خبرگزاری کار ایران

در نشست مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری مطرح شد:

شبکه نمایش خانگی مهمتر از سینماست

asdasd
کد خبر : ۱۸۳۸۲۰

موسسه رسانه‌های تصویری باید در طول موسسات دیگر باشد و نه در عرض آن‌ها / هیچ انحلالی در کار نیست و قرار نیست تغییری در موسسه رسانه های تصویری صورت بگیرد.

اولین نشست خبری حسین مسافرآستانه(مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری) بعداز ۹ ماه از روی کار آمدن وی ظهر امروز(۱۶ تیرماه) در محل این موسسه برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا؛ مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری با اشاره به فعالیت‌هایی که طی ماه‌های گذشته صورت گرفته گفت: یکی از برنامه‌های ما حمایت از تولید فیلم‌های سینمایی است امری که شاید کمتر به آن توجه شده است. اما ما نمی‌توانیم حمایت از تولیدات آثار سینمایی را کنار بگذاریم هر چند این حمایت هرگز به منزله انجام کار تهیه‌کنندگی نیست.

مسافرآستانه با اشاره به اینکه تولید اثر سینمایی وظیفه ذاتی بنیاد سینمایی فارابی است؛ گفت: اگر اثری نیاز به حمایت داشته باشد و مشکلی برای تولید داشته باشد؛ ما آن مشکلات را رفع می‌کنیم و از آن اثر حمایت می‌کنیم.

وی توجه به سینمای مستند را مهم دانست و افزود: تولید اثر مستند برعهده مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی است اما ما براساس نیاز شبکه خانگی تعدادی از آثار مستند را تولید می‌کنیم. اما اصراری بر اینکه خودمان تولیدکننده فیلم مستند باشیم نداریم و تولید آثاری همچون مجموعه هم‌آوایی عاشورایی و مجموعه نقد بهترین فیلم‌های ایران و جهان در این راستا بوده است.

مسافرآستانه تولید و حمایت از آثار مذهبی را از وظایف خود و موسسه دانست و افزود: ما برای اولین بار یک ترتیل کامل و زیبا را از آخرین قرائت‌های قران آماده کردیم و قرار بود تا ابتدای ماه مبارک رمضان عرضه کنیم اما به دلیل مشکلات فنی کمی به تاخیر افتاد و امیدوارم این هدیه تا ۱۵ رمضان و میلاد امام حسن مجتبی(ع) به دست مخاطبان برسد.

وی خرید حقوق نمایش خانگی آثار و حمایت از آثار را جزو وظایف موسسه رسانه‌های تصویری دانست و افزود: از مهر ماه سال ۹۲ تا امروز ۴۹ عنوان حق پخش خریداری شده و ۲۴ عنوان نیز تمدید شده همچنین آماده‌سازی فنی فیلم‌ها اعم از زیرنویس، منو‌ها و غیره نیز توسط موسسه انجام شده که ۲۲ عنوان فیلم در این بخش تاکنون صورت گرفته است.

مسافرآستانه ادامه داد: متاسفانه تیراژ آثار ارائه شده در شبکه نمایش خانگی زیاد خوب نیست و رقم دو میلیون و ۳۰۰ هزار نسخه اصلا مناسب نیست.

وی به لزوم تهیه آرشیو سینمای ایران تاکید و افزود: باید در بخش آرشیو به خصوص آرشیو دیجیتال به صورت جدی توجه شود و ما قصد داریم حتی بسیاری از آثاری را که مالکیت حقوقی آن خارج از موسسه است را خریداری کنیم و در موسسه نگهداری کنیم زیرا تعدادی از این آثار همچنان در خارج از کشور قابل عرضه است.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری حمایت از جشنواره‌های فیلم فجر و مقاومت را از دیگر برنامه‌های این موسسه دانست و افزود: در دوره‌های گذشته بنیاد سینمایی فارابی متولی برگزاری جشنواره فیلم فجر بود و در سال‌های اخیر موسسه براساس ضرورت این مهم را برعهده داشت. هر چند امیدواریم در آینده جشنواره فیلم فجر بدون وابسته به هیچ موسسه‌ای برگزار شود اما ما همچنان از این جشنواره پشتیبانی فنی، مالی و اداری می‌کنیم.

وی ادامه داد: موسسه رسانه‌های تصویری هیچ نقشی در تصمیم‌گیری و سیاست‌های جشنواره فیلم فجر ندارد و فقط از آن حمایت می‌کند البته امیدواریم که این جشنواره در آینده دارای یک دبیرخانه دائمی شود و ساز و کار کاملا مستقلی را از لحاظ اقتصادی و اجرایی پیدا کند.

وی بخش بین‌الملل موسسه را بسیار موفق دانست و افزود: حضور در جشنواره‌های بین‌المللی و برگزاری هفته‌های فیلم نه تنها باعثمعرفی سینمای ایران شده و دستاورد مهم فرهنگی را به دنبال داشته بلکه به لحاظ اقتصادی نیز دستاوردهای خوبی داشته و تاکنون از فروش فیلم‌های ایرانی در بازارهای فیلم و هفته‌های فیلم بیش از ۳۰۰ هزار دلار سود مالی عاید تهیه‌کنندگان سینمای ایران شده است.

وی ادامه داد: هر چند شاید برگزاری هفته‌های فیلم وظیفه موسسه نباشد و سازمان فرهنگی و ارتباطات اسلامی و وزارت امور خارجه و ارگان‌های دیگر مسئولیت این امر را برعهده دارند اما موسسه در تامین محتوا و تامین فیلم‌های هفته‌های فیلم کمک زیادی کرده است و در طی این مدت علاوه بر حضور در بازارهای جهانی ۲۲ مورد هفته فیلم نیز برگزار شده است.

مسافرآستانه برگزاری جشنواره یاس را از برنامه‌های آتی این موسسه دانست و افزود: پیش از برگزاری این جشنواره فیلم‌های ویدیویی فقط یک بخش کوچکی در جشنواره فیلم فجر بودند و بیشتر جنبه تزیینی داشتند اما با برگزاری این جشنواره اهمیت این فیلم‌ها مشخص شده است.

وی ادامه داد: بخش مهمی از محصولات شبکه نمایش خانگی فیلم‌های ویدیویی است و این اهمیت با برگزاری جشنواره یاس بهتر دیده می‌شود. ما به دنبال ارتقای تولید آثار در این جشنواره هستیم و از همه موسسات برای برگزاری این جشنواره کمک و یاری می‌طلبیم.

مسافرآستانه با اشاره به ضربه‌ای که قاچاق کالاهای فرهنگی به سینما و شبکه نمایش خانگی زده است؛ گفت: موسسه وظیفه خود می‌داند که بحثقاچاق را جدی بگیرد و در دوره‌ای نیز برخوردهای شدید امنیتی و جدی با این مساله صورت می‌گرفت اما متاسفانه در دولت گذشته این وظیفه از موسسه گرفته شد و به ستاد دیگری داده شد و ما شاهد بودیم که در بحثقاچاق موفقیت زیادی حاصل نشده است.

وی ادامه داد: امروز بحثقاچاق تولید آثار سینمایی را به شدت به مخاطره انداخته است البته به نظر من بیشتر مشکلات قاچاق فیلم از بی‌اطلاعی مصرف کنندگان است زیرا اگر کسی که فیلم را قاچاق می‌خرد بداند که چه ضرری به فرهنگ ایرانی می‌زند هرگز آن محصول را نمی‌خرد.

مسافرآستانه افزود: باید هنرمندان، اهالی رسانه، نیروهای امنیتی و قوه قضاییه و نیروی انتظامی دست به دست هم بدهیم تا با مساله قاچاق مبارزه کنیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون میزان نظارت موسسه رسانه‌های تصویری بر تولید آثار گفت: امروز اگر کیفیت آثار پایین است دلیل آن موسسه رسانه‌های تصویری یا سایر شبکه‌های ویدیویی نیستند زیرا پروانه نمایش این آثار در جای دیگری صادر می‌شود. اگر کیفیت اثری به دلیل پایین بودن شکل پخش و یا کیفیت تصویری آن باشد کاملا به موسسه وارد است.

وی همچنین در پاسخ به سوالی درباره رابطه موسسه رسانه‌های تصویری با اتحادیه ویدیو رسانه گفت: ما با شبکه نمایش خانگی و فعالان این شبکه تعامل و ارتباط خوبی داریم و ما آن‌ها را رقیب خود نمی‌دانیم و به خصوص در بخش‌های اقتصادی و فعالیت‌های اقتصادی رقابتی با آن‌ها نداریم و اگر رقابتی نیز وجود دارد در بحثکیفیت محصولات است.

مسافرآستانه افزود: موسسه رسانه‌های تصویری باید در طول موسسات دیگر باشد و نه در عرض آن‌ها و ما وظیفه خود را حمایت از شبکه نمایش خانگی و فعالان این شبکه می‌دانیم. هرچند باید این حمایت‌ها ضابطه‌مند باشند. از طرف دیگر حتی من معتقدم که خود موسسات خصوصی نیز نباید با هم رقابت کنند.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری با اشاره به اینکه امروز ۳۰ موسسه خصوصی در نمایش خانگی حضور دارند؛ گفت: از این میان فقط هشت موسسه بسیار فعال هستند و سایر موسسات زیاد فعال نیستند. ما نمی‌توانیم حتی با حضور این موسسات نیز نیاز مخاطب امروز را کاملا مرتفع کنیم بلکه اگر تمام تلاش خود را بکنیم فقط می‌توانیم ۲۰ درصد نیاز مخاطبان شبکه نمایش خانگی را برآورده کنیم و ۸۰ درصد این نیاز توسط شبکه‌های دیگر همچون شبکه قاچاق تامین می‌شود.

وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در شبکه نمایش خانگی کمبود سریال‌هاست و تولید سریال‌های تلویزیونی و سینمایی یک ضرورت است و باید افزایش پیدا کند زیرا تمام تولیدات ما فقط می‌تواند نیاز یک فصل را برآورده کند.

وی در پاسخ به این سوال که نحوه حمایت شما از فیلم‌های سینمایی چیست و آیا قصد سریال‌سازی دارید یا خیر گفت: حمایت ما قطعا از فیلم‌ها به شکل پشتیبانی و یک حمایت فرهنگی از فیلم‌های فاخری است که نیاز به حمایت فرهنگی دارند و ما به نوعی می‌خواهیم خلا حمایت سازمان‌های دیگر را در باره بعضی فیلم‌ها جبران کنیم.

وی ادامه داد: موسسه رسانه‌های تصویری قطعا سریال سازی نمی‌کند ولی منکر حضور سریال‌ها در شبکه نمایش خانگی نیست و این نیاز به صورت جدی وجود دارد.

مسافرآستانه افزود: آنچه که رسالت جدی موسسه است تولید فیلم‌های ویدیویی است زیرا در بدنه دولت تنها جایی که متولی تولید فیلم بلند ویدیویی است موسسه رسانه‌های تصویری است هر چند ما به این مقوله نیز به چشم تولید انبوه نگاه نمی‌کنیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون سرنوشت فیلم سینمایی ایرباس که قرار بود ساخته شود؛ گفت: صحبت‌هایی درباره ساخت این فیلم در دوره‌های قبل انجام شده اما هیچ اقدام اداری و قانونی صورت نگرفته و صرفا مذاکراتی انجام شده است. اما هیچ قراردادی بسته نشده و هیچ مسئولیتی بر دوش موسسه رسانه‌های تصویری نیست.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری درباره اظهارنظر وزیر ارشاد پیرامون انحلال این موسسه گفت: ‌‌ همانطور که پیش از این و بعد از سخنان وزیر اعلام شد هیچ انحلالی در کار نیست و قرار نیست تغییری در موسسه صورت بگیرد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون تصاویر نامناسبی که روی جلد لوح‌های فشرده بعضا منتشر می‌شود؛ گفت: متاسفانه گاهی دیده می‌شود که عکس‌هایی که بر روی سی‌دی‌ها و جلدهای آن‌ها قرار می‌گیرد مناسب با محتوای فیلم نیست و این امر حتی اعتراض سینماگران و هنرمندان را نیز به دنبال داشته است.

مسافرآستانه افزود: درباره این قضیه هیچ آیین‌نامه انضباطی و قانونی شکل نگرفته است و ما باید به این سمت حرکت کنیم که گاهی نگاه خودمان را از یک نگاه تبلیغی و مشتری پسند درباره این عکس‌ها به یک نگاه فرهنگی سوق دهیم.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در پاسخ به سوالی پیرامون ضرورت برگزاری جشنواره فیلم یاس گفت: نقشی که این جشنواره در ارتقای کیفیت محصولات ویدیویی دارد با میزان بودجه‌ای که برای آن اختصاص پیدا کرده قابل مقایسه نیست و سود برگزاری جشنواره بسیار بیشتر از هزینه آن است.

وی ادامه داد: یکی از دلایل بی‌کیفیتی فیلم‌های ویدیویی این است که هیچ جایی برای ارزیابی این فیلم‌ها وجود ندارد و آن‌ها فقط تولید می‌شوند و به فروش می‌رسنداما ما در جشنواره با بررسی کیفیت این آثار، آثار خوب را معرفی می‌کنیم.

مسافرآستانه افزود: بعد از تعطیلی جشنواره یاس در سال‌های گذشته شاهد بودیم که روند نزولی کیفیت آثار شدت گرفت و اگر این روند ادامه پیدا می‌کرد ما شاهد سقوط شبکه نمایش خانگی بودیم.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری؛ شبکه نمایش خانگی را مهم‌تر از سینما دانست و افزود: در سینما نگاهی که وجود دارد نگاه خاصی است اما نگاه شبکه نمایش خانگی یک نگاه عام است زیرا عموم مردم وخانواده‌ها از محصولات شبکه نمایش خانگی استفاده می‌کنند و جشنواره می‌تواند راهی برای کنترل آثار تولید شده در این شبکه باشد.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون وضعیت بودجه موسسه رسانه‌های تصویری گفت: بودجه‌ای که به ما داده می‌شود حداکثر برای نصف سال کافی است اما ما باید با این بودجه به تمامی وظایف خود در طول یک سال عمل کنیم.

مدیرعامل موسسه رسانه‌های تصویری در پاسخ به سوالی پیرامون عرضه نمایش‌های ارائه شده در شبکه نمایش خانگی گفت: نمایش تئا‌تر در شبکه نمایش خانگی و عرضه فیلم تئا‌تر(تله‌تئا‌تر) باید به شکلی باشد که محتوای اثر کامل حفظ شود و همچنین فضا و ارزش‌های یک اثر نمایشی نیز به خوبی دیده شود.

وی ادامه داد: این بخش بسیار مهم است و بسیاری از مخاطبان تئا‌تر و هنر در استان‌ها و شهرستان‌ها تقاضا داشتند که تئاترهایی که در تهران اجرا می‌شود به صورت لوح فشرده در شبکه نمایش خانگی عرضه شود و ما نیز به دنبال راهکار درستی برای این کار هستیم.

مسافرآستانه در پاسخ به سوالی پیرامون گسترش فروشگاه‌های عرضه محصولات شبکه نمایش خانگی گفت: احیای این فروشگاه‌ها و راه‌اندازی فروشگاه‌های جدید از برنامه‌های مهم ماست اما باید در این راه ارگان‌های دیگر به خصوص شهرداری تهران از ما حمایت کند تا بخش فروشگاهی را تقویت کنیم.

در پایان این نشست پوستر دومین دوره جشنواره فیلم‌های ویدیویی یاس رونمایی شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز