خبرگزاری کار ایران

مستند «این قنات سالهاست که در کماست!» در یزد کلید می‌خورد

asdasd
کد خبر : ۱۹۵۸۱۴

«این قنات سالهاست که در کماست» به کارگردانی علیرضا دهقان در شهر یزد کلید می‌خورد.

«این قنات سالهاست که در کماست» عنوان یکی از جدید‌ترین آثار مستند مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به کارگردانی علیرضا دهقان است که تصویربرداری آن بزودی در شهر یزد آغاز خواهد شد.

به گزارش ایلنا؛ این فیلمساز پیرامون تولید مستند «این قنات سالهاست که در کماست» گفت: موضوع این مستند درباره قنات زارچ یکی از طولانی‌ترین و کهن‌ترین قنات‌های ایران است. این قنات در بخش مرکزی یزد به قدمت ۷۰۰ سال و طول ۷۰ کیلومتر قرار دارد اما متاسفانه به دلیل اینکه از زیر شهر یزد عبور می‌کند، فاضلاب‌های مسکونی و در مواردی تجاری به داخل آن می‌ریزد!

وی افزود: آلودگی زیست محیطی قنات زارچ که در پایان به محصولات کشاورزی آسیب می‌زند و اینکه با وجود ثبت این قنات در یونسکو با دست خودمان در حال تخریب آن هستیم، سوژه‌ای است که این مستند ۳۰ دقیقه‌ای به آن می‌پردازد.

دهقان اضافه کرد: در حال حاضر مراحل پیش تولید به پایان رسیده و تصویربرداری این مستند از هفته آینده در شهر یزد و بخشی از کویر مرکزی ایران آغاز می‌شود.

وی درپایان گفت: این فیلم بیشتر روایتی از خود قنات است و کاملا متفاوت از ساختار مصاحبه محور و گزارشی است. در واقع خود قنات شرح حال این سال‌های طولانی را روایت می‌کند. عمده تحقیق این مستند به صورت می‌دانی و با همکاری افراد آن منطقه صورت گرفته است. همچنین برای تکمیل تحقیقات، از کتاب‌ها و مقالات مرکز بین‌المللی قنات و منابع خارجی استفاده کردیم تا اطلاعات کافی در مورد قنات به دست آوریم و خیلی دقیق تولید این مستند را آغاز کنیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز