خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از چهاردهمین جشن حافظ؛

از شوخی عطاران با حافظ تا گلایه‌های کیمیایی

asdasd
کد خبر : ۱۷۶۱۱۴

کیمیایی: به خاطر مصاحبه اخیرم با یک روزنامه تا آخر عدالت می روم / جعفری جوزانی: گروهی باید امروز پایشان را از روی ترمز بردارند / ارجمند: مردم نشان دادند که هر کاری بخواهند می‌توانند انجام دهند.

چهاردهمین جشن حافظ که در رشته‌های برنامه‌های تلویزیونی و فیلمهای سینمایی برگزار می‌شود شب گذشته(جمعه ۲۲ خرداد) در حالی در تالار وزارت کشور برگزار شد که بیشتر برندگان تندیس حافظ بر لزوم ایجاد فضای باز برای فعالیت بیشتر هنرمندان تاکید داشتند.

به گزارش خبرنگار ایلناعلی معلمدبیر ومجری جشن با اشاره به برگزار نشدن این جشن در سه سال گذشته گفت: به دلیل آنکه حجم آثار بسیار زیاد بود کار داوری را دشوار می‌کرد اما ما تلاش کردیم که همه برنامه ها را در سال های اخیر بررسی کنیم.

**هنرمندان چه گفتند

مسعود جعفری جوزانیبعد از سخنان علی معلم به روی سن آمد و گفت: امروز باید ضمن تشکر از برگزار کنندگان این جشن از آدم‌هایی که در این کشور ترمز هستند بخواهیم که پایشان را از روی ترمز بردارند.

مصطفی رستگاریکه به عنوان بهترین فیلمنامه نویس دربخش مجموعه های تلویزیونی تقدیر می‌شد گفت: افتخار می‌کنم که این جایزه را در این جشن می گیرم و این جایزه را برای سریال راستش را بگو می‌گیرم که ۳۰۰ دقیقه از آن سانسور و بعد توقیف شد اما سرانجام دیده شد و مورد استقبال قرار گرفت.

مهدی سلطانیبهترین بازیگر مرد درام تلویزیونی نیز گفت: خوشحالم اولین تندیس کارهای تصویری ام را از دنیای تصویر می‌گیرم و از سازندگان سریال دیوار که شرایطی را فراهم کردند که من هم اکنون اینچا باشم تشکر می‌کنم.

مهراوه شریفی نیا بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی نیز گفت: باعثافتخار من است که در زندگی ام تندیس حافظ ورود پیدا کرده و از اینکه علی معلم ما را در این جا درو هم جمع کرده بسیار سپاسگزارم.

محسن تنابندهبهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیون نیز گفت: دوست داشتم که جایزه فیلمنامه را علاوه بر بازیگری می گرفتم و دو جایزه داشتم اما اینگونه نشد هر چند برای مصطفی رستگاری خوشحالم.

مرجانه گلچینبهترین بازیگر زن کمدی تلویزیون نیز گفت: از علی معلم برای برگزاری این جشن تشکر می‌کنم افتخار بزرگی است که امروز درخدمت استادانم هستم و این جایزه برای من ارزش زیادی دارد.

سیروس مقدمبهترین کارگردان مجموعه های تلویزیونی نیز گفت: در مجموع جوایزی که در این ۵۰ سال کار کردم وگرفتم این جایزه جایش خالی بود هر چند دوست داشتم سه سال پیش برای سریال زیر ۸ این جایزه را می گرفتم. مقدم جایزه اش رابه همسرش تقدیم کرد.

علیرضا قربانیخواننده و برنده بهترین ترانه مجموعه تلویزیونی برای سریال راستش را بگو نیز گفت: خوشحالم که برای بار دوم این جایزه را می گیرم و باید اینجا از فردین خلعت بری تشکر کنم که بسیار به من در ساخت آثار کمک کرده است.

داوود میرباقریکه تندیس ویژه جشن حافظ در دوره سیزدهم(دوره قبل) را برای سریال مختارنامه گرفت گفت: این جایزه بسیار برای من لذت بخش بود زیرا بسیار غافلگیر شدم من آمده بودم تا برای شاهگوش دست بزنم اما خوشحالم که با وجو آنکه ۵ سال از مختارنامه گذشته همچنان درحافظه تصویری زنده است.

مسعود کیمیایینیز که تندیس ویژه جشن سیزدهم(دوره قبل) برای فیلم جرم می گرفت گفت: من امروز بسیار دلگیر هستم زیرا نمی دانم چرا خانه سینما و اتحادیه کارگردانان در باره حیثیت یکی از اعضای خود سکوت می کند اما من بابت مصاحبه با یک روزنامه و مسائلی که پیش آمدتا آخر عدالت می روم.

داریوش ارجمندنیز که برای اهدای تندیس مسعود کیمیایی آمده بود گفت: خوشحالم که این جشن امسال بعداز سه سال برگزار می شود جشنی که برای اجرای آن نیاز به دو وزارت خانه است اما توسط یک زن و شوهر پای کار برگزار می شود. برگزاری این جشن نشان داد که ما مردم هر کاری بخواهیم می توانیم انجام دهیم

وی با اشاره به شخصیت مسعود کیمیایی گفت: مسعود کیمیایی از مردانی است که در ایران و دنیا تاریخ ساز شده است و با پوست و گوشت واستخوان خود حس کردم که کیمیایی که بود و از چه تباری است.

رضا کیانیاننیز که برای اهدا تندیس عبدالله اسکندری به روی سن آمده بود گفت: اسکندری از شناسنامه های ایران است که متاسفانه فراموش شده اند. نام عبدالله اسکندری در کنار بزرگ ترین گریمورها در مجلات معتبر خارجی آمده اسکندری هم پدر هم فرزند و هم دانشجوی گریم ایران است چقدر عبدالله اسکندری باید تجربه داشته باشد که بتواند این همه فکر کند. وقتی زیر دست او می نشینم می گوید رضا بگو ببینم چی فکر کردی راجع به نقش و همواره با این تجربه نظر دیگران برایش مهم است

عبدالله اسکندرینیز گفت: امشب خیلی شارژ شدم که این همه سینما دوست را اینجا می بینم و تمام انرژی ام را شما مردم می گیرم

رضا کیانیانهمچنین درباره خسرو دهقان که جایزه یک عمر فعالیت نوشتاری را نیز می گرفت گفت:. خسرو دهقان از اولین نویسنده هایی بود که با آنها آشنا شدم. ما هنرمندها موقع خلق اثر نمی فهمیم چکارک رده ایم بلکه بعد از نمایش، نویسنده و منتقد هستند که کار ما را کشف می کنند و می توانند به راه مان نور بپاشند. همیشه دوست داشتم منتقدها درباره ام بنویسم و ما از خسرو محرومیم سالهاست ننوشته و ما به طور شفاهی ازش استفتا می کنیم که چیکار بکنیم و نکنیم خسرو جان بنویس!

خسرو دهقاننیز روی سن آمد و گفت: پوزش می خواهم اگر گاهی با نوشته هایم وسیله رنجش و آزار شدم تنها قرص که برای نقد وجود دارد تحمل است. نقد را باید تحمل کنیم و مشکل اول این است که منتقدین باید خودشان همدیگر را تحمل کنند.

مهران مدیرینیز قبل از دادن جایزه ویژه به فرامرز قریبیان از شخصیت منش و اخلاق قریبیان یاد کرد و گفت خیلی سخت است در سینمای ایران سالها باشی و به سلامت این مسیر را طی کنی. امیدوارم سالها آقای قریبیان بلشند و بدرخشند و سینمای ایران را متعادل نگه دارند.

فرامرز قریبیاننیز که جایزه ویژه داوران را برای کارگردانی و بازی در فیلم سینمایی گناهکاران دریافت کرد با حضور روی سن از خانواده اش که در ساخت فیلم گناهکاران کمکش کردند تقدیر کرد.

سروش صحتنیز در زمان اهدای تندیس محمود کلاری به عنوان بهترین فیلمبردار گفت: آقای جوزانی گفتند امیدوارم عده ای پایشان را از روی ترمز بردارند من هم امیدوارم عده ای هم پایشان را روی گاز بگذارند!

محمود کلارینیز از فرهادی تشکرد که در شرایطی که برای فیلم ایرانی از اروپا فیلمبردار می آورند اصغر فرهادی برای محصول جهانی اش فیلمبردار ایرانی آورد.

نورا هاشمیبرنده بهترینی بازیگر زن در سینما نیز هنگام صحبت هایش گریه می کند و جایزه اش را به سیاوش اسعدی تقدیم کرد. تندیس حافظ دوم به مهناز افشار برای برف ری کاج ها رسید و مهناز افشار گفت امشب هم شب تولدم هست هم ازدواج کردم و هم تندیس گرفتم و به قول معروف هت تریک کردم!

رضا عطارانبرنده تندیس بهترین بازیگر مرد سینما نیز بعد از دریافت تندیس حافظ گفت: برای اولین بار است که تابستان کت پوشیدم. معضبم، من زیاد دیالوگ نمی گویم. چون هر جا یک چیزی گفتم بعدش یه اتفاقی افتاده. من دیگر زیاد همش نمی زنم

عطاران در ادامه گفت: می خواهم شعری از حافظ بخونم. همه منتظر بودند که عطاران گفت: شب شده پر ستاره، چشمک بزن دوباره.. بقیه اش را یادم نمیاد! و مشخص شد رضا عطاران با حافظ هم سرشوخی دارد.

کتایون ریاحینیز که بدون دعوت به روی سن امد اعلام کرد که حاضر است خودش و بنیاد کمک برای ساخت فیلم کوروش کبیر سرمایه گذاری و همه گونه کمکی انجام بدهد.

****** برگزیدگان چه کسانی بودند

*بخش تلویزیون و نمایش خانگی:

بهترین بازیگر مرد کمدی تلویزیونی

محسن تنابنده بازیگر مجموعه پایتخت ۲ و شاهگوش

بهترین بازیگر زن کمدی تلویزیونی

مرجانه گلچین بازیگر مجموعه شاهگوش

بهترین بازیگر مرد درام تلویزیون

مهدی سلطانی سروستانی بازیگر مجموعه دیوار

بهترین بازیگر زن درام تلویزیونی

مهراوه شریفی نیا بازیگر سریال خداحافظ بچه

بهترین فیلمنامه مجموعه تلویزیونی

مصطفی رستگاری فیلمنامه نویس سریال راستش را بگو

بهترین کارگردان مجموعه های تلویزیونی

سیروس مقدم کارگردان سریال پایتخت ۲ و دیوار

بهترین مجموعه تلویزیونی

سریال شاهگوش به تهزه کنندگی مهران برومند و سید محمد امامی

بهترین ترانه فیلم و مجموعه تلویزیونی

علیرضا قربانی برای مجموعه تلویزیونی راستش را بگو

*بخش سینما:

بهترین دستاورد فنی و هنری

عباس بولوندی برای طراحی صحنه چ و ملکه

بهترین موسیقی

پیمان یزدانیان برای ساخت موسیقی جیب بر خیابان جنوبی

بهترین فیلمبرداری

محمود کلاری برای فیلمبرداری گذشته و استرداد

بهترین فیلمنامه

پوران درخشنده برای نگارش فیلمنامه هیس دخترها فریاد نمی زنند

بهترین بازیگر زن

نورا هاشمی برای فیلم جیب بر خیابان جنوبی

مهناز افشار برای برف ری کاج ها

بهترین بازیگر مرد

رضا عطاران برای بازی در فیلم های دهلیز و طبقه حساس و بابک حمیدیان برای بازی در فیلم های هیس دخترها فریاد نمی زنند و چ

بهترن کارگردان

اصغر فرهادی برای فیلم گذشته

بهترین فیلم

به هیچ فیلمی تندیس حافظ تعلق نگرفت

جوایز ویژه:

جایزه ویژه جشن سیزدهم به داوود میرباقری کارگردان مجموعه مختارنامه و مسعود کیمیایی کارگردان فیلم جرم اهدا شد.

جایزه یک عمر فعالیت هنری

به عبدالله اسکندری گریمور سینمای ایران برای یک عمر فعالیت در چهره پردازی

جایزه یک عمر فعالیت نوشتاری در عرصه سینما

به خسرو دهقان متتقد و نویسنده پیشکسوت تعلق گرفت

جایزه ویژه هیات داوران در بخش سینما

به فرامرز قریبیان تعلق گرفت

*کدام هنرمندان در جشن شرکت کرده بودند

در چهاردهمین جشن حافظ افرادی همچون سعید راد، دانیال عبادی، هومن سیدی، داریوش ارجمند، هادی منبتی، محمدهادی کریمی، مازیار میری، میلاد کی مرام، مهناز افشار، لاله و ستاره اسکندری، اصغر همت، رضا کیانیان، سروش صحت، اندیشه فولادوند، شقایق دهقان، پریناز ایزدیار، ساره بیات، مهدی فخیم زاده، سام قریبیان، علیرام نورایی، فرامرز قریبیان، کارن همایونفر، علیرضا قربانی، مسعود جعفری جوزانی، مهدی پاکدل، بهنوش بختیاری، امیر آقایی، محسن تنابنده، ملیکا و مهراوه شریفی نیا، مجید و نیکی مظفری، الهام حمیدی، کتایون ریاحی، پژمان جمشیدی، نگین صدق گویا، جواد طوسی، مرجانه گلچین، کمند و سپند امیر سلیمانی، امیرعلی دانایی، منوچهر محمدی، دانیال حکیمی، فرزاد فرزین، هادی کاظمی، داوود میرباقری، سیمون سیمونیان، مهرانه مهین ترابی، برزو ارجمند، سروش صحت، بیژن اشتری، مانی باغبانی، سعید خاموش، امیرحسین رسائل، امیر قادری، محمدرضا لطفی، علیرضا مجمع، هیوا مسیح، امیرهوشنگ هاشمی، علی زادمهر، مسعود نجفی، احسان هوشیارگر، نظام الدین کیایی، رضا ناجی، مهدی سلطانی سروستانی، محمد سریر، کیومرثپوراحمد، پوران درخشنده، مهران مدیری، فرزاد حسنی، رضا عطاران، بهاره کیان افشار، مسعود کیمیایی، سیروس مقدم، بابک حمیدیان، علی لهراسبی، بهنام بهزادی، محمدرضا آهنج، مصطفی رستگاری، محمود کلاری، پیمان یزدانیان، عباس بلوندی، نورا هاشمی، فرامرز روشنایی، جعفر گودرزی، عبدالله اسکندری، خسرو دهقان و… حضور داشتند.

در برنامه شب گذشته که کارگردانی آن را علی اوجی بر عهده داشت رضا یزدانی ترانه های را اجرا کرد همچنین علیرضا قربانی نیز قطعه ای را فی البداهه اجرا کرد. این جشن ساعت ۲۰آغاز و تا ساعت ۲۴ ادامه داشت. به خبرنگاران و هالی رسانه جایگاه مناسب و یژه ای اختصاص پیدا کرده بود.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز