خبرگزاری کار ایران

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‎های رایانه‌ای:

فقط برای ۲۷ درصد برنامه‌های ارایه شده اعتبار مالی داریم

asdasd
کد خبر : ۱۵۴۵۴۵

در ۷ سال فعالیت این مجموعه، ۶۷ میلیارد تومان بر اساس برنامه ارایه شده درخواست بودجه داشتیم که در سال اول یک میلیارد و سال بعد تبدیل شد به ۳ میلیارد و همین طور ادامه پیدا کرد و در سال آخر ۱۷ میلیارد و در سال ۹۲، شاید ۲ میلیارد بخواهند پرداخت کنند. از کل بودجه درخواستی(۶۷ میلیارد تومان) در سال‌های فعالیت بنیاد تاکنون بیش از ۱۵ میلیارد به این مجموعه پرداخت شده است

مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای گفت: ارتباط فرهنگ و اقتصاد سبب رشد حوزه‌های فرهنگی به ویژه عرصه بازی‌های رایانه‌ای می‌شود.
به گزارش ایلنا؛ «بهروز مینایی» در نشست کارکنان این بنیاد و دست اندرکاران حوزه گیم با بیان اینکه صنعت بازی در کشورهای غربی مورد توجه مسوولان آنان است، افزود: همین توجه سبب شده تا بخش خصوصی در این کشور‌ها همراه با دولت در این عرصه فعالیت کند.
وی توضیح داد: در سال۲۰۰۲ کشور کره ۹۰ درصد محصولات گیم خارجی را مصرف می‌کرد اما با برنامه ریزی مناسب و هماهنگی دولت با بخش خصوصی و سرمایه گذاری ۲۰۰ میلیون دلاری سالانه دولت در عرصه گیم سبب شد تا سه شرکت دولتی سنگین در این کشور شکل گیرد و با این شیوه توانستند چرخه مصرف داخلی را برعکس کنند و اکنون این کشور در زمینه بازی‌های آنلاین قدرت بر‌تر دنیا شناخته می‌شود، به طوری که درحال حاضر ۹۵ در صد مصرف کننده‌ها ی داخلی گیمرهای کره‌ای هستنند.
می‌نایی همچنین به شکل گیری بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و افزود: شورای انقلاب فرهنگی پس از تاکیدات مقام معظم رهبری، مصوبه‌ای را گذراند و تصمیم گیری شد تا در قالب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، یک جایگاه فرا وزارتی تشکیل شود که در زمینه بازی‌های رایانه‌ای با عملکرد، نخست محتوای بازی پایش و نظارت شود دوم از محصولات داخلی با محتوای ارزشی حمایت و سوم زیر ساخت‌های فناورانه سخت افزاری و نیروی انسانی تولید بازی در بنیاد مورد حمایت قرار گیرد.
مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای ادامه داد: در ابتدا که این بنیاد تاسیس شد تعداد بازی‌ها شاید به ۵ مورد نیز نمی‌رسید در ۷ سال فعالیت این مجموعه، ۶۷ میلیارد تومان بر اساس برنامه ارایه شده درخواست بودجه داشتیم که در سال اول یک میلیارد و سال بعد تبدیل شد به ۳ میلیارد و همین طور ادامه پیدا کرد و در سال آخر ۱۷ میلیارد و در سال ۹۲، شاید ۲ میلیارد بخواهند پرداخت کنند. از کل بودجه درخواستی(۶۷ میلیارد تومان) در سال‌های فعالیت بنیاد تاکنون بیش از ۱۵ میلیارد به این مجموعه پرداخت شده است که این نشانگر این است که تنها برای ۲۷ درصد برنامه‌های ارایه شده اعتبار مالی به این مجموعه داده شده است.
وی تاکید کرد که اعتبار مالی ارایه شده به بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در طول ۷ سال فعالیت این مجموعه و در مقایسه با کارهای انجام شده(راه اندازی جریان تولید گیم در کشور، حمایت از تولیدکنندگان، برپایی سه دوره نمایشگاه و جشنواره، نمایشگاه‌های استانی، حضور در مجامع و رویدادهای داخلی و خارجی، راه اندازی سازمان نظام رده بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای، راه اندازی انستیتو ملی بازی سازی و مرکز رشد، راه اندازی دانشکده گیم، مالکیت ساختمان محل استقرار بنیاد و…) شبیه معجزه است.
این مقام مسوول در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به نحوه حمایت و نظارت این مجموعه بر جریان تولید گیم اشاره کرد و افزود: در مقابل کمبود بودجه‌ای که در زمینه گیم وجود داشت مدل حمایت‌های سرمایه گذاری و مشارکت و نظارت لحظه به لحظه برروی محصول را داشتیم به طوری که اگر محصولی موفق شود دور بعدی برای خود شرکت و مجوز خارجی نیز برای خود شرکت داده می‌شد این شیوه حمایتی سبب موفقیت‌های بسیاری از محصولات ایرانی شد و توانستیم رتبه اول در زمینه تولید(کمیت و کیفیت) را در منطقه کسب کنیم.
می‌نایی توضیح داد: از ۲۰۰ بازی رایانه‌ای تولید شده، بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای توانست در زمینه تولید ۱۲۰ بازی به صورت مستقیم با زیر ساخت‌های که فراهم شده بود، مشارکت داشته باشد.
وی با بیان اینکه فرهنگ کشور دچار مظلومیتی سنگینی است، گفت: فرهنگ کشور تاکنون نتوانسته متصل به اقتصاد شود، متاسفانه در دولت گذشته برش‌های زیادی در زمینه بودجه فرهنگی داشتیم، خوشبختانه دولت جدید بحثتحقق اقتصاد فرهنگی را در دستور کار دارد و امید است در آینده‌ای نزدیک شاهد تحول در زمینه فرهنگی کشور باشیم.
این مقام مسوول در بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به حضور محصولات گیم ایرانی در مجامع بین المللی اشاره کرد و افزود: ۵ سال پیش زمانی که ایران برای نخستین بار در نمایشگاه گیمزکام آلمان شرکت کرده بود یم، رسانه‌های غربی زمانی که محصولات ایرانی را می‌دیدند برایشان تعجب آور بود که چگونه جمهوری اسلامی توانسته به تولید بازی دست یابد و این توجه آن‌ها به تولید بازی رایانه‌ای در ایرانی نشانگر اهمیت تولید بازی رایانه‌ای در کشورهای غربی است.
می‌نایی همچنین از توجه نکردن مسوولان به جایگاه گیم در حوزه فرهنگی و آموزشی گلایه کرد و گفت: لفظ بازی سبب شده تا نگاه مسوولان به صنعت گیم داخلی چه در زمینه فرهنگی و چه در زمینه اقتصادی و حتی صداو سیما نگاه مناسبی به این هنر - صنعت نداشته باشند به نحوی که این رسانه به جای فرهنگ سازی برای استفاده درست از گیم و حمایت از تولید ملی صرفا به آسیب‌شناسی این حوزه می‌پردازد و نسبت به فرصت‌های که تولید بازی برای کشور به وجود آورده بی‌توجه است.
وی به رویکرد صداوسیما به مقوله فرهنگ بویژه حوزه گیم پرداخت و ادامه داد: این رسانه به سمت اقتصادی شدن رفته و به بازی‌های رایانه‌ای نیز همانند دیگر محصولات تجاری و نه به عنوان محصول فرهنگی نگاه و همین امر سبب شده تا در این زمینه ورود پیدا نکنند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز