خبرگزاری کار ایران

رخشان بنی‌اعتماد:

سینمای مستند دوره قبل در تنگنا بود

asdasd
کد خبر : ۱۱۶۳۶۵

سینمای مستند مظهر مقاومت تمام عیار است. این سینما؛ سینمایی است که برای تولید و نمایش آن هیچ حامی‌ای نیست و سینماگرانش نیز در تنگنا قرار دارند.

ایلنا: نشست نمایش و نقد وبررسی فیلم مستند ۶ قرن و ۶ سال به کارگردانی مجتبی میرتهماسب شب گذشته(۷ آبان) در خانه هنرمندان و در سینما تک برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رخشان بنی اعتماد(کارگردان سینمای ایران) بعداز نمایش این فیلم با اشاره به ارزش‌های این فیلم مستند گفت: شاید صحبت کردن درباره این فیلم در حد و اندازه‌ه‌ی سواد من نباشد اما به خود می‌بالم که در روزگاری که به نوعی روزمرگی در هنر حاکم بوده گروهی از سینماگران مقاومت و پایداری را یاد گرفتند و آثار خوبی تولید کردند.

وی ادامه داد: از نظر من؛ هنر این هنرمندان باعثتشکیل نوعی مقاومت شده است این هنر مقاومت یعنی پس زدن سلیقه سطح پایین و بازار پسندانه و نان به نرخ روز نخوردن. این هنر یعنی در کنار مردم بودن و خون دل خوردن و هر کاری را به قیمت ماندن انجام ندادن.

بنی اعتماد با اشاره به وضعیت شرایط سینمای مستند در سال‌های گذشته گفت: در این میان سینمای مستند مظهر مقاومت تمام عیار است سینمایی که برای تولید و نمایش آن هیچ حامی‌ای نیست و سینماگرانش نیز در تنگنا قرار دارند.

وی ادامه داد: در چندسال اخیر مدیریت فرهنگی در دستان گروهی از ناکاربلدترین افراد بوده است و درحالیکه بودجه‌های سینمای مستند صرف فیلم‌هایی می‌شد که امروز بحثآن می‌رود، تعدادی از مستندسازان به اتهامات واهی به زندان افتادند هر چند بعد این اتهامات تبرئه شد.

وی ادامه داد: از نظر من ساخت فیلمی مانند ۶ قرن و ۶ سال قابل تقدیر و ستایش است.

بنی اعتماد همچنین خطاب به محمدرضا شجریان گفت: شجریان نه تنها استاد عرصه موسیقی بلکه استاد هنرمندی و حرفه هنرمندی در کشور و ۷ هنر است.

مجتبی میرتهماسب کارگردان فیلم نیز گفت: من سالها با درویشی آشنا هستم و افتخار دوستی با وی را داریم بعداز سریال شهراشوب این موضوع یعنی آثار مراغه‌ای برای من جذاب شد و من مسئله را با ایشان مطرح کردم. ایشان البته به من گفتند که ما عاشق این کار هستیم اما این مسئله در زندگی تو اختلال ایجاد می‌کند و تحقیقات طولانی خواهد بود اما من قبول نکردم و بعد در سال ۸۶،۲ جلسه با ایشان صحبت کردم و بعداز آن با گروه همراه شدیم.

وی با اشاره به زحماتی که برای ساخت این فیلم کشیده است، گفت: من در دوره آفریده فقط ۱۶ میلیون تومان برای ساخت این فیلم پول گرفتم که بعد در دوره مدیر بعدی آن پول را پس دادم و امروز که این رقم‌های مطرح شده درباره بعضی فیلم‌ها را می‌شنوم اصلا نمی‌خواهم درباره بودجه فیلم صحبت کنم.

میرتهماسب ادامه داد: من کار را خودم شروع کردم اما در میانه تدوین دوستی به عنوان شریک سرمایه‌گذار به من ملحق شد. من امروز این فیلم را و نمایش اول آن را به گروه عبدالقادر مراغه‌ای تقدیم می‌کنم.

همایون شجریان نیز گفت: از درویشی سپاسگزارم که به من اعتماد کرد و اجازه داد در این گروه باشم. من در این گروه از همه کمتر کار کردم و دیگران زحمات زیادی کشیدند.

وی ادامه داد: خواندن اواز بر اساس سبک مراغه‌ای بسیار سخت است زیرا اجازه نفس کشیدن به خواننده نمی‌دهد و اگر خواننده در بین جمله‌ها و هنگام خواندن نفس بگیرد، به اثر لطمه می‌خورد.

جعفر پناهی کارگردان سینمای ایران نیز درباره این فیلم گفت: این اثر و این فیلم بسیار ارزشمند است و خیلی از مشتاقان موسیقی دوست داشتند که در این جلسه بودند. این فیلم کار بزرگی است و یک حس ملی خوبی را در ما ایجاد کرده است و باید از آن حمایت شود.

وی ادامه داد: متاسفانه آدم‌های دولتی و حمایت‌هایی که در گذشته صورت می‌گرفته همه در راستای حیف و میل بودجه بوده است و امیدوارم در آینده این گونه نشود.

ایپکچی تدوینگر فیلم نیز گفت: زمان مفید تدوین ۸ ماه بود اما به دلیل حساسیت کار ۱۱ ماه به طول انجامید زیرا ما بعد از تدوین قسمت‌هایی بازمی‌گشتیم و دوباره کار را بررسی می‌کردیم.

مازیار شیخ محبوبی صدابردار فیلم نیز گفت: زمانی که ما کار را شروع کردیم قرار بود به گونه‌ای کار کنیم که افراد گروه احساس نکنند که ما در آنجا حضور داریم زیرا فضا به هم می‌خورد به همین دلیل ما از میکروفون‌های مخفی استفاده کردیم.

محمد تهامی نژاد مستندساز نیز گفت: فیلم ۶ قرن و ۶ سال اثری است که قدم به قدم پژوهش در آن دیده می‌شود، و یک امر علمی است و فیلمساز سعی کرده در یک فیلم مستند یک واقعه و رخداد تاریخی و هنری را به خوبی ثبت کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در این نشست علاوه بر سخنرانان و عوامل فیلم که نامشان ذکر شد هنرمندانی همچون نظام‌الدین کیایی، محمد سریر، احمد محیط طباطبایی، مجید برزگر، مجید نوربخش، علی دهکردی، علیرضا رضاداد، کامبوزیا پرتویی، نغمه ثمینی، محسن امیریوسفی، محمدرضا اصلانی، محمدرضا مقدسیان، طباطبایی نژاد و جعفر صانعی مقدم حضور داشتند.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز