خبرگزاری کار ایران

همزمان با تلاش لاریجانی برای خاتمه بحث صورت گرفت؛

درگیری لفظی بوشهری‌ها و گیلانی‌ها در صحن/ از فریادهای خدری تا شعرخوانی دلخوش

asdasd
کد خبر : ۵۹۴۵۳۳

همزمان با برگزاری نشست علنی امروز مجلس، درگیری لفظی بوشهری‌ها و گیلانی‌ها صحن علنی را با حواشی جالب توجهی روبرو کرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عبدالحمید خدری در جریان نشست علنی امروز مجلس که به بررسی بخش درآمدی لایحه بودجه سال ۹۷ کل کشور اختصاص داشت، در واکنش به اظهارات مهرداد لاهوتی درخواست تذکر ماده ۷۹ آیین‌نامه‌ای کرد و به‌شدت نسبت به تخصیص بودجه‌های استانی ازسوی رییس سازمان برنامه و بودجه اعتراض کرد.

این نماینده مردم بوشهر در مجلس با اشاره به این‌که لاهوتی ۳ بار از وی نام برده است، خطاب به هیات رییسه گفت: ما مگر چند هیات رییسه در مجلس داریم. چرا آقای لاهوتی ۳ بار از بنده نام می‌برد و توهین می‌کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با پیش کشیدن مباحث قومیتی، به این‌که محمدباقر نوبخت رییس سازمان برنامه و بودجه از اهالی استان گیلان است، پرداخت و در این رابطه گفت: آقای نوبخت چرا تخصیص بودجه استان گیلان در سال جاری ۱۰۰ درصد بوده اما به استان بوشهر تنها ۳۵ درصد تخصیص داشتیم. چرا راه‌آهن استان گیلان تا این حد پیشرفت داشته اما ما در بوشهر چنین وضعیتی نداریم.

خدری همچنین خطاب به رییس مجلس گفت که انتظار می‌رود مانع از این تبعیض‌ها شوید. وقتی بنده درباره تبعیض اخطار می‌دادم، میکروفون بنده را قطع کردید.

به گزارش ایلنا، مهرداد لاهوتی بائوج نماینده لنگرود در مجلس پیش از بیان این اخطار ازسوی نماینده بوشهر درحالی که درباره بخش دیگری از لایحه بودجه صحبت می‌کرد، چند مرتبه از خدری نام برد و گفت: آقای خدری لطفاً سر و صدا نکنید.

با این همه با بالاگرفتن این درگیری لفظی، فضای مجلس تا دقایقی متشنج شد و نمایندگان استان گیلان به کرات خواستار بیان تذکر شدند که در نهایت قرعه به نام سیدکاظم دلخوش اباتری نماینده مردم صومعه‌سرا رسید.

دلخوش اباتری که معمولاً نطق‌های خود در مجلس را با قرائت شعر آغاز می‌کند، در تذکری گفت: هر کس به طریقی دل مـا می شکنــد / بیگــانـه جـدا دوست جــدا می‌شـکنـــد /  بیگـانه اگــر مـی‌شکنــد، حرفـی نیـست / از دوست (از همکار) بپــرسیــد چــرا مـی‌شـکـنــد.

وی افزود: همه جای ایران سرای ماست. ما اگر دفاع کردیم، از جایگاه نمایندگان دفاع کردیم. من متاسفم برای هیات رییسه که اگر کسی معرکه می‌گیرد، اجازه می‌دهد که این‌طور صحبت کند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس خاطرنشان کرد: این توهینی که به مردم گیلان شد، درست نبود. ما برای ریزگردهای استان خوزستان از آبروی‌مان گذاشتیم.

نماینده صومعه‌سرا در مجلس همچنین به بیان توضیحاتی درمورد راه‌آهن استان گیلان پرداخت و گفت: اتفاقاً درمورد این راه‌آهن که می‌گویند، ما از آقای نوبخت گله‌مندیم. این راه‌آهن از ۱۷ سال پیش تا به حال بلاتکلیف مانده و حداقل تا ۲ سال دیگر هم به نتیجه نمی‌رسد.

وی خاطرنشان کرد: از ۷ میلیارد دلار امکانات و سرمایه‌گذاری خارجی که به کشور آمد، ۳ و نیم میلیارد دلار را به یک استان خاص تخصیص دادند. شما ببینید همین ماده ۱۰ و ۱۲ لایحه بودجه را کدام استان‌ها بردند. ما یک ریال را نگرفتیم، بعضی از استان‌ها نگرفتند.

دلخوش اباتری در ادامه حجت‌الاسلام عبدالحمید خدری را خطاب قرار داد و گفت: شما عالم هستید، شما علم دارید به مسائل. بنده با ۳ دوره تجربه می‌گویم فضای مجازی کشور را به هم ریخته و نباید بگذاریم خود مجلس اوضاع را خراب‌تر کند.

به گزارش ایلنا، علی لاریجانی در ادامه درحالی که نمایندگان با تجمع در بخش‌هایی از مجلس مشغول ادامه بحث بودند و گیلانی‌ها از یک سو و بوشهری‌ها از دیگر سو به این بحث دامن می‌زدند، سعی در آرام کردن فضای صحن داشت.

اسدالله عباسی نماینده رودسر و املش دیگر نماینده‌ای بود که دقایقی پس از آرام شدن فضای صحن بار دیگر به این موضوع پرداخت و گفت: همه استان‌ها جزء کشور ما هستند. خواهشم این است که این بحث‌های حاشیه‌ای را کنار بگذاریم.

این نماینده عضو هیات رییسه مجلس بی‌توجه به درخواست لاریجانی برای اتمام بحث یادآور شد: از جناب آقای نوبخت هم تشکر می‌کنم. ما می‌خواستیم از این‌که یک نفر از بوشهر استان‌دار گیلان شده و غیربومی است، از ایشان گلایه کنیم.

علی لاریجانی در پایان بار دیگر از نمایندگان درخواست کرد که به این بحث ادامه ندهد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز