خبرگزاری کار ایران

محمود غفاری در نشست نقد و بررسی فیلم این یک رویاست:

دوران عشق‌های آسمانی پایان یافته است

asdasd
کد خبر : ۱۲۳۹۱۰

دیگر در جامعه ما عشق‌های آسمانی وجود ندارد و دوران عشق‌های آسمانی پایان یافته است / منتقد‌ان به فرم، تکنیک و عناصر فیلم نمی‌پردازند و آنها را نقد نمی‌کنند بلکه تنها به محتوا می‌پردازند.

ایلنا: نشست نقد و بررسی فیلم «این یک رویا نیست» با حضور محمود غفاری(کارگردان)، مصطفی جلالی فخر(منتقد) و سایر عوامل فیلم شب گذشته(۴ آذر) در سینما تک خانه هنرمندان برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمود غفاری درباره «این یک رویا نیست» گفت: مساله اصلی فیلم ما درباره زن و شوهر و بچه دار شدن آن‌ها نیست بلکه می‌خواستم نشان دهم که افراد در موقعیت‌های مختلف چه تصمیماتی می‌گیرند.

وی در ادامه افزود: اگر اتفاقاتی که برای رویا(شخصیت اصلی فیلم) افتاده بود را نشان نمی‌دادم، غیرمنطقی می‌شد که چرا این دختر خودش را درگیر این مسائل احمقانه کرده است. مساله فیلم زندگی رویا است نه مشکل زندگی آن زن و شوهر؛ رویا هم درواقع قربانی رویاهای خودش و آن زن و شوهر شد.

غفاری هچنین گفت: هرچند گروهی معتقدند که پایان فیلم را باز گذاشته‌ام اما خودم فکر کردم فیلم در همین نقطه باید به پایان می‌رسید زیرا معتقدم اگر آن را ادامه می‌دادم؛ سطح فیلم پایین می‌آمد.

این کارگردان با بیان اینکه نقش‌های زن‌های قصه با مشاوره خود آن‌ها بود، افزود: از آن‌ها می‌پرسیدم اگر چنین اتفاقی برای شما بیافتد چه کاری انجام می‌دهید زیرا با خودم گفتم از نسل تیپ چنین دخترانی سال‌ها فاصله گرفته‌ام بنابراین از خودشان بپرسم بهتر است و متوجه شدم که هر کدام از آن‌ها منطق و دید زنانه خودشان را دارند ضمن اینکه برایم بسیار مهم بود که این مساله‌ها واقعی باشد. از طرف دیگر معتقدم زنان امروز با زنان دهه‌های گذشته تفاوت‌های بسیاری دارند.

غفاری ادامه داد: زمانی که صحبت از سینمای کلاسیک می‌شود و خط کشی شده با آن برخورد می‌شود، بعضی انتقادات وارد است اما روند تولید این فیلم روند خارج از قائده بود و ما به نوعی این مشکل را تجربه کردیم.

وی با بیان اینکه منتقد می‌تواند به فیلمساز کمک کند، گفت: من معمولا به منتقد‌ان این انتقاد را دارم که فرم، تکنیک، عناصر فیلم را نقد نمی‌کنند و تنها به محتوا می‌پردازند. درحالیکه باید به عنصر هم بپردازند تا من بدانم در فیلم بعدی‌ام به چه نکاتی باید توجه کنم.

غفاری با اشاره به شخصیت مرد و اصلی فیلم گفت: امروز روابط بسیار تغییر کرده است برای همین من هم در فیلم شخصیت مرد را از رویا دور کردم زیرا معتقدم دیگر در جامعه ما عشق‌های آسمانی وجود ندارد. و دوران عشق‌های آسمانی پایان یافته است.

غفاری با بیان اینکه فیلم «این یک رویا نیست» در جشنواره خارجی هم شرکت داده شده است، گفت: این فیلم در سوئیس نمایش داده شد و دو جایزه گرفت و قرار است به زودی در برزیل هم نمایش داده شود.

غفاری بااشاره به اینکه از ابتدا قرار بود فیلم قصه گو باشد، افزود: از جلسه دوم فیلمبرداری بود که از سعید فرهادی خواستم به فیلم قصه اضافه کند و من را به سمت قصه ببرد.

این کارگردان با بیان اینکه دوست ندارم از بازیگر در فیلم‌هایم بازی بگیرم، توضیح داد: زمانی که بازیگر‌ها می‌خواستند بازی کنند من به آن‌ها تذکر می‌دادم که خودت باشد. به همین دلیل است که من در فیلم‌هایم نابازیگر‌ها را هم وارد می‌کنم تا فیلم یک دست شود.

مصطفی جلالی فخر نیز گفت: سینمای اجتماعی در ایران صاحب معماری ژانر شده است و مهم‌ترین ایراد آن خودبسندگی است که به واسطه آن گره‌های داستانی بوجود می‌آید که معمولا فیلمساز به آن بسنده می‌کند و در واقع به نوعی فضا محور است و عموما به بطن ماجرا نزدیک نمی‌شود.

وی در ادامه افزود: هر فیلمی ایده‌ای دارد که آن ایده تا انتهای فیلم باقی می‌ماند و تبدیل به سوال می‌شود. در مورد این فیلم هم به همین شکل است.

این منتقد در پاسخ به این سوال که باتوجه به اینکه فیلم سینمایی «دربند» به نمایش درآمده؛ فکر می‌کنید این فیلم هم قابلیت‌های لازم برای اکران را دارد، پاسخ داد: قطعا اگر «دربند» قابلیت اکران داشت این فیلم هم می‌تواند داشته باشد.

این منتقد اضافه کرد: جایی که فیلم به پایان رسید درست بود زیرا دختر نباید پیدا می‌شد اما اینکه در فیلم دائم بخواهی به مخاطب کد بدهی هم درست نیست زیرا انبوهی سوال بی‌جواب در ذهن مخاطب بوجود می‌آید. باید توجه داشت که پایان در خلاء با پایان باز بسیار تفاوت دارد.

جلالی فخر همچنین یادآور شد: این فیلم اسمش رویا و درباره رویاست اما این رویا باید بیشتر درباره شخصیت مرد قصه وجود داشت. زیرا شخصیت مرد قصه به خوبی به آن پرداخته شده بود و در جاهایی می‌بینیم که مرد به رویا دلبسته هم شده است البته در جاهایی هم اغراق شده است که نگرانی مرد را در مورد رویا نشان می‌دهد. در مجموع شخصیت مرد قصه نسبت به شخصیت‌های دیگر پذیرفته شده‌تر بود.

این منتقد با بیان اینکه پایان کلاسیک برای سینمای کلاسیک نیست، توضیح داد: بحثما این نیست که برای پایان باز قالب‌سازی کنیم زیرا پایان باز حق انتخاب است و نباید ما را با یک پرسش مواجه کند. ممکن بود با یک پلان یا صدا ما از وضعیت رویا در آخر قصه خبردار می‌شدیم اما این کار صورت نگرفت.

در این نشست؛ مهدی رحمانی، رضا درمیشیان؛ منوچهر هادی، علی احمد‌زاده، کیوان مهرگان، حدیثمیرامینی، اشکان اشکانی و اهالی رسانه حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز