خبرگزاری کار ایران

در همایش ثبت جهانی فرش دستباف سیستان مطرح شد؛

حل مشکل بیمه بافندگان در دستور کار دولت قرار گیرد/ ثبت ملی فرش بلوچ در دستور کار مرکز ملی فرش ایران

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۴۵۶

صبح امروز با حضور جمعی از مسئولان استانی و رئیس مرکز ملی فرش ایران،همایش ثبت جهانی فرش دستباف سیستان در دانشگاه زابل برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا  رئیس شرکت ملی فرش ایران در این همایش که با حضور جمعی از مسئولین استان و بافندگان فرش سیستان در دانشگاه زابل برگزار شد ،گفت: فرش دستباف سیستان هنری اصیل در تقویت اقتصاد مقاومتی است.

حمید کارگر گفت: با توجه به اینکه اقتصاد مقاومتی نیاز امروز جامعه است فرش دستباف سیستان  در این عرصه می تواند نقش ایفا کند.

حمید کارگر  اظهار کرد: امروز فرش حوزه گسترده‌ای را شامل می‌شود و  همانقدر که هویت تاریخی کشور  و هویت فرهنگی مردم را نمایان می‌کند به همان اندازه هنر تاریخی است.

وی افزود:  فرش دستباف از منظر ارز‌آوری بسیار  تاثیر‌گذار بوده و به عنوان یکی از اقلام صادراتی قابل توجه است.  فرش دستباف در حوزه ارز آوری قابل اتکاست و به شدت از منظر اشتغالزایی قابل توجه است.

وی ادامه داد: در بسیاری از مناطق مجاور فرش دستباف اشتغالی ارزان ،در دسترس و زودبازده ایجاد کرده است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران بیان کرد: قالیبافی می‌تواند در شرایط کنونی خشکسالی اشتغالزایی ایجاد و امروز  نیازمند سرمایه‌گذاری های کلان در حوزه فرش دستباف هستیم.

وی گفت: فرش دستباف در سا‌ل‌های اخیر که شعار اقتصاد مقاومتی را در دستور کار قرار داده ایم می تواند نقش موثری ایفا کند.

کارگر گفت:  در سال‌های اخیر شاهد افزایش صادرات فرش به کشورهای منطقه بوده‌ایم به گونه‌ای که در سال گذشته شاهد رشد 30 درصدی صادرات  فرش دستباف بوده‌ایم و  امسال هم ادامه خواهد داشت.

وی گفت:  امسال 304 میلیون دلار فرش دستباف با رشد 39 درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته از کشور ما صادر شده و این عدد نسبت به ظرفیتی که وجود دارد بسیار کم است اما روند افزایشی که آغاز شده مطلوب است.

رئیس مرکز ملی فرش ایران گفت:  یکی از دغدغه های به حق بافندگان فرش بهره مند شدن از قانون بیمه بوده اما به دلیل اینکه اعتبار آن به شکل سالانه باید مصوب شود و هنوز مصوب نشده بخشی از بافندگان پشت درهای تامین اجتماعی مانده اند.

وی افزود:  امیدواریم بتوانیم جمعیت بیشتری را تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار دهیم.

کارگر بیان کرد: 47 منطقه جغرافیای در کشور به ثبت ملی رسیده که 29 منطقه به ثبت جهانی رسیده و به رسمیت شناخته شده وبه عنوان عامل بازدارنده در بازار کپی ها نقش ایفا کند.

وی گفت:  از امروز باید تجاری سازی این اتفاق صورت گیرد و تولید کنندگان فرش سیستان از این لوح و بازار یابی استفاده کنند و اگر این بستر سازی برای تجاری سازی اتفاق نیفتد یادمان می رود فرش سیستان تجاری سازی شده است.

 ثبت ملی فرش بلوچ در دستور کار مرکز ملی فرش ایران

کارگر خاطرنشان کرد: ثبت ملی فرش بلوچ را در دستور کار مرکز ملی فرش ایران در سال آینده قرار خواهیم داد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه درست است که سازمان صنعت و معدن متولی فرش دستباف است گفت: باید دولت زمینه آموزش های کاربردی را برای بافندگان فرش دستباف فراهم کند.

 حل مشکل بیمه بافندگان در دستور کار دولت قرار گیرد

 فرماندار زابل در این همایش ضمن تبریک ولادت حضرت زینب اظهار کرد:  کاری بسیار ارزشمند در راستای اعتلای فرهنگ و تولیدات منطقه صورت گرفته که فرش سیستان ثبت جهانی صورت گرفته است.

وی افزود: سیستان در گذشته نقش بسیار مفیدی در عرصه های مختلف داشته و با وجود این سوابق درخشان امروز در شرایط سختی به سر می برد که ناشی از خشکسالی های چند سال اخیر است.

ناظری گفت: بافندگان قالی سیستان یکی از هنر آفرینان فرهنگ و تمدن ایران هستند از این رو باید بیمه این افراد در دستور کار دولت قرار گیرد.

وی افزود:رخساره تابان تاریخی منطقه سیستان هنوز به خوبی نشان داده نشده است و  مشکلات فراوان باعث شده تا از توانمندی های خود استفاده و در اقتصاد از آن بهره بجوییم  که فرش دستباف از توانمندی های ویژه مردم منطقه است.

فرماندار زابل گفت:  سابقه تاریخی فرش سیستان از ظهور سکاها در منطقه قبل از میلاد مسیح است و تا ۲۰۰ سال قبل از ارزش بسیار زیادی برخوردار بوده است.

فرش سیستان توسط زنان توانمند سیستانی تولید می شود اما امروز به دلایل فراوان دچار محدودیت شده ایم.

 بازار مطلوب فرش دستباف سیستان در داخل و خارج کشور

مدیرکل صنعت معدن و تجارت سیستان و بلوچستان فرش دستباف سیستان بهترین بازار را در داخل و خارج دارد.

مدیرکل صنعت و معدن سیستان و بلوچستان گفت: فرش دستباف سیستان که هنر اصیل زنان این منطقه است بهترین بازار را در داخل و خارج دارد.

نادر میرشکار ضمن قدردانی از تولید کنندگان و بافندگان فرش دستباف سیستان نیز گفت: فرش سیستان دارای قدمت طولانی است و بر اساس هنر و ذوقی که در فرهنگ مردم بوده در سال های طولانی در طرح های مختلف تولید و بافته می شده است که امروزه بهترین بازار را در سطح داخلی و جهانی دارد.

وی افزود: برای اینکه بتوانیم این هنر را حفظ کنیم باید با همکاری مرکز ملی فرش ایران در سال ۹۳ توانستیم ثبت ملی داخلی فرش خود را داشته باشیم و به فکر آن شدیم تا فرش سیستان را ثبت جهانی کنیم.

میرشکار ادامه داد: این موضوع از طرف مرکز ملی فرش ایران به ثبت جهانی رسید که تلاشمان بر این بود تا اولین نکوداشت آن را در سیستان داشته باشیم.

میرشکار با اشاره به بیمه بافندگان فرش سیستان نیز گفت:تاکنون ۶ هزار و ۵۰۰ کارت بافندگی برای بافندگان استان صادر شده است که بیشتر در منطقه سیستان بوده است.

وی گفت: هم اکنون ۳ هزار دار قالی فعال  و ۲ هزار و ۲۰۰ نفر بیمه شده قالی بافی داریم که امیدواریم بتوانیم همه کسانی که دارای کارت بافندگی فرش هستند را بیمه کنیم.

وی ادامه داد: در زمینه آموزش های تخصصی برای بافندگان فرش نیز با همکاری مرکز ملی فرش ایران دوره های آموزشی را برگزار خواهیم کرد.

وی  با اشاره به اینکه  فرش سیستان دارای بازار مناسب داخلی و خارجی است گفت:  امروز به رسم بزرگداشت این هنر اصیل گرد هم آمدیم تا دسترنج بافندگان عزیز را ارج نهیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز