خبرگزاری کار ایران

بهرام عظیمی:

قانون کپی رایت نداریم، نمی‌توانیم اعتراض کنیم

کد خبر : ۱۹۳۰۲۸

در سفری که با قطار به یکی از شهر‌ها داشتم فیلم تهران ۱۵۰۰ را نمایش دادند اما با توجه به اینکه در کشور قانون کپی رایت نداریم، نمی‌توانم اعتراضی نسبت به این موضوع داشته باشم.

بهرام عظیمی معتقد است تولیدات ایران در سایر کشور‌ها دیده می‌شود بنابراین باید به این تولیدات بها دهیم و با برنامه ریزی و بودجه کافی سطح کیفی آثار را بالا ببریم تا در بازارهای فیلم دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

به گزارش ایلنا؛ کارگردان انیمیشن «تهران ۱۵۰۰» با اشاره به اهمیت جشنواره فیلمهای ویدئویی گفت: امسال به عنوان داور در این جشنواره حضور دارم و تاکنون ۲۰ فیلم بلند انیمیشن دیده‌ام که تقریبا از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

داور بخش پویانمایی این دوره از جشنواره در ادامه با اشاره به حضور فیلم‌های ویدئویی در جشنواره فیلم‌های سینمایی افزود: اینکه فیلم‌های ویدئویی از فیلم‌های بلند سینمایی جدا شدند قابل توجه بوده چرا که ساختار این دو با هم تفاوت زیادی دارند و نباید در یک جشنواره و با هم مقایسه و داوری شوند و حتی رقابت داشته باشند.

وی با بیان اینکه فیلم بلند ویدئویی سال‌ها است که در کشور تولید می‌شود، افزود: خوشبختانه فیلم‌های ویدئویی مخاطب زیادی دارد و با استقبال زیادی مواجه شده است ضمن اینکه به نظر می‌رسد اگر به صورت مجزا سنجیده شود، عاقلانه‌تر است.

عظیمی با بیان اینکه امسال بخش انیمیشن به عنوان بخش مستقل در جشنواره قرار دارد، گفت: خوشبختانه در این دوره در بخش پویانمایی، فیلم‌های زیادی ارائه شده است و اینکه در کنار فیلم‌های کوتاه و سریال‌ها سنجیده نمی‌شود بسیار خوب است زیرا این‌ها از نظر ساختار باهم ارتباطی ندارند.

وی برگزاری جشنواره را بسیار ضروری دانست و تاکید کرد: بازخورد جشنواره و کسانی که انتخاب می‌شوند سرنوشت تولیدات بعدی در این حوزه را مشخص می‌کنند.

این کارگردان درباره بازار فیلم‌های ویدئویی نیز گفت: سال‌ها است که از تولیدات سینمایی می‌گذرد اما بازاری برای این نوع فیلم‌ها نداریم اما با توجه به مخاطب زیادی که فیلم‌های ویدئویی در ایران و خارج از کشور دارد با برنامه ریزی و سیاستگذاری صحیح می‌توان بازار مناسبی برای این نوع فیلم‌ها در داخل و خارج داشته باشیم.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها تولیدات ویدئویی آنقدر از کیفیت بالایی برخورداراست که با تولیدات سینمایی برابری می‌کند اما در کشور ما چنین نیست و تولیدات ویدئویی از کیفیت بسیار پایینی برخوردار هستند.

عظیمی خاطرنشان کرد: در کشور ما زمانی که صحبت از فیلم‌های نمایش خانگی می‌شود تصور‌ها بر فیلم‌های بی‌کیفیت و ارزان است به همین دلیل این فیلم‌ها بازار مناسبی در داخل و خارج ندارند. بنابراین باید ابتدا سطح کیفی این نوع فیلم‌ها را بالا برد تا بتوانیم روی بازارهای جهانی آن کار بیشتری انجام دهیم.

عظیمی همچنین گفت: متولیان امر باید کارگردانان و نویسندگان باتجربه را در این عرصه جذب کنند تا به واسطه ساخت تولیدات توسط آن‌ها کیفیت این آثار بالا برود.

وی ادامه داد: از فیلم‌های ویدئویی انتظار می‌رود تا شاهد اتفاقات خوبی در تولیدات آن باشیم و از اینکه تنها دو چهره شناخته شده در این فیلم‌ها حضور داشته باشد اما کیفیت آن پایین باشد باید پرهیز کنیم.

عظیمی درباره قاچاق CD فیلم‌ها نیز گفت: طبیعی است کسانی که اینکار را انجام می‌دهند افراد متخلفی هستند و باید با آن‌ها برخورد قضایی صورت گیرد. یادم می‌آید در سفری که با قطار به یکی از شهر‌ها داشتم فیلم تهران ۱۵۰۰ را نمایش دادند اما با توجه به اینکه در کشور قانون کپی رایت نداریم، نمی‌توانم اعتراضی نسبت به این موضوع داشته باشم.

برنده جایزه اول جشنواره کاریکاتور «صلح» ایران در سال ۲۰۰۰ ادامه داد: البته گاهی کپی غیرقانونی فیلم‌ها برای فیلمسازانی که شناخته شده نیستند و فیلم‌هایشان بیننده ندارد خوب است زیرا این رایت‌ها باعثدیده شدن فیلم آن‌ها می‌شود اما با این حال یک سری از کارگردانان باتجربه هم چوب بی‌تجربه‌ها را می‌خورند. باید فکر اساسی برای این معضل صورت گیرد تا حقی از کسی ضایع نشود.

وی خاطرنشان کرد: از اینکه در جشنواره فیلم‌های ویدئویی به انیمیشن توجه شد بسیار خوشحالم زیرا علی رغم توجهی که در کشورهای دیگر به انیمیشن می‌شود در کشور ما چنین چیزی صورت نمی‌گیرد.

عظیمی گفت: این امر نشان می‌دهد تولیدات ایران در سایر کشور‌ها دیده می‌شود بنابراین باید به کشورمان بها دهیم و با برنامه ریزی و بودجه کافی سطح کیفی تولیدات را بالا ببریم تا در دنیا حرفی برای گفتن داشته باشیم.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز