خبرگزاری کار ایران

امیرعلی دانایی در گفتگو با ایلنا:

مسئولیت بازی در «اشباح» را می‌پذیرم

asdasd
کد خبر : ۱۸۶۸۹۸

از همان روزهای اول نخواستم که ستاره پوشالی سینما باشم / من جلوی دوربین کسی بودم که از مرحوم شکیبایی هامون را ساخته بود / مسئولیت بازی در این فیلم را می‌پذیریم چرا که آقای مهرجویی از بازی من راضی بودند.

امیرعلی دانایی؛ بازیگر جوانی که با سریال کلاه پهلوی وارد عرصه بازیگری شد و این روزها فیلم اشباح به کارگردانی داریوش مهرجویی را بر پرده دارد؛ به گفته‌ی خودش برای ورود به این عرصه سالمترین راه را انتخاب کرده است و با همه سختی‌های آن آشناست. دانایی برای ادامه کار پر از انگیزه و امید است. امیدی که کار با بزرگان سینما به او بخشیده است.

از فیلم اشباح بگویید؟ تجربه همکاری با مهرجویی چطور بود؟

آشنایی من با آقای مهرجویی از زمان پیش‌تولید فیلم سنتوری آغاز شده بود. آن زمان من با کارهای تبلیغاتی روی بیلبوردهای دیده شده بودم. توسط آقای شریفی نیا به ایشان معرفی شدم و بعداز مدتی برای فیلم سنتوری تست گریم دادم اما به دلایلی در آن فیلم بازی نکردم تا اینکه بعداز چند ماه برای بازی در فیلم کلاه پهلوی به ضیاء الدین دری معرفی شدم.

کلاه پهلوی را چطور دیدید؟

کلاه پهلوی در زمان مناسبی از تلویزیون پخش نشد. با توجه به اینکه در آن زمان جو حاکم بر فضای فرهنگی کشور تحت تاثیر مسائل سیاسی و اقتصادی بود و مردم با همه درگیری‌ها و مشغله‌ها وقت کمتری برای تماشای تلویزیون و دنبال کردن سریال‌ها داشتند. از طرفی اگر هم این راه در همان زمان اولیه که قرار بود چند ماه طول بکشد اما برخلاف پیش‌بینی‌ها ۴،۵ سال طول کشید و اگر این اتفاق نمی‌افتاد شاید نتیجه‌ی بهتری می‌گرفتیم.

با توجه به طولانی شدن زمان کلاه پهلوی؛ فعالیتی نداشتید آیا خودتان کم کاری را انتخاب کرده بودید؟

با توجه به اینکه به عنوان یک مدل تبلیغاتی وارد سینما شدم همیشه دوست داشتم راهم را درست طی کنم و با انتخاب‌های درست و کارهای ماندگار بتوانم در ذهن مردم بمانم. به همین دلیل پیشنهاداتی که در طول بازی در سریال یا حتی مدتی بعد از آن تا قبل از پخش فیلم داشتم را رد می‌کردم تا بتوانم با کلاه پهلوی در کنار آن همه بازیگر توانا و پیشکسوت به مردم معرفی شوم.

قبول دارید وسواس در انتخاب به شهرتتان لطمه وارد کرد؟

بله قبول دارم که از بهترین فرصت‌ها برای شهرت استفاده نکردم اما از موقعیتی که امروزه در سینما و بازیگری دارم راضی هستم و فکر می‌کنم که صبر من نتیجه داشته، اشتباه و فرصت‌سوزی که کردم را قبول دارم اما هنوز زمان دارم و خوشحالم که صبری که کردم نتیجه خوبی داده و حالا با توجه به زمان کم کارنامه قابل قبول دارم. بعداز کلاه پهلوی همه گفتند امیرعلی دانایی تمام شد اما با صبر خواستم دوباره به بازیگری برگردم که با دو اجرای خوب تئاتر و همکاری با بزرگان کارگردان بزرگ سینما این اتفاق افتاد.

از انتخاب‌هایی که کردید؛ راضی هستید؟

از همان روزهای اول نخواستم که ستاره پوشالی سینما باشم صرفاً به خاطر چهره خوب و… من از شهرت و پول زیاد در سینما گذشتم که براساس معیارهای خودم و برای پیشرفتم در بازیگری گام بردارم و حالا از همه شرایط موجود راضی هستم و باز هم تلاش می‌کنم. من به راهی که آمدم و آن را ادامه می‌دهم اعتقاد دارم و تا به اینجا هیچ پشتوانه‌ای به جز خدا و خانواده‌ام نداشتم.

خیلی‌ها معتقدند با خوش شانسی وارد بازیگری شدید. چقدر این نظر درست است؟

تا حدودی درست است مسیر کاری که تا به اینجا داشتم پر از خوش شانسی بوده مگر برای چند بازیگر جوان این اتفاق می‌افتد که در زمان کمی از ورودشان به سینما با کارگردان‌های بزرگی در فاصله کم زمانی همکاری کنند. من در زمانی که یک مدل تبلیغاتی بودم هم کارم را خوب پیش بردم و دیده شدم و در عرصه سینما هم فکر می‌کنم با کسانی که همکاری کردم از من راضی بودند.

بعداز اولین تجربه تلویزیونی روی صحنه تئاتر رفتید. چه حسی داشت؟

این مدت در دو تئاتر ایفای نقش کردم که برای من تجربه خوبی بود. من بعد از کلاه پهلوی این تصور را داشتم که به سطح قابل قبولی برای بازی در مدیوم‌های مختلف هنر رسیدم اما وقتی که روی صحنه تئاتر رفتم تازه فهمیدم که چقدر چیزهای تازه‌ای برای آموختن است. کار اول تئاتر من با آقای ایوبی بود که تجربه بی‌نظیری در تئاتر را برای من رقم زد.

گویا آقای افخمی شما را برای فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران انتخاب کرده بود؟

بله همین طور است. من فرصت همکاری با بهروز افخمی را غنیمت شمردم و با اینکه به گفته ایشان در فیلم نامه نقشی نداشتم که به سن و سال من بخورد اما بعد از همکاری با او در تئاتر هر دو علاقمند بودیم که با هم همکاری داشته باشیم. فیلم آذر، شهدخت، پرویز و دیگران فیلمی بود که با کمتری هزینه ممکن ساخته شد و همه عوامل به اعتبار حضور بهروز افخمی با این پروژه همکاری داشتند. از همکاری با آقای افخمی راضی هستم و به نظر من فیلم قابل قبولی است که می تواند در زمان اکران مخاطب خودش را پیدا کند. همانطور که در زمان جشنواره مورد توجه قرار گرفت و جایزه بهترین فیلم جشنواره فجر را از آن خود کرد.

با پایان کار افخمی؛ مهرجویی، شما را برای اشباح برگزید؟

بله روزهای پایانی فیلمبرداری فیلم آقای افخمی بود که برای بازی در فیلم اشباح انتخاب شدم به ساده‌ترین و سالمترین شکل ممکن با این که به من پیشنهاد شده بود قبلاً قرار بوده توسط چند نفر دیگر هم ایفا شود اما این بار برای همکاری با داریوش مهرجویی نوبت به من رسید. همیشه همکاری با داریوش مهرجویی آرزوی من بوده و هنوز هم فرصت بودن با ایشان را از دست نمی‌دهم.

از نتیجه کار و بازی در نقش مازیار راضی هستید؟

نتیجه نهایی یک فیلم سینمایی متاثر از مسائل بسیاری است که دست به دست هم می‌دهند و یک فیلم را در نهایت خوب و یا بد می‌کند اما حالا که به فیلم نگاه می‌کنم از نتیجه کار و ایفای نقش خودم راضی هستم. حتی تا قبل از فیلمبرداری فیلمنامه را نخوانده بودم و همین که جلوی دوربین مهرجویی رفتم؛ کافی بود. حتی اگر زمان صد بار دیگر به عقب برگردد با هر شرایطی حاضرم برای این کارگردان بزرگ کار کنم. خوشحالم که با وجود بازیگران جوان که آرزوی همکاری با داریوش مهرجویی را دارند نقش مازیار به من رسید.

در جشنواره؛ نقدهای زیادی به فیلم شد. نظرتان راجع به نقدها چیست؟ گویا مازیار در فیلم دیده نشد؟

در زمان اکران فیلم در جشنواره ما نقدهای زیادی را شنیدیم که درعین حال متفاوت بودند با توجه به اینکه سلیقه معیار اصلی جذب مخاطب برای دیدن فیلم است. هر کسی ممکن است فیلم را بپسندد یا نه. من همه سعی‌ام را در زمان فیلمبرداری کردم که به عنوان یک بازیگر و جزئی از یک مجموعه کارم را درست انجام دهم. به این توجه داشته باشید که من همانطوری بازی کردم که خود آقای مهرجویی از من خواسته بودند. من جلوی دوربین کسی بودم که از مرحوم شکیبایی هامون را ساخته بود و همیشه فکر می‌کردم شاید این اتفاق برای من هم بیفتد. البته باید این را درنظر بگیریم که فیلم‌های مهرجویی، کارگردان محوراست و فیلم نهایت همانی می‌شود که او می‌خواهد. با توجه به تجربه و کسوت ایشان در این عرصه من در زمان فیلم کاملاً خودم را به ایشان سپرده بودم.

گویا همه عوامل فیلم از بازی‌تان در " اشباح " شگفت زده شدند؟

بله، همه عوامل فیلم از ایفای نقش من راضی بودند تا این لحظه با هیچ نقشی به اندازه مازیار در فیلم اشباح ارتباط برقرار نکرده بودم و به آن اندازه برایم هیچ نقشی عمق نداشت. تجربه‌ای که بعداز همکاری با مهرجویی بدست آوردم خیلی ارزشمندتر و مهمتر از چیزهایی بود که در عرصه بازیگری از دست دادم.

حواشی زیادی برای نقش " مازیار " رقم خورد، بسیاری معتقدند " آن های " کاراکتر خوب از آب درنیامده است؟

من هیچ اعتراضی به اتفاقات و حواشی که بعداز فیلم شنیده شد ندارم، چراکه از همان اول تکلیفم با خودم روشن بود و می‌دانستم وظیفه‌ای را که در فیلم به عنوان یک بازیگر دارم باید انجام بدهم نه بیشتر و نه کمتر، حالا اینکه در مراحل فنی و بعد از فیلمبرداری چه اتفاقی می‌افتد دست من نیست و دیگر عوامل متخصص در این زمینه باید نظر بدهند. من کلیت فیلم و ایفای نقش در آن را دوست دارم.

به هر حال بازیگر باید مسئولیت کاری که انجام می‌دهد را بپذیرد؟

من مسئولیت بازی در این فیلم را می‌پذیریم چرا که آقای مهرجویی از بازی من راضی بودند و در مرحله آخر من هم از فیلم رضایت دارم. باتوجه به پیچیدگی‌های شخصیت مازیار در فیلم و روان‌پریشی و افسردگی که در طول فیلم از او می‌بینیم؛ کارم را برای بازی بسیار سخت می‌کرد.

به شرایط نامناسب تلویزیون اشاره کردید حالا که یک سال از دولت جدید می‌گذرد نظرتان راجع به عملکرد فرهنگی هنری دولت یازدهم چیست؟

امیدوارم با بهبود شرایط باتوجه به آشتی که در عرصه سینما و هنر اتفاق افتاده ما بتوانیم همین طور روز به روز پیشرفت کنیم. با استفاده از این همه نیروی جوان که عاشق هنر و سینما هستند. ما شرایط سختی را در سال‌های قبل پشت سر گذاشتم مردم و هنرمندان باید صبر کنند و دست بر دست هم برای بهبود شرایط تلاش کنند. با توجه به اینکه ما دوره رکود و ناامیدی را پشت سر گذاشتیم، حالا وقت پویایی است.

از نقش‌تان در فیلم جدید افخمی بگویید؟

بهروز افخمی را دوست دارم و از همکاری با آن مجموعه و گروه راضی هستم. فضای دوستانه و آرام را در پشت صحنه تجربه کردم و حالا هیچ فرصتی را برای همکاری با آقای افخمی از دست نمی‌دهم. فکر می‌کنم نتیجه فیلم بهتر از آن چیزی بود که همه عوامل از روز اول توقع داشتند.

از فعالیت جدیدتان در عرصه سینما بگویید؟

این روزها مشغول خواندن چند فیلمنامه هستم که هنوز تصمیم قطعی را نگرفتم اما در حال حاضر همه پیشنهادات را رد می‌کنم و منتظر بازی در فیلم جدید بهروز افخمی هستم که اواخر شهریور امسال شروع می‌شود و قرار است برای نمایش در جشنواره سی و سوم فیلم فجر هم آماده شود که من یکی از نقش‌های اصلی آن را برعهده دارم.

آینده سینمای ایران را با توجه به شرایط فعلی و حضور نیروهای جوانی مثل شما چطور می‌بینید؟

برای همه بازیگران جوان در عرصه سینما آرزوی موفقیت می کنم و آینده روشنی را با توجه به شرایط فعلی سینما برای این عرصه و همه همکاران پیش‌بینی می‌کنم. فقط به سینما اشاره نمی‌کنم و از تئاتر نام می‌برم که امروزه اگر شرایطش برایم مهیا شود با نمایشنامه خوب و گروه خوب با توجه به تجربه خوبی که تئاتر به من داد؛ بازی می‌کنم و حس خوب روی صحنه بازی کردن را از دست نمی‌دهم. بسیار از تئاتر آموختم و هنوز هم چیزهایی است که بتوانم یاد بگیرم. امیدوارم بتوانم کارهایی انجام دهم که مورد توجه قرار بگیرد و به عنوان یک بازیگر جوان کارنامه کاری قابل دفاعی داشته باشد.

گفتگو از: سعیده خدابخش

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز