خبرگزاری کار ایران

در مراسم یادبود هنرمندان مطرح شد:

سرسنگی: در بهبود بخشی به هنرمندان بیمار، گام‌های مثبتی برداشته نشده است

asdasd
کد خبر : ۱۵۱۴۶۳

تعدادی از هنرمندان ما امروز در بستر بیماری به سر می‌برند، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی نیز سال‌ها از ضرورت رسیدگی به هنرمندان بیمار سخن گفته‌اند، اما تا به امروز آن چنان که شایسته جامعه هنری ما است.

ایلنا: مراسم باشکوه یادبود هنرمندان درگذشته سال ۹۲ به همت خانه هنرمندان ایران برگزار شد.


به گزارش ایلنا: مراسم باشکوه یادبود هنرمندان درگذشته سال ۹۲ با عنوان «در سر راه خیالش» عصر پنجشنبه ۱۵ اسفند در سالن استاد ناظرزاده کرمانی تماشاخانه ایرانشهر برگزار شد.

«مجید سرسنگی» مدیرعامل خانه هنرمندان ایران ضمن خیرمقدم به همه مهمانان به ویژه خانواده‌های هنرمندان درگذشته سال ۹۲ با اشاره به دومین سال برگزاری این مراسم گفت: «این مراسم در خانه هنرمندان ایران دومین سال خود را تجربه می‌کند. امروز هم چون سال گذشته در کنار یکدیگر جمع شده‌ایم تا یاد و خاطره هنرمندان بزرگی را پاس بداریم که با عمق جان خود، فرهنگ و هنر این سرزمین را زنده نگاه داشتند، کسانی که برای فرهنگ و هنر ایرانی - اسلامی تمام وجود خود را صرف کردند و لحظه‌ای در این مسیر کوتاهی نکردند. امروز خوشحال هستیم که در خانه هنرمندان ایران، خانه‌ای که متعلق به همه هنرمندان این سرزمین است، توانستیم برای این عزیزان بزرگداشتی برگزار نماییم تا یکبار دیگر عظمت و نیکی روح آن‌ها را گرامی بداریم».
«مجید سرسنگی» در بخش دیگری از صحبت‌های خود به اهمیت توجه به هنرمندان بیمار و ضرورت رسیدگی به آن‌ها اشاره کرد و گفت: «تعدادی از هنرمندان ما امروز در بستر بیماری به سر می‌برند، سازمان‌ها و نهاد‌های مختلفی نیز سال‌ها از ضرورت رسیدگی به هنرمندان بیمار سخن گفته‌اند، اما تا به امروز آن چنان که شایسته جامعه هنری ما است، در بهبود بخشی به هنرمندان بیمار، گام‌های مثبتی برداشته نشده است. امیدوارم همه مسئولان با توجه به اهمیت این موضوع، نسبت به حل مشکلات هنرمندان بیمار به ویژه هنرمندانی که دارای بیماری‌های خاص هستند، توجه و رسیدگی نمایند. خانه هنرمندان ایران نیز ۱۷ تا ۱۹ اسفندماه نمایشگاهی از آثار هنرمندان تجسمی برگزار می‌کند و تمام عواید فروش این آثار در صندوقی برای هنرمندان بیمار جمع آوری خواهد شد، تا شاید این گام، گام‌های مثبت دیگری را نیز در جهت حمایت از هنرمندان بیمار به همراه داشته باشد».
مدیرعامل خانه هنرمندان ایران در ادامه گفت: «خانه هنرمندان ایران با بنیاد بیماری‌های خاص توافقی انجام داده است تا از طریق معرفی هنرمندان بیمار از سوی خانه هنرمندان ایران، این هنرمندان بتوانند تحت پوشش رایگان این بنیاد قرار بگیرند و هرچه زود‌تر بهبودی و سلامتی خود را کسب نمایند».
در ادامه این مراسم دکتر «محمد سریر» رئیس شورای عالی خانه هنرمندان ایران با اشاره به زنده بودن نام و یاد هنرمندان در میان جامعه گفت: «اگرچه ما امسال نیز هنرمندان بسیاری را از دست داده‌ایم، ولی یاد آن‌ها همیشه در میان ما زنده خواهد ماند، یاد آن‌ها همواره به یاد ما می‌آید، چرا که وقتی آثار آن‌ها را نگاه می‌کنیم، به یاد آن‌ها می‌افتیم، حضور آن‌ها در ما ادامه پیدا می‌کند و زنده می‌ماند. جسم آن‌ها در میان ما نیست ولی روح آن‌ها در آثاری که از خود به جا گذاشته‌اند، همواره یادگاری بزرگ و ارزشمند در کنار ما خواهد بود».
«محمد سریر» در ادامه با همراهی «محمدرضا صادقی» با اجرای قطعه‌ای یاد هنرمندان درگذشته را گرامی داشت. در ادامه نیز «نگین سریر» قطعه‌ای را برای حاضران نواخت.
در بخش دیگری از این مراسم «آیدین آغداشلو» ضمن ابراز خوشحالی از حضور در این مراسم به جاودانگی هنرمندان اشاره کرد و گفت: «پوستری که برای این مراسم طراحی شده است، درخت سروی با حروف پر شده است، درخت سرو در ایران نماد جاودانگی و زنده بودن است، البته وقتی که درباره جاودانگی سخن می‌گوییم، باید به این نکته توجه کنیم که تنها یک جاودان وجود دارد و آن نیز ذات پروردگار است. با این توصیف می‌توانیم بگوییم درخت سرو نشان جاودانگی و البته پایداری است. هنرمندان نیز با پایداری و تلاش بسیار به خلق آثار هنری پرداخته‌اند، و با آثار خویش نام خود را برای همیشه جاودان ساخته‌اند. هنرمند به کالبد جسمی خود وابسته نیست، هنرمند با روح جاودان خویش در زمان می‌ماند، اگرچه برای از دست دادن هنرمندان افسوس می‌خوریم ولی روح آن‌ها در دل و ذهن ما نقش بسته است».
وی در ادامه افزود: «نکته‌ای که یک هنرمند همواره در زندگی خود به آن فکر می‌کند این است که آیا درست زندگی کرده است؟ آیا به تعهدات خود وفادار مانده است؟ آیا با جامعه خود صادق بوده است؟ همه هنرمندان در طول زندگی خود به این موضوع می‌اندیشند و نسبت به جامعه خود را مسئول می‌دانند. از سوی دیگر نیز هنرمند در جان مردم است، مردم از هنرمند خویش مراقبت می‌کنند و در لحظه‌های سخت و اندوه به یاری او می‌شتابند».
«آیدین آغداشلو» در بخش پایانی صحبت‌های خود به یکی بودن همه هنرمندان با یکدیگر اشاره کرد و گفت: «همه هنرمندان یکسان هستند و هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند، چراکه همگی آن‌ها شکل زندگی خود را در خطر انتخاب کرده‌اند، به همین دلیل نمی‌توانیم به آسانی بگوییم هنرمندی از هنرمند دیگری موفق‌تر بوده است، تنها تاریخ می‌تواند بعد‌ها به ما بگوید کدام هنرمند از دیگری موفق‌تر بوده است. برای ما امروز همه آن‌ها یکی هستند، و ما امروز قدردان همه آن‌ها هستیم».
در بخش دیگری از این مراسم «حمیدرضا نوربخش» با خواندن تصنیفی از «علی تجویدی» یاد و خاطره هنرمندان درگذشته را گرامی داشت.
در ادامه این مراسم «نادر مشایخی» وظیفه هنرمندان جوان امروز را توجه به هنرمندان پیشین و راه آن‌ها دانست و گفت: «حضور در این مراسم برایم بسیار مهم بود، چراکه هویت ما با فرهنگ و هنر ما مشخص می‌شود، فرهنگ و هنر ما نیز محصول فعالیت هنرمندان ما است، هنرمندانی که از گذشته تا به امروز برای زنده نگاه داشتن فرهنگ و هنر این سرزمین لحظه‌ای کوتاهی نکرده‌اند، به همین دلیل نیز هنرمندان جوان امروز در واقع باید به بهترین نحو، فعالیت و مسیر هنرمندان گذشته خود را ادامه دهند و با همکاری و در کنار یکدیگر، میراثفرهنگی و هنری این سرزمین را حفظ نمایند».
در بخش پایانی این مراسم نیز قطعات خاطره‌انگیزی از ساخته‌های «محمد سریر» به خوانندگی «محمدرضا صادقی» و با همراهی گیتار کلاسیک «حامد پورساعی» و پیانوی «نگین سریر» به اجرا درآمد.
در این مراسم که اجرای آن بر عهده «عباس سجادی» بود، علاوه بر خانواده‌های هنرمندان درگذشته سال ۹۲، هنرمندانی چون «قطب الدین صادقی»، «آیدین آغداشلو»، «غلامحسین امیرخانی»، «محمد سریر»، «نادر مشایخی»، «داود گنجه‌ای» «فریبرز عرب نیا» و… حضور داشتند. همچنین کتاب «در سر راه خیالش» حاوی اطلاعات مربوط به هنرمندان درگذشته سال ۹۲ که به همت روابط عمومی خانه هنرمندان ایران منتشر شده است، در این مراسم به حاضران اهدا شد.
در مراسم «در سر راه خیالش» یاد ۸۸ هنرمند سفرکرده سال ۹۲ از جمله احمد ابراهیمی، محمدعلی ابرآویز، جمشید احسانی‌فر، اسماعیل ارحام صدر، احمد اسفندیاری، حشمت‌الله اسحاقی، خیراله(ناصر) الهی، محمود استاد محمد، سعدی افشار، مهدی(شایان) افضلی، فاضل السکرانی، قلیچ انوری، آقاجان آقایی، عبدالمحمد آیتی، هادی باغبانی، یحیی باغچقی، سید ابراهیم بحرالعلومی، محرم بسیم، عسل بدیعی، عبدالله بهرامی، مازیار پرتو، ولی‌الله ترابی، صادق تیرافکن، کورش توکلی، جهانگیر جهانگیری، علی جعفریان، احمد جورقانیان، فریدون حافظی، اسماعیل حیدری، قسمت خانی، رضا خمسه‌ای، علی اصغر خواجه افضلی، محمود ذوالفنون، ابراهیم ذهبی، سید محمد حسین رحمتی، رضا رضامندی، علی اکبر رنجبر، سیدابوالحسن روح القدس، فهیمه رحیمی، بهمن سرکاراتی، حسن سراج زاهدی، سعید سلطانی‌فر، محمدجواد شریفی راد، محمدتقی شریفی، بیوک آقا شکورزاده، جلیل شهناز، حسن شیرکوند، جمشید صداقت‌نژاد، داریوش صفوت، خانعلی صیامی، براگجر طهماسبیان، باقر عاقلی، محمود عبادیان، کربلایی تقی عزیزی، احمد عطایی، محمد علیپور، حمید غبرانژاد، پروین غفاری، محمدرضا فتاحی، وجیه‌الله فردمقدم، رضا فرجی، ناصر فروغ جعفری، امیرحسین فردی، اردشیر فهیمی، ابولفضل فیاضی، محمدرضا قدرت‌نما، منوچهر قزلباش، محمد قهرمان، امیرهوشنگ کاووسی، هوشنگ کاوه، رضا کریمی، طا‌ها کریمی، احمد کسیلا، محمد گلبن، حسین گلسرخی، فلورانس لیپت، یحیی مافی، کریم محمد ابراهیم، مهدی مرادی‌نژاد، پرویز مرزبان، حمید مظهری، حبیب‌الله معلمی، رفیع مؤتمنی طباطبایی، ژیلا مهرجویی، پرتو مهتدی، پرویز نادری، فریدون نوری، سعید نیازکرمانی، سلیمان ولی‌نژاد، صادق همایونی و حسین یوسف زمانی گرامی داشته شد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز