خبرگزاری کار ایران

طالبی نژاد در نقد فیلم آسمان زرد کم عمق:

سلیقه مخاطب به شدت نزول پیدا کرده است

کد خبر : ۱۲۸۸۵۲

برنامه شب گذشته هفت در نظر سنجی خود با بالا‌ترین درصد در گزینه فیلم کیفر ازمیان گزینه‌هایی چون؛ بدرود بغداد، ملکه، قصه پریا، در پاسخ به سوال بازی مصطفی زمانی را در کدامیک از فیلم‌های زیر می‌پسندید، به پایان رسید.

ایلنا: حضور مصطفی زمانی، مهدی فرجی، سیدضیا الدین دری(دبیر و عضو هیئت انتخاب جشنواره فیلم‌های تلویزیونی جام جم)، جواد طوسی و احمد طالبی‌نژاد مهمترین بخش‌های مجله تصویری هفت ۲۲ آذر ماه بود.

به گزارش ایلنا به نقل از روابط عمومی این برنامه، برنامه هفت؛ شب گذشته به تولیدات سینمایی و نسبت آن با حضور مخاطبان در سالن‌های سینما پرداخت.

مصطفی زمانی؛ یکی از میهمانان این برنامه با بیان اینکه؛ بازیگری را انتخاب کردم تا آرام باشم، گفت: تا امروز احساس نکرده‌ام که نیاز به جنجال دارم و اکنون در جایی هستم که روزی آرزوی دستیابی به آن را داشتم که البته این نیز به جذابیت شهرت برمی‌گردد که با تلاش‌ها وجدی گرفتن رویا‌هایم به تحقق پیوست.

وی از حضور خود در سریال یوسف پیامبر(ع) که اولین تجربه بازیگری را برای او رقم زده به عنوان یک تعهد یاد کرد و اظهار داشت: این تعهد به منزله این است که تمامی مردم مرا با این نقش به یاد می‌آورند و با وجود اینکه نقش از واقعیت یک بازیگر جدا است اما مرا به رعایت یکسری رفتار‌ها ملزم می‌سازد چراکه با ایفای این نقش نوعی الگو محسوب می‌شوم که نشات گرفته از باورعمومی و فرهنگ برخی از مردم جامعه است.

بازیگر فیلم جیب بر خیابان جنوبی ادامه داد: وضعیت فروش فیلم‌های سینمای حال حاضر ما نیز تا حدودی ناشی ازعدم توجه به باور‌ها و فرهنگ‌های متفاوت در کشور است. آنگونه که برخی راه یکسو نگری را پیش گرفته‌اند، یا خیلی خاص ساخته می‌شوند و یا خیلی به موضوع سرگرمی می‌پردازد و این در حالی است که بیشتر مخاطبان سینما را جوانان تشکیل می‌دهند.

زمانی درادامه صحبت‌های خود افزود: من به شخصه فیلم‌هایی را برای بازی گزینش می‌کنم که به نوعی دغدغه خود من نیز است. چرا که من نیزبا وجود داشتن شهرتی که از مزایای این حرفه محسوب می‌شود در خلوت خود زندگی می‌کنم و من مسئول آن چیزی هستم که هستم و نه آن چیزی که مردم درباره من تصور می‌کنند، اما بازیگری فرصتی را برای من فراهم کرده که خودم باشم.

بازیگر فیلم کیفر از ضرورت داشتن توانایی در کنار چهره و ظاهر خوب گفت و بیان داشت: چهره و استایل خوب بسیار تاثیر گذار است چرا که بازیگران بسیاری را می‌شناسم که به لحاظ توانایی در این حرفه در سطح اول سینما بازی می‌کنند اما چهره یک مسئله خدادادی است و فرد نمی‌تواند در آن دخل و تصرفی داشته باشد و به دلیل اینکه در ابتدا چشم سوژه را می‌بیند و بعد به تفکر و ارزیابی آن می‌پردازد این موضوع نیز به فلسفه وجودی سینما بر می‌گردد که چشم برای فهم اولیه نقش داشته است و به همین خاطر بازیگرانی که به اصطلاح از اقبال عمومی بیشتری در رابطه با چهره‌شان برخوردارند فرصت بیشتری دارند و در عین حال باید تلاش بیشتری را درجریان کار از خود نشان دهند تا ثابت کنند که علاوه بر چهره، توانایی این کار را نیز دارند.

زمانی در توضیح اینکه در انتخاب فیلم برای بازی چه چیزی را مهم‌تر می‌داند؛ اذعان داشت: درسه سال اول کاری خود مبنا را بر کار با کارگردانان مطرح چون مسعود کیمیایی، فریدون جیرانی و غیره گذاشتم و پس از آن تمام توجه‌ام بر فیلمنامه متمرکز بود که در آخر به این نتیجه رسیدم که کارگردان مهم‌تر است.

وی تاثیر سایر عوامل را در یک تولید فیلم خوب بسیار زیاد دانست و گفت: تولید یک اثر خوب خیلی سخت است و به سبب اینکه عوامل یک فیلم در جریان فیلمبرداری با یکدیگر زندگی می‌کنند، هارمونی را باید رعایت کنند و بدانند که چه مسئولیتی دارند.

مصطفی زمانی در پایان بخش صحبت‌های خود از حضور علاقمندان این حرفه در کلاس‌های معتبر بازیگری گفت و ادامه داد: افراد علاقه‌مند در این کلاس‌ها می‌توانند خود را محک بزنند. چراکه بازیگری آنچنان که تصور می‌کنند نیست و در واقع می‌توان گفت بازیگری آگاهانه زندگی کردن است.

در بخش دیگر برنامه، تازه‌های اکران این هفته سینما؛ ابرهای ارغوانی، جیب بر خیابان جنوبی، سر به مهر نیز معرفی شدند و در ادامه دوربین هفت به گپی کوتاه با برخی فیلمسازان و کارگردانانی چون داریوش فرهنگ، محمد حسین لطیفی از اعضای هیئت انتخاب۳۲ جشنواره فیلم فجر، علی سر تیپی، حسن دادخواه از تهیه کنندگان سینما پرداخت.

مهدی فرجی؛ دبیر جشنواره فیلم‌های تلویزیونی جام جم و سید ضیا الدین دری از اعضای هیئت انتخاب این جشنواره از دیگر میهمانان هفت شب گذشته بودند که دردومین بخش گفتگویی حضور یافتند.

سید ضیاء‌الدین دری در ابتدای صحبت‌های خود در توضیح چگونگی برگزاری جشنواره فیلم‌های تلویزیونی جام جم گفت: جلسه داوری، جلسه هماهنگی اولیه انجام شده است و تعداد داوران که در ابتدا ۷ نفر بودند به ۹ نفر افزایش یافتند تا نظر جمعی وسیع تری داشته باشیم چراکه حجم کار‌ها بالا است و البته با این وجود قضاوت سخت نمی‌شود، چون روندی که درنظر گرفته شده است روند مناسبی است و طی جلسه‌ای که با سایر داوران داشته‌ایم همگی بر کارهایی که چشم گیر بودند اتفاق نظر داشته‌اند.

کارگردان سریال کلاه پهلوی در بیان تاثیر گذاری این جشنواره بیان داشت: جشنواره تلویزیونی جام جم به طور قطع در بخش بین الملل می‌تواند بسیار تاثیر گذار باشد اما در بخش داخلی اگر ساختمان کلی آن شکل گیرد و نحوه کلی برگزاری آنکه دوسالانه باشد یا سالانه مشخص شود قطعا اهمیت پیدا خواهد کرد و تاثیر گذار خواهد بود. البته کسانی که برای رسانه در بخش داخلی کار می‌کنند باید همچون بخشی که درجشنواره فیلم فجر هست نسبت به این جشنواره نیز حساسیت داشته باشند. چرا که جامعه ما از طریق تلویزیون در حال تربیت شدن برای فیلم دیدن در سینما است.

وی در ادامه افزود: علاوه برتربیت جامعه بسیاری از ابزارهایی که مختص تلویزیون بود چون طراحی صحنه ولباس از تلویزیون به سینما راه پیدا کردوسینمای فاخری که در حال شکل گیری در سینما است به سبب حضور مدیرانی است که در تلویزیون تجربه این کار را داشته‌اند و این سلیقه را درسینما نیز شکل میهند.

اما از دیگر میهمانان این بخش گفتگویی مهدی فرجی بود که در ادامه صحبت‌های دری بیان داشت: در هر بخشی برای آثار سهمیه قائل شده‌ایم. بدین صورت که در بخش تلویزیونی و تله فیلم ۳۰ درصد آثار پخش شده شبکه‌ها را پذیرفته‌ایم که البته شبکه‌ها خود نیز انتخاب می‌کنند که چه آثاری را به جشنواره ارسال کنند. اما به طور کلی در بخش سریال ۲۹ اثر که شامل سریال‌های ۱۳ تا ۳۰ قسمتی می‌شود، سینما تلویزیونی ۴۲ اثر ومجموعه برنامه‌های گفتگو محور، فرهنگی، هنری و اجتماعی با ۱۳۸ اثر، پویا نمایی ۱۰۴ اثر، مستند ۱۰۰ اثر، تله فیلم ۴۲ اثر و در بخش بین الملل با موضوع بیداری اسلامی و مقاومت با ۳۰۰ اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرده‌اند.

فرجی در بیان تاثیر گذاری این جشنواره در درون صدا و سیما اذعان داشت: برگزاری این جشنواره در حوزه آثار تلویزیونی ازاولین جشنواره‌ها در این بخش نیست اما در منطقه به عنوان اینکه سازمانی چون صدا و سیما متولی برگزاری آن است تنها در انحصار ایران است واین جشنواره درایجاد انگیزه در میان فیلمسازان خیلی موثر است و از دیگر سو موجب شده است که مسئولان و کارشناسانی که به داوری این آثارمی پردازند از دید آسیب‌شناسانه نیز آن‌ها را ارزیابی کنند و این بررسی در ارتقای کیفیت و در روند برنامه سازی ترتیب اثر داده شود.

پس از پایان صحبت‌های دو تن ازعوامل برگزاری جشنواره فیلم‌های تلویزیونی جام جم، مصطفی شایسته روی خط هفت حاضر شد و پیرو صحبت‌های هفته پیش علی غفاری، کارگردان فیلم استرداد مبنی بر پیشنهاد همکاری این دو شخص با یکدیگر به توصیه شمقدری را کذب محض دانست.

پس از صحبت‌های شایسته روی خط هفت، پرده آخربرنامه با حضور دو منتقد سینمای ایران، جواد طوسی و احمد طالبی‌نژاد برای نقد فیلم آسمان زرد کم عمق بالا رفت.

احمد طالبی‌نژاد در این بخش از نخستین کسانی بود که رشته کلام را بدست گرفت و در صحبت‌های ابتدایی خود اظهار داشت: نقد نگاه کار‌شناسانه به فیلم و بیان ویژگی است؛ چه از دیدی مخالف یا موافق و تصوری که درمیان مردم وجود دارد تصوری اشتباهی است که البته از زمان گذشته بوده است.

وی درباب نقد فیلم آسمان زرد کم عمق بابیان اینکه این فیلم ظرفیت‌های نا‌مکشوف سینمای ایران را مطرح می‌کند و نشان می‌دهد که سینما تنها یک تعریف ندارد، افزود: فیلم‌هایی چون آسمان زرد کم عمق باید در سالن‌های کمتر و با مدت زمان بیشتر برای استقبال مخاطبان به خصوص مخاطبان خاص آن وجود داشته باشند. اما آنچه که مشاهده می‌شود عکس این اتفاق است و فیلم در سالن‌هایی اکران می‌شود و مخاطبی آن را می‌بیند که نمی‌تواند آن را درک کند.

وی ادامه داد: سلیقه مخاطب به شدت نزول پیدا کرده و نمونه آن فروش‌هایی است که مشاهده می‌کنیم و علت این اتفاق به نقد برمی گردد که تبدیل شده به ستایش بی‌چون و چرا از فیلمساز یا نفی مطلق فیلمساز و این در حالی است که وظیفه نقد موضع گیری سیاسی نیست.

طالبی‌نژاد ادامه داد: اگر معتقد هستیم فیلمی چون آسمان زرد کم عمق فیلم خوبی است باید جزییات آن را بشکافیم تا مخاطب به تماشای این گونه فیلم‌ها عادت کند و از آن استقبال کند چرا که دراین نوع فیلم‌ها اگر فرد بتواند با آن ارتباط برقرار کند لذتی است که در فیلم‌های عادی نیست.

وی گفت: فیلم آسمان زرد کم عمق، فیلمی شاعرانه است، بدین معنی که در این فیلم فضای بی‌منطقی حاکم است که در آن بازی با زمان و هزار توی ذهنی دیده می‌شود.

جواد طوسی در تایید صحبت‌های طالبی‌نژاد اذعان داشت: فیلم‌هایی ازگونه فیلم آسمان زرد کم عمق باید یک فضای مناسبی را درکه قالب پاتوق موضوعیت داشته و در جغرافیای تهران وجود داشته باشد فراهم کند تا مخاطبینی از این دست شناخت درست خود را داشته باشند، مکان‌هایی که شرایط فرهنگی در آن‌ها بیشتر نمود دارد.

وی با بیان اینکه در مجموع بهرام توکلی بدون آنکه خواسته باشد نمایشی را اجرا کند در حال دادن پیشنهاد به سینمای بی‌رونق ما در جهت تجربه کردن فرم و روایت است، اظهار داشت: روایت‌پردازی غیرخطی که در فیلم‌های پیشین توکلی، روایت اول شخص بود در این فیلم ترکیبی شده است، بدین معنی که در بخش قابل توجهی از این فیلم راوی خود مهران است و از یک مقطعی غزل نیز راوی می‌شود.

طوسی افزود: این فیلم یک مقدار تجربه گذار یک جامعه‌ای که نتوانسته مدرنتیه را یک فهم درست تاریخی بکند است وعناصرونشانه‌های آن تا حدودی با پست مدرنیسم هماهنگ است؛ عدم قطعیت، تکثرگرایی، مرگ سوژه و معلق بودن همه چیز که حتی در اجرا نیز نشان داده می‌شود، آن گونه که شخصیت بندی لوکیشن در کنار شخصیت‌ها، یک هویتمندی زنده و پویا دارد و کاملا توانسته آن را به یک شخصیتی قابل باور تبدیل کند.

برنامه شب گذشته هفت در نظر سنجی خود با بالا‌ترین درصد در گزینه فیلم کیفر ازمیان گزینه‌هایی چون؛ بدرود بغداد، ملکه، قصه پریا، در پاسخ به سوال بازی مصطفی زمانی را در کدامیک از فیلم‌های زیر می‌پسندید، به پایان رسید.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز