خبرگزاری کار ایران

پوران درخشنده:

بی‌قانونی در کپی‌رایت چوب حراج بر سرمایه دیگران است

asdasd
کد خبر : ۱۸۵۰۳۱

با توجه به اینکه حقوق هر فیلمی متعلق به سرمایه‌گذار آن است، باید در ایران قانون مدونی داشته باشیم تا جلوی از بین رفتن سرمایه‌ها گرفته شود.

پوران درخشنده معتقد است؛ رقابت فیلم‌های ویدئویی درکنار هم اتفاق خوبی است و این نوع فیلم‌ها نباید در کنار آثار سینمایی ارزیابی شوند.

به گزارش ایلنا؛ وی با اعلام این مطلب افزود: آثار ویدئویی باید در کنار هم مورد ارزیابی قرار گیرند تا توانایی فیلم‌سازان شناخته شود، زیرا در همین جشنواره‌هاست که استعدادهای زیادی شناخته می‌شوند و کارگردان‌ها و تهیه‌کننده‌ها می‌توانند از وجود این استعدادها در تولید آثار با کیفیت استفاده کنند.

کارگردان «هیس دخترها فریاد نمی‌زنند» خاطرنشان کرد: باتوجه به اینکه فیلم‌های ویدئویی مخاطب گسترده‌تری دارند، می‌توانند فرصتی را برای فیلم‌سازان فراهم کنند تا در دایره رقابت قرار گرفته و بهتر دیده شوند.

درخشنده در ادامه افزود: جشنواره فیلم‌های ویدئویی می‌تواند بستری برای علاقمندان به فیلم‌سازی فیلم‌های بلند باشد تا کارشان را از اینجا با ساختن فیلم‌های بلند داستانی آغاز کنند و در مراحل بالاتر به تولید فیلم‌های سینمایی اقدام کنند.

وی در ادامه گفت: جشنواره فیلم‌های ویدئویی محلی است برای شکوفا شدن استعدادها، بنابراین این جشنواره احتیاج به توجه و حمایت جدی از طرف مسئولان و هنرمندان دارد.

این کارگردان در ادامه گفت: با برنامه ریزی صحیح در توزیع و تولید این آثار می‌توان سلایق بیشتری را جذب این عرصه نمود و درنتیجه مخاطبان بیشتری را به تماشا و خرید این آثار ترغیب کرد.

وی ادامه داد: تصور همه ما بر این است که فیلم‌های شبکه نمایش خانگی ابتدایی اند، درحالیکه در همه جای دنیا اهمیت و توجه خاصی برای آثار ویدئویی قائلند، زیرا مخاطبان بسیار گسترده‌ای دارند و این گستردگی سبب ایجاد بازار فرهنگی و اقتصادی می‌شود به همین دلیل از همان ابتدا برنامه ریزی های دقیقی برای آن صورت گرفته است.

کارگردان «خواب‌های دنباله‌دار» گفت: متولیان و مسئولان شبکه نمایش خانگی می‌بایست جهت تولید آثار کیفی از بهترین‌های این حوزه چه در عرصه کارگردانی و چه در حوزه تهیه کنندگی جهت تولید آثار دعوت کنند تا با این عمل فیلمسازان حرفه‌ای ما هم برای فعالیت در این شبکه ترغیب شوند.

وی با بیان اینکه سطح کیفی آثار در دوره اول این جشنواره متوسط بود، گفت: تمام تلاش‌ها باید بر این امر استوار شوند تا آثار ویدئویی به سطح کیفی بالاتری برسند.

کارگردان «شمعی در باد» در ادامه گفت: فیلم‌ساز باید بداند که اگر به دور از خلاقیت بوده و داشته‌های خوبی نداشته باشد، در این عرصه جایی ندارد؛ فیلمساز باید ضمن اینکه سوژه‌های تازه‌ای را انتخاب می کند از کپی برداری صرف از آثار غربی بپرهیزد. البته کسانی که در این عرصه سرمایه‌گذاری می‌کنند نیز باید توجه داشته باشند انتخاب‌هایشان صحیح باشد تا آثار با کیفیتی وارد بازار فیلم های ویدئویی شود. بطوریکه این جشنواره باید فرصتی را بوجود آورد تا نگاه های نو و جدید مورد توجه قرار گرفته و به این خلاقیت ها جایزه تعلق گیرد.

وی درباره قاچاق cd نیز گفت: در این باره باید اقدامات جدی از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت پذیرد تا کسی به خود اجازه دزدی فیلم‌ها را ندهد و اگر کسی در هتل‌ها، قطارها و اتوبوس‌ها برای میهمانان خود این فیلم‌ها را به نمایش می‌گذارد، باید حق رایت آن را پرداخت کند.

درخشنده با بیان اینکه نباید نسبت به این موضوع بی‌تفاوت باشیم، گفت: در این میان باید دید جایگاه و حق سرمایه‌گذار و پدیدآورنده اثر چه می‌شود. آیا می‌توان حق آنها را نادیده گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه حقوق هر فیلمی متعلق به سرمایه‌گذار آن است، باید این امر جدی گرفته شود. باید در ایران قانون مدونی داشته باشیم تا جلوی از بین رفتن سرمایه‌ها گرفته شود زیرا با این کار چوب حراج به سرمایه دیگران می‌زنیم، کسانی که دارایی خود را در بخش فرهنگ سرمایه گذاری کرده اند، در حالی که می‌توانستند این سرمایه را در بخش دیگری به کار گیرند.

درخشنده با بیان اینکه فیلم‌های ویدئویی ایران در خارج از کشور بازار خوبی دارد، گفت: در کشورهایی که ایرانی‌ها زندگی می‌کنند و کشورهایی که فرهنگشان به ما نزدیک است، فیلم‌های ویدئویی بازار خوبی دارد.

وی در ادامه افزود: فیلم‌های ویدئویی در کشورهای آسیای میانه و حتی آمریکا بازار خوبی دارد. در آمریکا این فیلم‌ها از طریق شبکه‌های خصوصی پخش می‌شوند و حتی درجه‌بندی هم دارند.

کارگردان «رابطه» خاطرنشان کرد: باید برای بازار این نوع فیلم‌ها برنامه‌ریزی داشت که متاسفانه تا به امروز هیچ برنامه‌ریزی برای آن نشده است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز