌دهد اما این سختگیری درباره تهیه‌کنندگی وجود ندارد.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته زمانی که اتحادیه تهیه‌کنندگان سینما شکل گرفته بود؛ برای عضویت در این اتحادیه باید دوره‌ای را طی می‌کردیم و سوابق خوبی را ارائه می‌کردیم اما متاسفانه امروز با هدف تقویت صنف و افزایش کمی صنوف؛ تعداد زیادی عضو داریم که شاد در کارنامه‌ی کاریشان فقط یک یا دو فیلم ساخته‌اند.

اعتباریان ادامه داد: امروز تعداد تهیه‌کنندگان و کارگردان‌ها باهم برابر شده و سینمای ایران پرشده از تهیه‌کنندگان و کارگردان‌هایی که در کارنامه کاریشان فقط یک فیلم دارند.

اعتباریان افزود: دولت نه تنها باید در بررسی سوابق افرادی که تقاضای تهیه‌کنندگی دارند دقت لازم را داشته باشد بلکه باید به به صنوف قدرت بدهد که آن‌ها درباره ورود افراد جدید نظر بدهند. از طرف دیگر صنف نیز باید در قبال ورود افراد جدید با وسواس و دقت عمل کند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز