خبرگزاری کار ایران

ایلنا از مشکلات روستای تپه کینز در سیستان وبلوچستان گزارش می دهد؛

ریزگردها نفس مردم را گرفت/ اغلب ساکنان روستای "تپه کنیز" اسناد هویتی ندارند

asdasd
کد خبر : ۵۸۲۸۰۴

فرماندار هیرمند گفت: اغلب ساکنان روستای "تپه کنیز" در شمال سیستان و بلوچستان ، فاقد اسناد هویتی بوده و به دلیل همجواری این روستا با تالاب هامون، با مشکلات ناشی از ریزگردها دست و پنجه نرم می کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا روستای تپه کنیز روستایی مرزی از توابع بخش قرقری شهرستان هیرمند در استان سیستان و بلوچستان است.

 پیشتر در این روستا ۵۰۰ خانوار ساکن بوده اند که به دلیل خشکسالی، وجود ریزگردها و مشکلات ناشی از بیکاری  و در نتیجه آن  مهاجرت ،شمار تعداد ساکنان کاهش یافته و به  ۷۶ خانوار رسیده است.

پیشه مردم این روستا عمدتا صیادی و کشاورزی بوده که با آغاز خشکسالی هامون امروزه اغلب بیکار شده یا به کارگری مشغولند. 

این روستا از امکانات اولیه مانند جاده، مدرسه و خانه بهداشت محروم است و اهالی آن برای تامین نیاز های مربوط به این موارد باید به  روستاهای همجوار و مناطق دیگر مراجعه کنند.

 با آغاز بادهای ۱۲۰ روزه زندگی برای اهالی این روستا سخت تر از همیشه می شود چرا که این روستا در جوار تالاب هامون و در معرض ریزگردها و وزش بادهای شدید و طاقت فرسا قرار گرفته است.

ساکنان فاقد اسناد هویتی

محمد علی پیری در  این باره می‌گوید: روستای تپه کنیز در اراضی شخصی واقع شده و بیشتر  مالکان این زمین ها در فصل دامداری در این روستا سکونت دارند.

وی می گوید: خوشبختانه روستای تپه کنیز از نعمت آب و برق برخوردار بوده و بخشی از جاده های آن ساخته شده و باقی آن در دستور کار قرار دارد.

پیری با اشاره به اینکه اکثر روستاهای شمال سیستان و بلوچستان با مشکلاتی نظیر بیکاری، ریزگردها، کمبود آب و برق و دیگر مشکلات معیشتی مواجهند، می افزاید: پس از خشک شدن تالاب هامون بسیاری از ساکنان روستای تپه کنیز بیکار شده و مهاجرت کرده اند.

ساکنان روستای تپه کنیز و روستاهای همجوار آن در زمان پرآبی تالاب هامون از طریق آن درآمدزایی داشته و زندگی می گذرانند اما پس از وقوع خشکسالی، مردم این روستاها تنها راه درآمدی خود را از دست داده و از طریق دریافت یارانه، مستمری‌های کمیته امداد، کارگری و دامداری امرار معاش می کنند.

فرماندار هیرمند با اشاره به اختصاص زمین جهت ساخت مسجد در روستای "تپه کنیز" می گوید: در تلاشیم تا با اختصاص اعتبارات به استان و پس از آن به روستاها مشکلات روستاهای شمال استان بویزه تپه کنیز را مرتفع کنیم.

به گفته فرماندار هیرمند تعدادی از شرکت‌های بدون مجوز با عنوان ایجاد اشتغال وارد این روستا شده و صنایع دستی و قالیبافی ساکنان آن را به بهانه فروش گرفته و هیچ پولی در ازای کارشان به آنان پرداخت نکرده اند‌.

تعدادی از بی شناسنامه‌های تپه کنیز غیر ایرانی‌اند

محمد علی پیری درباره آخرین اقدامات انجام شده برای حل مشکلات هویتی افراد بی شناسنامه می‌گوید: از پس از انقلاب تاکنون بیش از 10 مرحله فراخوان روستایی برای اخذ شناسنامه به ساکنان روستا داده شده اما متاسفانه مردم اقدامی برای دریافت مدارک هویتی نمی کنند.

بخشدار قرقری در این باره در گفت وگو با خبرنگار ایلنا می گوید:تعدادی از افراد بی شناسنامه ساکن در روستای "تپه کنیز" غیر ایرانی بوده و همسران آنان ایرانی هستند و پرونده دارند .

ارباب زهی معتقد است که افراد بدون شناسنامه در این روستا نسبت به دریافت مدارک هویتی خود کوتاهی می کنند و این موضوع مشکلات فراوانی را برای ارائه خدمات به آنان ایجاد کرده است‌.

به گفته بخشدار قرقری تمامی روستاهای بخش قرقری از توابع شهرستان هیرمند،  دارای آب قابل شرب هستند اما در فصل تابستان با مشکلات کمبود آب مواجهند.

با وجود تمام اقدامات صورت گرفته باز هم مشکلات روستای "تپه کنیز"فراتر از حد معمول بوده و نیاز به عزم جدی دولت دوازدهم دارد . 

مشکلات تنفسی ناشی از ریزگردها و خشکسالی در شمال سیستان و بلوچستان بویژه در روستاهای همجوار با تالاب هامون نفس مردم این مناطق را به شماره انداخته و در کنار معضلاتی مانند بیکاری و مشکلات معیشتی ، سلامت ساکنین این روستا ها را به خطر انداخته و امید می رود ، اختصاص اعتبارات استانی به این روستاها،به  درد و رنج روستاییان شمال استان التیام بخشد.

گزارش از: فائقه راغی

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز