خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از آخرین وضع هوای منطقه شمالی سیتنان و بلوچستان؛

میزان ذرات معلق در هوای سیستان به ۱۱ برابر حد مجاز رسید

asdasd
کد خبر : ۲۳۱۸۵۸

گزارش‌های محلی از اختلال در رفت و آمد‌ها در مسیرهای منتهی به مرکز شهرستان هیرمند و زهک و البته به روستاهای شمالی آن‌ها در شمالی ترین نقطه سیستان و بلوچستان حکایت دارند.

بر اساس اعلام هوا‌شناسی، میزان ذرات معلق در هوای زابل در روز گذشته(دوشنبه) به ۱۱ برابر حد مجاز رسید تا جایی که شرایط هوا را در حد بحران قرار داد.

به گزارش ایلنا از زاهدان، اداره هوا‌شناسی سینوپتیک زابل اعلام کرده که میزان ذرات معلق در هوای زابل در روز گذشته به یک هزار و ۶۹۰ میکروگرم بر متر مکعب یعنی ۱۱ برابر حد مجاز رسیده و شعاع دید در منطقه فرودگاهی زابل را تا شعاع ۱۲۰۰ متر کاهش داده است.

همچنین این اداره گزارش داده که میزان آلودگی هوا در این شهر از شنبه این هفته تا دیروز دوشنبه به ترتیب۱۰.۵، ۶.۵ و ۱۱ برابر مجاز بوده و بیشترین سرعت باد نیز در این مدت ۸۰ کیلومتر در ساعت ثبت شده است.

با شروع وزش باد در شمال سیستان و بلوچستان از اوایل این هفته و شدت گرفتن آن در دو روز گذشته، مشکلات زیادی پیش روی مردم پنج شهرستان این استان رفته است.

دیروز مردم به زندگی عادی خود در شرایط ناسالم پرداختند، مدارس باز بود و ادارات و بانک‌ها نیز به مردم خدمات می‌دادند. بازارهای این منطقه نیز که تحت تاثیر توفان قرار گرفته، رو به سردی باز بود.

همچنین گزارش‌های محلی از اختلال در رفت و آمد‌ها در مسیرهای منتهی به مرکز شهرستان هیرمند و زهک و البته به روستاهای شمالی آن‌ها در شمالی ترین نقطه سیستان و بلوچستان حکایت دارند.

پیش‌تر اداره کل هوا‌شناسی سیستان و بلوچستان در اخطاریه‌ای هشدار داده بود که پدیده توفان و گرد و خاک در شمال استان رخ داده و دمای هوا را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد.

بر اساس گزارش‌های این اداره کل، این نخستین باری نیست که میزان ذرات معلق درهوای زابل در خارج از فصل وزش باد‌های محلی موسوم به ۱۲۰ روز از حد بحران می‌گذرد، درست ۱۱ بهمن سال گذشته میزان این ذرات به ۱۲ هزار و ۶۴ میکروگرم بر مترمکعب یعنی ۸۰ برابر حد مجاز رسید و زندگی عادی مردم را مختل کرد.

وزش بادهای ۱۲۰ روزه از میانه‌های فصل بهار آغاز و تا اواخر تابستان ادامه می‌یابد، کار‌شناسان می‌گویند منشع این باد‌ها از مناطق کوهستانی شمال غربی افغانستان بوده و عامل تشکیل آن بر خورد دو بسته هوای سرد و گرم در آنجاست که در ‌‌نهایت به صورت یک تونلی از باد، از نوار شرقی مرز ایران به عنوان پدیدهٔ ثابت محلی در حال عبور است.

این باد‌ها قبل از خشکسالی ۱۶ سال گذشته عاملی برای تعدیل هوای گرم در تابستان بوده ولی رفته رفته پس از شروع و ادامه خشکسالی به تهدیدی مبدل شده که حالا سلامت مردم را نشانه رفته است.

تا جایی که بر اساس اعلام دانشگاه علوم پزشکی زابل، سالانه ۵۰۰ نفر از مردم این منطقه به بیماری سل مبتلا می‌شوند و این شهرستان به سبب شیوع این بیماری در رتبه نخست کشور قرار دارد.

تشدید میزان ذرات معلق در هوا یکی از عوامل شیوع بیماری سل و سایر بیماری‌های تنفسی در شمال سیستان و بلوچستان اعلام شده است.

تا کنون مرکزی برای درمان این بیماری‌های تنفسی در منطقه نبوده ولی از ۲۵ دی ماه سال گذشته کلنگ ساخت مرکز تخصصی بیماری‌های تنفسی در زابل به زمین نشسته است. این مرکز با زیربنای کلی ۵ هزار متر مربع در دو طبقه و داری ۶۴ تختخواب خواهد بود که بر اساس برنامه باید تا دی سال آینده به بهره برداری برسد.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز