خبرگزاری کار ایران

ناصر تقوایی:

مخالف سرمایه گذاری دولت در سینما هستم

asdasd
کد خبر : ۱۲۸۸۴۱

در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، از ناصر تقوایی به پاس یک عمر فعالیت هنری قرین افتخار، با اهدای نشان فیروزه سینماحقیقت و لوح سپاس تقدیر به عمل خواهد آمد.

ایلنا: نشست ناصر تقوایی در جشنواره بین المللی سینماحقیقت، از ساعت ۲۰ دیشب(جمعه ۲۲ آذرماه) با استقبال مستندسازان و علاقمندان سینمای مستند، در سالن شماره ۳ سینما فلسطین برگزار شد و وی از خاستگاه مستندسازان جنوبی و تاثیری که جشنواره سینماحقیقت می‌تواند در پیشرفت سینمای مستند داشته باشد، سخن گفت.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد خبری جشنواره بین المللی سینماحقیقت، تقوایی در چهارمین روز جشنواره بین المللی سینماحقیقت به سینما فلسطین آمد تا در نشست ویژه جشنواره حضور پیدا کند. این نشست با محوریت «سینمای مستند جنوب» قرار بود ساعت ۸ شب برگزار شود، اما جمعیتی که برای شرکت در این نشست به سینما فلسطین آمده بودند، از یک ساعت قبل از شروع برنامه جلوی در سالن شماره ۳ این سینما صف کشیده بودند. در واقع می‌توان روز جمعه یکی از شلوغ‌ترین روزهایی بود که سینما فلسطین از زمان تاسیسش تا به امروز به خود دیده بود. در طبقه همکف و جلوی در ورودی هم جمعیت بسیاری در انتظار ورود تقوایی ایستاده بودند. تقوایی به همراه همسرش «مرضیه وفامهر» وارد سینما شد، اما استقبال مردم از او باعثشد نشست کمی دیر‌تر برگزار شود. او بعد از کمی گپ و گفت با هوادارانش به دفتر مدیریت دعوت شد و در آنجا سیدمحمدمهدی طباطبایی‌نژاد(دبیر هفتمین دوره جشنواره سینماحقیقت) با او به گفت‌و‌گو نشست. تقوایی توصیه‌هایی درباره برگزاری جشنواره سینماحقیقت کرد و همینطور از اعتبار این جشنواره و تاثیری که می‌تواند در پیشرفت سینمای مستند داشته باشد، گفت. در همین اثنا درهای سالن سینما باز شد و شرکت کنندگان وارد سالن شدند، اما جمعیت بیش از حد انتظار بود به همین دلیل عده بسیاری بر روی پله‌ها نشستند، عده‌ای هم ایستاده این نشست را دنبال کردند و بعضی هم روی زمین و پایین سن در انتظار این فیلمساز بزرگ نشستند. بالاخره با کمی تاخیر این نشست شروع شد.

ناصر تقوایی در ابتدا اختصاص بخشی از جشنواره بین المللی سینماحقیقت به «سینمای مستند جنوب» را قابل تقدیر دانست و از اینکه امروزه به مستندهای نواحی، بیش از پیش اهمیت داده می‌شود ابراز خوشحالی کرد؛ سپس به احمد طالبی‌نژاد که به عنوان منتقد در نشست حاضر بود اشاره کرد و گفت: از ایشان می‌خواهم به دلیل تسلط بر سینما و همینطور زندگی هنری من، نقش حافظه من را در این نشست داشته باشد.

احمد طالبی‌نژاد هم با صحبت درباره شیوه کار و زندگی ناصر تقوایی، نشست را شروع کرد. او از دید خود دلیل کم کاری این فیلمساز را که تقریبا هر ۱۰ سال یکبار اثری خلق می‌کند را حفظ کردن خط کاری‌اش دانست و گفت: تقوایی با تعداد کمی فیلم مستند و سینمایی توانسته جایگاه والایی در تاریخ سینما پیدا کند. حفظ کردن خط کاری است که تقوایی را از بسیاری از هم نسلان خود متفاوت کرده. درست است که او هر چند سال یک بار فیلم می‌سازد اما تمام فیلم‌هایش ارزشمند است، در حالی که اکثر فیلمسازان از آنجا که سعی در تداوم کار خود دارند، مدام خط کاری خود را تغییر می‌دهند.

ناصر تقوایی در ادامه صحبت‌های طالبی‌نژاد از دو فیلم آخر خود که ساخت آن هرگز به اتمام نرسید گفت. او فیلم «چای تلخ» را سال ۱۳۸۲ و فیلم «زنگی و رومی» را دو سال قبل از آن کلید زد، اما اتفاقاتی افتاد که منجر به نیمه تمام ماندن آن‌ها شد. او گفت: من هیچ وقت با تهیه کنندگان دولتی کار نکردم و دوست هم ندارم این اتفاق بیفتد، چون مخالف سرمایه گذاری دولت در سینما هستم.

تقوایی از مدیران درخواست کرد که به سینمای خصوصی کمک کنند. او گفت: «دولت باید زیر ساخت‌های سینما را محکم کند و با تاسیس و رسیدگی به وضعیت سینما‌ها، این مدیوم هنری را در پیشبرد اهدافش یاری کند.

قبل از این نشست هم سه فیلم «بادجن»، «اربعین «و «مشهد قالی» از این فیلمساز برجسته که در بیش از ۴ دهه پیش ساخته شده بودند، به نمایش درآمد. او بعد از صحبت‌هایی درباره نحوه ساخت این فیلم‌ها و جایگاهی که سینمای جنوب در هنر دارد، به سوالات شرکت کنندگان و فیلمسازان کنجکاو سینما درباره چگونگی پرداخت و پرورش سوژه و نیاز فیلم مستند به فیلمنامه پاسخ داد. در واقع می‌توان گفت این نشست از یک گفتگوی صرف به تدریج به یک کارگاه آموزش فیلمسازی تبدیل شد. در این نشست، فیلمسازان سر‌شناس بسیاری حضور داشتند.

در مراسم اختتامیه هفتمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت، از ناصر تقوایی به پاس یک عمر فعالیت هنری قرین افتخار، با اهدای نشان فیروزه سینماحقیقت و لوح سپاس تقدیر به عمل خواهد آمد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز