خبرگزاری کار ایران

کدام کارگردان‌ها در جشنواره فیلم فجر حضور دارند؟

asdasd
کد خبر : ۱۱۲۵۵۳

کمال تبریزی، داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، محمدمهدی عسگرپور، رخشان بنی اعتماد، مرضیه برومند، محسن امیریوسفی، محمد غفاری، نرگس آبیار و فریدون جیرانی به احتمال فراوان در جشنواره فیلم فجر امسال حضور دارند.

ایلنا: سی و دومین دوره جشنواره فیلم فجر امسال قرار است به دبیری علیرضا رضاداد برگزار شود. امسال رضاداد از یک طرف با تعدای از فیلم‌های بزرگان سینما مواجه است که سال قبل در جشنوراه حضور نداشتند و از طرف دیگر سری تازه‌ای از فیلمسازان اول که نگاه دولت را برای نخستین بار تجربه می‌کنند.

از میان کارگردانان نسل اول و دوم، رخشان بنی اعتماد، کمال تبریزی، داریوش مهرجویی، ابراهیم حاتمی کیا، احمدرضا درویش، مسعود کیمیایی، بهروز افخمی، محمدمهدی عسگرپور، مرضیه برومند، محسن امیریوسفی، علیرضا امینی، اسدا لله نیک‌نژاد در جشنواره امسال شرکت دارند. امسال سه بازیگر نیز فیلم‌های خود را این بار نه عنوان بازیگر که در سمت کارگردان در جشنواره عرضه می‌کنند: رضا عطاران، شهاب حسینی و جهانگیر الماسی. همچنین فیلمسازان نسل پنجم سینمای ایران همچون محمود غفاری، کیارش اسدی‌زاده، علی احمد‌زاده و روح الله حجازی که فیلم‌هایشان در جشنواره فیلم فجر سال گذشته بدون مشخص شدن دلیل خاصی از نمایش در جشنواره بازماند، در صف حضور در جشنواره هستند.

چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا
فیلم سینمایی چ به کارگردانی ابراهیم حاتمی کیا درباره زندگی شهید چمران است. این فیلم که بازیگرانی همچون فریبرز عرب نیا، سعید راد و مریلا زارعی، در آن حضور دارند، هم‌اکنون در مرحله ساخت موسیقی و مراحل پایانی صداگذاری است و به احتمال زیاد تا آبان ماه به پایان رسیده و به طور قطع به جشنواره فیلم فجر می‌رسد.

طبقه حساس به کارگردانی کمال تبریزی
کمال تبریزی در تازه‌ترین ساخته خود بازهم به سراغ یک موضوع کمدی رفته است. طبقه حساس فیلمی کمدی است که فیلمنامه آن توسط پیمان قاسمخانی نوشته شده است و داستان مردی را روایت می‌کند که بعداز مرگ همسرش او را در یک قبر دو طبقه دفن می‌کند اما پس از مدتی که سر مزار همسرش می‌رود؛ متوجه می‌شود به اشتباه مردی غریبه در آن مکان دفن شده است.
در این فیلم که پیش از این قبر دو طبقه نام داشت بازیگرانی همچون رضا عطاران، پانته‌آ بهرام، ‌آزاده صمدی، سوگل قلاتیان، ناصر عرفانی، هوتن شکیبا، بهاره رهنما، ‌پیمان قاسم‌خانی، ‌بهادر مالکی، محمد بحرانی، کاظم سیاحی، لیلی فرهاد‌پور، حسین افشار، رضا بهبودی، اصغر قاسم‌خانی، شبیر پرستار، بهرام ابراهیمی، رضا کریمی، نادر فلاح، شاهرخ دولکو، حسین پناهی، مسعود ریحانی، احسان بیات‌فر، ‌عباس ده‌منش، عسگر رضایی، مهدی پاشایی و محمدرضا فروتن حضور دارند. این فیلم هم اکنون در مرحله فیلمبرداری است و جواد نوروز بیگی(تهیه کننده) قصد دارد تا فیلم را در جشنواره فیلم فجر نمایش دهد.

مهمان داریم به کارگردانی محمدمهدی عسگر‌پور
محمدمهدی عسگر‌پور در تازه‌ترین ساخته خود با منوچهر محمدی به عنوان تهیه کننده همکاری کرده است. فیلم هم اکنون در مراحل پایانی تدوین قرار دارد. پرویز پرستویی، آهو خردمند، بهروز شعیبی و سهیلا گلستانی؛ بازیگران فیلم تازه عسگرپور هستند که مضمونی درباره خانواده و دفاع مقدس دارد. این فیلم محصول حوزه هنری است.

متروپل به کارگردانی مسعود کیمیایی
مسعود کیمایی فیلم سینمایی متروپل را براساس‌‌ همان علاقه‌های و دیدیگاه‌های قبلی خود و این بار در لاله‌زار ساخته است. فیلم از ابتدا مشکل نام داشت و سازمان سینمایی در دوره شمقدری با هر نامی که کیمیایی پیشنهاد می‌کرد؛ مخالفت می‌کرد به اندازه‌ای که کیمیایی اعلام کرد دیگر نمی‌داند اسم از کجا بیاورد. نام فیلم ابتدا عرق سرد بود. بعد به کلید شکسته تغییر کرد و دوباره نامش به متروپل عوض شد.
در فیلم متروپل بازیگرانی همچون مهناز افشار، محمدرضا فروتن، پولاد کیمیایی‌، ساعد سهیلی، شقایق فراهانی‌ و سحر دولت‌شاهی به همراه ۱۰ نفر از بازیگران مدرسه آزاد بازیگری کیمیایی حضور دارند. فیلم هم اکنون در مرحله فیلمبرداری است و به احتمال فراوان به جشنواره فیلم فجر می‌رسد.

اشباح به کارگردانی داریوش مهرجویی
داریوش مهرجویی در تازه‌ترین ساخته خود بازهم سراغ یک درام سینمایی رفته است. فیلم اشباح به تهیه‌کنندگی جهانگیر کوثری ساخته می‌شود و تمام فیلمبرداری آن در تهران انجام می‌شود. اشباح در رده فیلمنامه‌های دهه‌ی ۵۰ مهرجویی است و تداعی کننده فیلم‌های ماندگار این کارگردان سینما. این فیلم هفت بازیگر اصلی دارد و هنوز بنابر وسواس مهرجویی نامی از بازیگران این پروژه سینمایی منتشر نشده است.

آذر شهدخت، پرویز و دیگران به کارگردانی بهروز افخمی
بهروز افخمی فیلم آذر شهدخت، پرویز و دیگران را براساس فیلمنامه‌ای به همین نام نوشته مرجان شیر محمدی کارگردانی می‌کند. این فیلم قصه‌ای اجتماعی براساس روابط آدم‌ها دارد و جدید‌ترین فعالیت بهروز افخمی بعداز «سن پطرزبورگ» است نکته مهم این فیلم بازی مهدی فخیم‌زاده در فیلم است.

رستاخیز به کارگردانی احمدرضا درویش
احمدرضا درویش فیلم سینمایی رستاخیز را درباره واقعه عاشورا کارگردانی کرده است. روز رستاخیز درباره واقعه عاشورا و قیام امام حسین(ع) است و قصه فیلم به شخصیتی حاشیه‌ای در واقعه عاشورا مربوط است که در متن حوادثحرکت می‌کند. این فیلم، از مرگ معاویه تا قیام امام حسین(ع) را روایت می‌کند. تمام مراحل ساخت فیلم به اتمام رسیده و با وجود آنکه سال قبل فیلم برای نمایش آماده بود اما تهیه‌کننده و سازنده فیلم؛ آن را به جشنواره ندادند.
پوریا پورسرخ، حسن پورشیرازی، فرهاد قائمیان، بابک حمیدیان، بهادر زمانی، یاور احمدی فر، انوشیروان ارجمند، انوش معظمی، بهنام تشکر، کوروش زارعی، میرطاهر مظلومی، علی عباسی، محمود محکمی، امیر مولوی، علی‌ جاویدفر، سعید علیپور، حمید جدیدی، قادر پزشکی، محمدرضا حقگو، تورج فرامرزیان، بابک والی، رضا اکبری ارطه، ابراهیم سلطانعلی، خلیل الله خواجه نظام، حسین مددی و پژمان جعفری سمرقندی در فیلم رستاخیز حضور دارند.

قصه‌ها به کارگردانی رخشان بنی اعتماد
رخشان بنی‌اعتماد نیز از توقیف‌های دوران جواد شمقدری بی‌نصیب نبوده است. فیلم سینمایی قصه‌ها به کارگردانی وی امکان نمایش در دوره شمقدری را پیدا نکرد و احتمال دارد این فیلم در جشنواره فیلم فجر امسال حضور پیدا کند.
بنی‌اعتماد فیلم قصه‌ها را با درون‌مایه زندگی بخش مهمی از جامعه یعنی طبقه کارگران و اتفاقاتی که برای آن‌ها رخ داده است، کارگردانی کرده است. مجوزی که برای این فیلم صادر شده بود؛ مجهول و گنگ بود به گونه‌ای که از طرفی امکان نمایش فیلم را برای شبکه ویدیویی مجاز کرده بود و از طرف دیگر امکان نمایش را برای آن ممنوع کرده بود. در فیلم قصه‌ها جمع زیادی از بهترین‌های سینمای ایران همچون فاطمه معتمدآریا، فرهاد اصلانی، حسن معجونی، باران کوثری، پیمان معادی، حبیب رضایی، بابک حمیدیان، نگار جواهریان و مهدی هاشمی بازی کرده‌اند.

ساکن طبقه وسط به کارگردانی شهاب حسینی
شهاب حسینی بعد از بازیگری در فیلمهای سینمایی ایران و کسب جایزه در جشنواره فیلم فجر؛ امسال می‌خواهد بخت خود را به عنوان کارگردان بسنجد. حسینی خود یکی از نقش‌های «ساکن طبقه وسط» را که یک نویسنده است؛ بازی می‌کند و محمدهادی کریمی که فیلمنامه را نگاشته، نقش یک پزشک روانکاو را ایفا می‌کند.
حسین یاری، فرهاد اصلانی، ساره بیات، هنگامه قاضیانی، طناز طباطبایی، آنا نعمتی، بابک حمیدیان، نیما رییسی، فرید سماواتی و حسین محجوب دیگر بازیگران فیلم هستند.

این یک رویاست به کارگردانی محمود غفاری
فیلم سینمایی این یک رویاست به کارگردانی محمود غفاری که با هزینه اندک و با یک گروه کوچک تولید شده، قرار بود سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به نمایش درآید اما علارغم آنکه فیلم توسط هیات انتخاب دیده شد و حتی سازندگان فیلم برای نمایش آن همکاری خوبی کردند، بازهم فیلم به نمایش درنیامد و یکی از غایبان اصلی جشنواره فیلم فجر محسوب شد.
به نمایش درنیامدن فیلم در ایران درحالی اتفاق افتاد که فیلم در جشنواره‌های جهانی همچون سه قاره نانت درخشیده بود و حتی یکی از بخت‌های اصلی حضور در جشنواره فیلم کن بود.
در این فیلم؛ حدیثمیرامینی، الهام کردا، مهدی‌پور موسی، بهرنگ علوی، حمیدابراهیمی، زهرا ایمانی و مهران رجبی حضور دارند.

در کنار فیلم‌های بالا، لیست دیگری از فیلمها شامل شهر موش‌ها به کارگردانی مرضیه برومند، بلوک ۹ خروجی ۲ به کارگردانی علیرضا امینی، آشغالهای دوست داشتنی به کارگردانی محسن امیریوسفی، زندگی دوگانه فیروز به کارگردانی فریدون جیرانی، لاله به کارگردانی اسدا لله نیک‌نژاد، رنج و سرمستی به کارگردانی جهانگیر الماسی، رد کارپت(فرش قرمز) به کارگردانی رضا عطاران و شیار ۱۴۳ به کارگردانی نرگس آبیار ارایه شده. این فیلم‌های درحال تولید به احتمال زیاد در جشنواره حضور خواهند داشت.

همچنین فیلم‌های مهمونی کامی به کارگردانی علی احمد‌زاده، گس به کارگردانی کیارش اسدی‌زاده، زندگی مشترک آقای محمودی و بانو به کارگردانی روح الله حجازی که سال گذشته در جشنواره فیلم فجر به دلایلی که هرگز اعلام نشد به نمایش درنیامدند، احتمالا از حاضران در جشنواره خواهند بود.

اسامی فیلم‌های حاضر و نام‌های کارگردان‌های این فیلم‌ها نوید برگزاری یک جشنوراه پربار و با حضور نام‌های بزرگ را می‌دهد که به نظر می‌رسد این ترکیب؛ کار انتخاب هیات داوری و انتخاب جشنواره سی و دوم برای علیرضا رضاداد(دبیر جشنواره فیلم فجر) سخت می‌کند.

گزارش از علی زادمهر

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز