خبرگزاری کار ایران

ضرورت نوسازی ۶۵۰۰ کلاس درس فرسوده در سیستان و بلوچستان

کد خبر : ۲۰۶۷۲۷

در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ کلاس درس تخریبی و فرسوده در سیستان وبلوچستان وجود دارد که برای جبران آن نیاز به ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ کلاس درس تخریبی و فرسوده در سیستان و بلوچستان وجود دارد که برای جبران آن نیاز به ۳۰۰۰ هزار میلیارد تومان اعتبار است.

به گزارش ایلنا، اول مهر امسال نیز فرا رسید. دانش آموزان آماده ولی منتظر. انتظاری که سال هاست قرار است به پایان برسد. «حذف مدارس کپری» و فرسوده، ‌‌ همان مدارسی که در دولت قبل چند باری برایشان جشن ترخیص گرفتند، هنوز پابرجا مانده است.

مدیرکل آموزش پرورش می‌گوید: ۵۰ مدرسه کپری همچنان در سیستان و بلوچستان جا خوش کرده‌اند و مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس این استان از روستائیان خواسته تا در صورت مشاهده این مدارس در روستا‌هایشان، به بخشداری‌ها گزارش کنند.

علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان که در نشست خبری به مناسبت آغاز سال تحصیلی جدید سخن می‌گفت، در مورد علت استفاده از این مدارس نیز گفته نمی‌توان به بهانه کمبود امکانات، رشد فرهنگی و علمی کودکان و نوجوانان را نادیده گرفت.

کار‌شناسان آموزش و پرورش، کمبود زیرساخت‌های آموزشی را یکی از علل فاصله نرخ باسوادی در سیستان و بلوچستان با میانگین کشوری آن می‌دانند. بر اساس گزارش اداره کل آموزش و پرورش این استان، ۳۷۰ هزار نفر بی‌سواد در استان وجود دارند که ازتحصیل بازمانده‌اند.

این کار‌شناسان همچنین عقیده دارند فضای آموزشی برای دانش آموزان اولویت آموزش پذیری بوده و یکی از مولفه‌های مهم ارتقاء کیفیت آموزشی است. ولی این مولفه به گفته مسئولان محلی در برخی مناطق روستایی سیستان و بلوچستان نقشی نداشته است.

رییس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان در این باره در گفتگو با ایلنا گفت: اکنون ۸۰۰ مدرسه خشتی و گلی در سیستان و بلوچستان فعال است که جان هزاران دانش آموز را نیز تهدید می‌کند.

به گفته عبدالعزیز بلوچ زهی علاوه بر این برخی از این مدارس قدمتی ۵۰ ساله داشته و قابل بازسازی هم نیستند، علاوه بر این‌ها، تعداد مدارس زیادی نیز وجود دارند که در سال‌های گذشته حتی تعمیرهم نشده‌اند.

وی علاوه بر این‌ها گفت: وضعیت این مدارس به نحوی است که انتظار اتفاقات ناگوار در زمستان امسال می‌رود.

۶۵۰۰کلاس درس فرسوده در سیستان و بلوچستان فعال است

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان نیز در گفتگو با ایلنا به روشنی تکلیف وضعیت مدارس در این استان را مشخص کرد. علیرضا راشکی گفت: در حال حاضر ۶ هزار و ۵۰۰ کلاس درس تخریبی و فرسوده در استان وجود دارد.

وی توضیح داد: در بررسی سال ۱۳۸۵ مشخص شد که ۱۰ هزار کلاس درس تخریبی، خشتی و گلی، کپری و غیر مقاوم در برابر حوادثطبیعی در استان وجود دارند که در برابر حوادثطبیعی جان دانش آموزان را تهدید می‌کند، از این سال تا حالا ۳ هزار و ۵۰۰ کلاس درس تخریب و بازسازی یا مقاوم سازی شده‌اند. در واقع اکنون ۶ هزار و ۵۰۰ کلاس درس نیاز به مقاوم سازی دارند البته ما نسبت به این کلاس‌ها اظهار نگرانی داریم.

راشکی همچنین در مورد چرایی فعالیت مدارس کپری در شرایطی که در دولت قبل جشن کپرزدایی برپا شد نیز گفت: از سال ۸۷ تا ۸۸ حدود ۶۰۰ مدرسه کپری با هماهنگی فرمانداری‌ها و ادارات آموزش و پرورش مناطق در استان شناسایی شد و نوسازی مدارس ساختمان‌های جایگزینی برای این مدارس احداثکرد، ولی در همین بازه زمانی تعدادی از روستا‌ها فاقد راه دسترسی بودند که مدارس کپری آن‌ها شناسایی نشد، علاوه بر این تعدادی مدرسه کپری جدید نیز هر ساله در برخی مناطق که شرایط تشکیل کلاس درس داشتند نیز دایر شد و این سبب شد که اکنون از این نوع مدارس در استان داشته باشیم.

وی ادامه داد: برای مهرماه امسال تا حالا ۵۰ کلاس درس پیش ساخته جایگزین مدارس کپری شده‌اند، مردم نیز می‌توانند وجود این مدارس را از طریق بخشداری‌ها برای رسیدگی اطلاع رسانی کنند.

۲۷ هزار نفر؛ بازمانده از تحصیل در مقطع ابتدایی

با این وجود چندی پیش، رییس مجمع خیران مدرسه ساز سیستان و بلوچستان درمورد فاصله فضای آموزشی این استان با میانگین کشوری عنوان کرد: نرخ سرانه فضای آموزشی در سیستان و بلوچستان به ازای هر دانش آموز ۳.۲ متر مربع و متوسط کشوری ۴.۷ مترمربع است.

آماری که ارتباط نزدیکی با نرخ پوشش تحصیلی در پایه‌های مختلف تحصیلی این استان دارد. به گفته علیرضا نخعی، مدیرکل آموزش و پرورش سیستان وبلوچستان نرخ پوشش تحصیلی در مقطع پیش دبستانی استان ۱۲ درصد است یعنی از هر ۱۰۰ کودک در این استان تنها ۱۲ نفر موفق به گذراندن دوره پیش دبستانی می‌شوند.

به گزارش یکی از رسانه‌ها، نخعی افزود: پوشش تحصیلی دوره دبستان نیز در استان ۹۰ درصد است در حالی که این پوشش در کشور ۹۷ درصد است، با توجه به این آمار بیش از ۲۷ هزار نفر بازمانده از تحصیل در این مقطع در استان وجود دارد.

بر اساس این گزارش، فاصله پوشش تحصیلی در مقطع دبیرستان در این استان با میانگین کشوری ۱۲ - درصد بوده که تعداد بازماندگان از تحصیل را در این مقطع هم به ۲۰ هزار نفر می‌رساند.

موضوع مدارس فرسوده در استان تا آنجا پیش رفت که بهار امسال، اعضای کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی را به سیستان و بلوچستان کشاند. ولی این سفر هم به عقیده مسئولان محلی از جمله رییس شورای اسلامی سیستان و بلوچستان تا حالا مشکلی از مدارس استان را رفع نکرده است.

بلوچ زهی همچنین به خبرنگار ما گفت: احتمالاً برنامه این سفر کلان است و زمان نیاز دارد، البته از سوی دیگر زمان برای رسیدگی به مشکل کمبود‌ها و ضعف‌های فضاهای آموزشی تنگ است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان در مورد برنامه‌های این اداره کل برای جبران عقب ماندگی‌های فیزیکی آموزشی این استان عنوان کرد: سند چشم اندازی برای حذف فاصله‌ها تنظیم شده و قرار است تا از طریق استانداری به معاونت توسعه ریاست جمهور ارسال شود.

راشکی افزود: بر اساس این سند در مدت ۵ سال باید سه هزار میلیارد تومان اعتبار هزینه شود تا سرانه فضای آموزشی در سیستان وبلوچستان به متوسط میانگین کشوری برسد.

تخریب و بازسازی مدارس غیر استاندار، احداث۴ هزار کلاس درس جدید، محوطه سازی و احداثسروریس‌های بهداشتی مدارس و خرید تجهیزات استاندارد برای جایگزینی تجهیزات فرسوده به گفته راشکی از جمله اولویت‌های این سند پنج ساله از امسال تا سال ۱۳۹۷ است.

مدیرکل نوسازی و تجهیز مدارس سیستان و بلوچستان در بخش دیگری از اضافه شدن بیش از ۳۵۰ کلاس درس جدید و شاداب سازی ۲ هزار و ۶۵۸ کلاس درس برای سال تحصیلی جدید خبر داد و گفت: رویکرد نوسازی مدارس در استان، کاهش نابرابری‌های آموزشی و رسیدن به میانگین‌های کشوری است.

نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز