خبرگزاری کار ایران

نوبخت در نشست خبری:

دولت از افزایش قیمت ارز نفعی نمی‌برد/ مجلس آن‌قدر به بودجه شورای نگهبان اضافه کند تا از پول توجیبی مسئولان بیشتر شود

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۵۵۶

سخنگوی دولت با بیان اینکه افزایش قیمت ارزهای خارجی در برابر پول ملی به تضعیف پول ملی می‌انجامد، گفت: دولت از افزایش قیمت نرخ ارز نه تنها نفع نمی‌برد بلکه ضرر می‌کند چراکه بالا ماندن نرخ ارز منجر به افزایش تورم می‌شود. این در حالی است که کنترل تورم از جمله دستاوردهای دولت بوده و حاضر نیستیم آن را از دست بدهیم.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمدباقر نوبخت نشست خبری هفتگی سخنگوی دولت با اشاره به برگزاری این جلسه در مجلس شورای اسلامی اعلام کرد: تلاش شد بودجه سال ۹۷ متفاوت از بودجه‌های سنواتی و توام با نوآوری باشد و نخستین تحول در این بودجه اصلاح ساختار و تدوین بودجه بود.

وی با اشاره به تجربه چند دوره حضور خود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: از سال ۸۰ که نماینده بودم بحث‌هایی درمورد بودجه‌ریزی عملیاتی مطرح بود و این در حالی است که در ادوار گذشته شاهد بودیم بودجه هر سال برای هر دستگاه همان بودجه سال قبل بعلاوه ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش تعیین می‌شد بدون آنکه توجه کنیم آیا اهداف آن دستگاه در بودجه محقق شده است یا خیر.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطرنشان کرد: بند «پ» ماده ۷۰ قانون برنامه ششم توسعه تصریح دارد که حداقل بودجه ۲۰ درصد از دستگاه‌ها در سال آینده بر پایه عملکرد تعیین شود و بنابر اقداماتی که انجام شد این روش در ۳۴۰ دستگاه عملیاتی می‌شود و برای اینکه مجلس در جریان اینکه ما چگونه در این مورد اقدام کردیم علاوه بر کتاب‌های بودجه سالیانه یک کتاب دیگر نیز چاپ شد و در اختیار نمایندگان قرار گرفت و همزمان سعی کردیم بودجه دستگاه‌ها را نیز شفاف کنیم.

وی در عین حال خاطرنشان کرد: البته همیشه کارهای اصلاح‌طلبانه و نوآوری می‌تواند کاستی‌هایی را به همراه داشته باشد و همچنین انتقاداتی را نیز ایجاد کند اما مسلما نباید به خاطر این کار خوب دولت را سرزنش کرد.

سخنگوی دولت دوازدهم ادامه داد: نکته دیگر این بود که سعی کردیم تمرکز بودجه را از مرکز به استان‌ها ببریم تا تصمیم‌گیری توسط خودِ استان‌ها انجام شود که در این راستا ۸۶۸ ردیف در اختیار استان‌ها قرار گرفت و بعضا ردیف‌های مربوط به دستگاه‌هایی بود که مربوط به ردیف متفرقه باشد.

وی افزود: سیاستی که در قانون برنامه مورد توجه بود و رئیس جمهور از آن به عنوان یکی از وعده‌های انتخاباتی‌اش در جریان تبلیغات نام برد ریشه‌کن کردن فقر مطلق بود. البته بحث فقر نسبی متفاوت است اما سعی می‌کنیم حداقل فقر مطلق را ریشه‌کن کنیم.

او اضافه کرد: شاید اگر بپرسیم مطالبه اصلی و اولیه جوانان و خانواده‌ها چیست با وجود آنکه مطالبات متعددی مطرح است اما باید قبول کنیم موضوع اشتغال بسیار عمومی و مهم است و ما باید سالانه ۷۰۰ هزار تا ۷۵۰ هزار شغل ایجاد کنیم و این در حالی است که ورودی بازار کار به مراتب بیشتر است.

سخنگوی دولت دوازدهم یادآور شد: البته در دولت‌هایی در طول چهار سال در مجموع تنها ۱۰۰هزار شغل اضافه شد اما به هر حال باید سعی کنیم به دور از این مقایسه‌ها نسبت به ایجاد اشتغال تلاش کنیم. در شش ماه اول امسال نسبت به سال ۹۵، ۷۵۰ هزار شغل ایجاد کردیم اما بیش از ۹۰۰ هزار نفر ورودی بازار کار داشتیم و امسال ۷۹۵ هزار شغل ایجاد کردیم در حالی که ۶۴۰ هزار نفر متقاضی اضافه شده‌اند و بنابراین توانستیم حدود ۱۸۰ هزار نفر از بیکاران را به شاغلان اضافه کنیم.

سال آینده  ۸۳۸ هزار نفر وارد چرخه کار می‌شوند

وی افزود: پیش بینی سال آینده این است که ۸۳۸ هزار نفر وارد چرخه کار شوند که از این تعداد ۷۰ درصد را فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها شامل می‌شود. به هر حال نمی‌توانیم فارغ التحصیلان را به کارهای خارج از شأن علمی آنها بفرستیم و باید گامی بلندتر از سنوات قبل برمی‌داشتیم. بنابراین برنامه‌ریزی کردیم یک میلیون و ۳۳ هزار فرصت شغلی ایجاد کنیم.

وی گفت: کشور ما تجربه پول پاشی به جای ارائه تسهیلات را دارد و ما قصد داریم به جای توزیع پول میان بیکاران این پول را در میان طرح‌های مهم اشتغالزا هزینه کنیم که در این راستا حدود ۱۲ برنامه در نظر گرفته شده است.

نوبخت خاطرنشان کرد: ما نیازمند ۷۳ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان سرمایه‌گذاری هستیم و یکی از برنامه‌های ما این است که ضمن ایجاد فرصت شغلی برخی مطالبات را نیز برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: همه این مطالبه را داریم که در مقابل این لرزه‌ها باید چکار کنیم. بنابراین تصمیم گرفتیم تمامی ساختمان‌های بافت فرسوده در شهرها را به طور محله به محله بازسازی کنیم. در این طرح تعداد خانه‌هایی که ایجاد می‌شود بیش از تعداد اولیه خواهد بود بنابراین برای فروش این میزان اضافه می‌خواهیم وام ۹ درصد بدهیم و برای ساخت و ساز در خارج شهرها نیز برنامه‌هایی داریم تا ۱۰۰ هزار واحد نوسازی شوند. بنابراین هم تلاش شد ابنیه شهری و روستایی را در برابر لرزه‌ها ایمن‌سازی کنیم و هم شغل ایجاد کنیم.

بیش از ۱۰۰ هزار و ۲۶ دستگاه خودرو را نوسازی می‌کنیم

وی ادامه داد: مطالبه دیگر مردم هوای آلوده بود بنابراین تصمیم گرفتیم بیش از ۱۰۰ هزار و ۲۶ دستگاه خودرو را نوسازی کنیم و از این طریق همزمان ۲۵ هزار فرصت شغلی نیز ایجاد کنیم. این در حالی است که ۷۰ هزار دستگاه از این ۱۰۰ هزار و ۲۶ واحد مربوط به موتورسیکلت‌ها بوده که باید به موتورهای برقی تبدیل شوند و ۱۵ هزار دستگاه نیز مربوط به تاکسی‌هاست.

سخنگوی دولت دوازدهم اضافه کرد: علاوه بر این در بحث حرف‌های ناتمام نیز حدود ۷۱ هزار طرح داریم که ۶۵ هزار مورد آن مربوط به طرح های استانی و شش هزار مورد از این طرح‌ها مربوط به پروژه ملی است که نیازمند ۴۰۰ تا ۵۰۰ هزار میلیارد پول است. بنابراین به سمت مکانیزم شراکت خصوصی -عمومی رفته و بنا داریم با ۱۵ هزار میلیارد تومان از منابع کاری کنیم که طرح‌های عمرانی با شراکت بخش خصوصی اجرایی شود و ۲۶ هزار میلیارد تومان خروجی داشته باشد.

نباید پاسخ احسان مردم را با زحمت بدهیم

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی در مورد اینکه تغییرات در لایحه بودجه به قدری بوده که بعضا گفته می‌شود این لایحه مجلس است و دولت دفاع خوبی از لایحه خود نداشته با اشاره به همکاری مثبت کمیسیون تلفیق در جریان تصمیم لایحه بودجه سال ۹۷ تاکید کرد: هر اصلاحاتی ممکن است مخالفت‌هایی ایجاد کند و انتظارمان از اصحاب رسانه این است که در اجرای برنامه‌های اقتصادی دولت همکاری کنند. مهم نیست محبوبیت دولت نزد مردم از دست برود ما در جریان انتخابات ریاست جمهوری اخیر شاهد بودیم رای‌ای که آقای رئیس جمهور به دست آورد از رای بسیاری از نمایندگان در آن حوزه‌های انتخابیه به نسبت درصد بیشتر بوده که البته ما قصد مقایسه با نمایندگان را نداریم اما مهم این است که نباید پاسخ احسان مردم را با زحمت بدهیم. مردم به ما اعتماد کردند و ما حاضر نیستیم آبروی خود را پیش مردم از دست بدهیم بنابراین امیدواریم با همراهی مجلس قانون بودجه خوبی از ابتدای سال آینده فراهم کنیم.

هنوز هم ۱۰ درصد گرانی داریم

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد افزایش قیمت بنزین گفت: آنچه مسلم است باید گرانی را از جامعه حذف کنیم؛ این مساله از اهداف دولت بوده که تورم مهار شود. اکنون با اینکه تورم بالای ۴۰ درصد را به زیر ۱۰ درصد کاهش دادیم قبول داریم که هنوز هم ۱۰ درصد گرانی داریم.

رییس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: افزایش قیمت بنزین در سنوات گذشته نیز اتفاق افتاده و علاوه بر آنکه در دولت‌های قبل بنزین ۱۰۰ تومانی به ۴۰۰ تومان افزایش یافت در دولت یازدهم هم این قیمت به هزار تومان رسید که این مربوط به قانون هدفمندی یارانه‌هاست.

نوبخت گفت: برنامه دولت این است که به جای آنکه پول در الگوی مصرف بسوزد به خانه و خودروی نو تبدیل شود به هر حال وقتی با کمبود منابع روبه‌رو بوده و آزادی عمل کمتری داریم با مشکلاتی نیز روبه‌رو خواهیم شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه آیا برنامه‌های اشتغالزایی دولت در راستای دستیابی به اشتغال پایدار است یا خیر تاکید کرد که هدف دولت اشتغال پایدار است و گفت: از این جهت با توجه به آنکه به دنبال اشتغال پایدار هستیم هیچ کدام از طرح‌های ما یک ساله نبوده و بلندمدت است.

دولت یارانه هیچ نیازمندی را حذف نمی‌کند

سخنگوی دولت دوازدهم در مورد حذف ۳۰ میلیون یارانه بگیر نیز گفت: آیا در بودجه سال قبل قرار نبود ۲۴ میلیون یارانه‌بگیر حذف شوند؟ آیا ما بدون در نظر گرفتن اینکه یارانه نیازمندان حذف نشود نسبت به حذف این تعداد اقدام کردیم؟ قطعا تا زمانی که مطمئن نباشیم یارانه نیازمندان حذف نخواهد شد نسبت به حذف کردن یارانه‌ها اقدام نمی‌کنیم و برای سال آینده نیز تا زمانی که با مجلس توافق نکنیم و مطمئن نباشیم، دولت یارانه هیچ نیازمندی را حذف نمی‌کند.

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوالی درمورد اینکه منابع درآمدی دولت در بودجه سال آینده بر چه منابعی تمرکز خواهد داشت، اعلام کرد: در سال ۹۶ پیش‌بینی شد ۱۹۴ هزار میلیارد تومان از منابع خود را از طریق مالیات تامین کنیم. ۱۰۶ هزار میلیارد تومان از محل واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای همچون نفت و ۱۰۱ هزار میلیارد تومان نیز از طریق فروش نفت تامین شود. در این میان چهار هزار میلیارد از طریق فروش پروژه‌های ناتمام هزار و ۵۰۰ تا دو هزار میلیارد تومان از طریق فروش ساختمان‌ها و اموال منقول و غیرمنقول دولت و مواردی از این دست تامین خواهد شد و ۴۷ هزار میلیارد از طریق فروش دارایی‌های مالیاتی تامین می‌شود.

وی افزود: در مورد اشتغال عمده کار از طریق رشد اقتصادی ایجاد می‌شود. یک بخش دیگر این اعداد و ارقام مربوط به بخش خدمات و قسمت سوم نیز مربوط به حوزه کشاورزی خواهد بود.

دولت از دریچه منشور حقوق شهروندی به رخدادهای اخیر نگاه می‌کند

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری در مورد رویکرد دولت نسبت به آزادی بازداشت‌شدگان اعتراض‌های اخیر و درخواست دستیار ویژه رئیس جمهور در امور شهروندی برای بازدید از زندان‌ها اعلام کرد: مبنا یا دریچه‌ای که دولت از آن به رخدادهای اخیر نگاه می‌کند منشور حقوق شهروندی است. در این منشور اعتراض و انتقاد حق شهروندان است و دولت همه کسانی که معترضند و برای حقشان انتقاد می‌کنند را محترم می‌شمارد و به همین دلیل است که نمی‌توانیم بپذیریم اموال عمومی تخریب شود و در عین حال معتقدیم باید در مورد کسانی که به هر دلیل دچار احساسات شده و دست به اغتشاش زدند نیز باید مجازات قانونی صورت گیرد.

تاکید رئیس جمهور رعایت حقوق بازداشت‌شدگان است

وی اضافه کرد: رئیس جمهور ماموریتی به وزرای اطلاعات و کشور داد که گزارشی دقیق در مورد تعداد بازداشتی‌ها و وضعیتشان در زندان‌ها ارائه کنند. رئیس جمهور همچنین به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی بر این مهم تاکید کرد.

معاون رییس‌جمهور افزود: تاکید رئیس جمهور رعایت حقوق بازداشت‌شدگان به ویژه کسانی است که احتمال در فضایی احساسی قرار گرفتند و باید با نظرداشت واقعیات و توام با اغماض و رأفت با آنها برخورد شود.

نوبخت با ابراز امیدواری نسبت به حل این مشکلات گفت: امیدوارم این گزارش آماده شده و همچنین زمینه بازگشت این بازداشت‌شدگان به آغوش خانواده‌شان فراهم شود.

وی ادامه داد: به هر حال دولت نسبت به این مسائل ناراحت است و تنها کسانی که از این مسائل خوشحال شده‌اند ترامپ و نتانیاهو بودند که هر دو منفور ملت هستند و ما معتقدیم در هر طرف که خسارتی وارد شده یک مادر ایرانی دردمند شده و باید مسائلمان را درون خانواده با عطوفت و نگاه پدرانه حل کنیم و کاری کنیم که شرایطی پیش نیاید که فرزندانمان دچار این مشکلات شوند و باید به دور از اتهام‌افکنی به سمت یک فضای عقلانی حرکت کنیم.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری در مورد اینکه بعضا گفته می‌شود دولت بنا داشت که توپ اشتغال را به زمین مجلس بیاندازد، گفت: اهدافی مثل اشتغال توپ نیست که در زمین یکدیگر بیندازیم بلکه وظیفه دولت و مجلس است اما مساله این است که آیا می‌توان بدون سرمایه‌گذاری اشتغال ایجاد کرد؟ از طرفی بحث این است که سرمایه یا باید از داخل یا از خارج تامین شود. ما تمام تلاشمان را برای جذب سرمایه خارجی به کار بستیم و انتقاد همه کسانی که امروز اعتراض می‌کنند و زمین فوتبال ترسیم می‌کنند را به جان خریدیم.

وی در مورد اینکه آیا دولت بنا داشته با این شیوه از صندوق توسعه ملی برداشت کند، گفت: بخش دیگری از این منابع باید از صندوق توسعه ملی تامین شود که اتفاقا اسمش نیز صندوق توسعه ملی است و وظیفه آن این است که به توسعه ملی کمک کند. به هر حال دولت مجموعه منابعی را پیشنهاد کرده و مجلس نیز مرجع قانون است. ما از مرجع خواستیم که آیا برای تحقق بیش از یک میلیون شغل از صندوق توسعه برداشت کنیم و مجلس نیز جواب داد. این در حالی است که ما معمولا حتی بیش از آنچه باید به صندوق پول واریز می‌کنیم و هم‌اکنون نیز دولت قبول کرده ۳۲ درصد به صندوق تزریق کند.

درباره بنیه دفاعی خود به هیچ کس اجازه مداخله نمی‌دهیم

سخنگوی دولت در پاسخ به سوال دیگری در مورد ادعای برخی کشورهای اروپایی در مورد انجام مذاکرات موشکی گفت: ما درباره بنیه دفاعی خود به هیچ کس اجازه مداخله نمی‌دهیم و در ارتباط با بنیه دفاعی مذاکراتی انجام نخواهد شد. طبیعتا اینکه یک کشور دیگر بگوید در جلسه‌ای این مساله را مطرح کرده به معنای آن نیست که ما آمادگی پذیرش مذاکرات داریم.

آتش‌زدن پرچم مقدس کشورمان بسیار ناراحت کننده بود

نوبخت در پاسخ به سوالی در مورد آنچه بعضا علت اعتراض‌های خیابانی را گرانی ناشی از عملکرد دولت عنوان می‌کنند گفت: اولا همزمانی دو رخداد به معنای رابطه علی و معلولی آن نیست و این درست نیست که اگر اعتراضی صورت گرفته عده‌ای بخواهند ارتباط دهند که علت موجده آن گرانی بوده است. فراموش نکنیم اینکه یک نفر دفتر یک روحانی عالی‌مقام را آتش بزند به معنای مخالفت مردم با روحانیت نیست. متاسفانه ما در این مدت شاهد بودیم پرچم مقدس کشورمان توسط افراد نادان به آتش کشیده شد که بسیار ناراحت‌کننده است.

وی در مورد برنامه دولت برای پرداخت اعتبارات آموزش و پرورش گفت: دولت تنها اعتبارات آموزش و پرورش را صد درصد پرداخت نمی‌کند بلکه ۱۱۰ درصد این اعتبارات را پرداخت کرده و می‌کنیم که به جهت اهمیت موضوع و جبران کسری‌ها در این حوزه است.

نوبخت در پاسخ به سوال دیگری در مورد کاهش بودجه فرهنگی گفت: بودجه فرهنگی به طور کلی رشد داشته است اما اگر مجلس می‌خواهد برای فعالیت‌های موثر دولت اعتباراتی در نظر گرفته و منابعی مشخص کند استقبال می‌کنیم.

دولت از افزایش قیمت ارز نفعی نمی‌برد

نوبخت در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوالی در مورد افزایش قیمت ارز و شایعات مربوط به نقش دولت در این راستا گفت: روش‌های مختلف کنترل عرضه و تقاضای ارز در حال انجام است و اینکه اخیرا به هر دلیل تقاضا به صورت غیرمعمول افزایش یافته، با توجه به اینکه تغییر خاصی در واردات و صادرات رخ نداده حائز اهمیت است اما به هر حال بعضا برخی افراد فکر می‌کنند که اگر ارز در جیبشان باشد بهتر خواهد بود یا در بانک یا اینکه سرمایه‌گذاری شود.

وی افزود: افزایش قیمت ارزهای خارجی در برابر پول ملی به تضعیف پول ملی می‌انجامد و این مساله قطعا از اهداف دولت نیست و ما با آن موافقت نمی‌کنیم. واقعیت این است که دولت از این مساله نه تنها نفع نمی‌برد بلکه ضرر می‌کند چراکه بالا ماندن نرخ ارز منجر به افزایش تورم می‌شود و این در حالی است که کنترل تورم از جمله دستاوردهای دولت بوده و حاضر نیستیم آن را از دست بدهیم.

افزایش نرخ ارز ناشی از برخی ترجیحات مردم بوده است

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در عین حال تاکید کرد: مشخص است که این افزایش به خاطر واردات و صادرات نبوده بلکه به نظر می‌رسد ناشی از برخی ترجیحات مردم بوده است و دیر یا زود با سیاست‌های بانک مرکزی این نوسانات غیرمنطقی و غیرواقعی فروکش می‌کند و حقیقت این است که من نگران آن گروه از افرادی هستم که اقدام به خرید ارز کردند.

او با بیان اینکه قصد انتقاد از مردم ندارد به موضوع موسسات مالی و اعتباری پرداخت و گفت: در این مورد نیز شاهد بودیم با تهیج غیر واقعی مردم، پول آنها به سمت موسسات مالی رفت و اکنون دولت ۱۱ هزار میلیارد برای حل این مشکل هزینه کرده است.

نوبخت گفت: بانک مرکزی از طریق شبکه‌های خود عمل می‌کند و اگر نیاز به همکاری با صرافی‌ها باشد با استفاده از صرافی‌های مرتبط با خود فعالیت می‌کند. از آقای سیف می‌خواهم با توجه به اینکه مطلع هستم برنامه مدونی برای حل این مشکل دارد به زودی در این رابطه گزارشی ارائه دهد و همچنین از طریق تمام کسانی که پول در اختیار دارند نیز می‌خواهم اگر دولت با کمبود ارز روبه‌رو شده آنها ارز بیاورند. بارها گفته شده که در بعضی کشورها همه همکاری کردند و به سمت توسعه پیش رفتند بنابراین لازم است ما نیز چنین کنیم.

مجلس آن‌قدر به بودجه شورای نگهبان اضافه کند که از پول توجیبی مسئولان بیشتر شود

سخنگوی دولت دوازدهم در پاسخ به سوال دیگری در مورد بودجه شورای نگهبان و اظهارات سخنگوی این شورا مبنی بر اینکه بودجه این دستگاه از پول توجیبی برخی مسوولان نیز کمتر است گفت: همه این بودجه در اختیار مجلس محترم قرار دارد. آن‌قدر به بودجه شورای نگهبان اضافه کنند که از پول توجیبی بیشتر شود. به هر حال ما به دنبال بودجه‌ریزی عملیاتی هستیم و واقعیت این است که برخی دستگاه‌ها به خاطر ماموریت‌های متنوعی‌ که دارند بودجه‌های گوناگون می‌گیرند و طبیعتا اگر در یک سال برخی از این ماموریت‌ها وجود نداشته باشد نباید بودجه‌ای تخصیص یابد.

قوای سه‌گانه نباید از محل سپرده‌گذاری‌ها سود دریافت کنند

نوبخت همچنین در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا در مورد مصوبه کمیسیون تلفیق درخصوص منع قوای سه گانه از دریافت سود سپرده ، گفت: اینکه آیا دستگاه‌ها حق دارند منابع در اختیار را سپرده‌گذاری و از سود آن استفاده  کنند در مصوبه کمیسیون تلفیق این ممنوعیت اعلام شده که باید به تایید و تصویب مجلس برسد.

وی افزود: با توجه به اینکه زمینه قانونی وجود دارد این کار نباید صورت گیرد.

صندوق‌های بازنشستگی بخشی از منابع خود را به واحد اقتصادی تبدیل کرده‌اند

سخنگوی دولت دوازدهم همچنین در پاسخ به سوال دیگر ایلنا در مورد عدم فعالیت اقتصادی غیرمرتبط نیروهای مسلح بنابر دستور فرمانده کل قوا گفت: طبیعتا نیروهای مسلح وارد کارهای اقتصادی نمی‌شوند اما صندوق‌های بازنشستگی نیروهای مسلح منابعی در اختیار دارند که بخشی از این منابع را به یک واحد تبدیل کرده اند.

نوبخت گفت: رهبری و رییس جمهور هم تایید کرده‌اند که آنچه که مرتبط است این است که کارهای اقتصادی نکنند. اشکالی ندارد، از منابع بورسی استفاده کنند. طبیعتاً هر دستگاه صرفاً باید به ماموریتی که برای او ایجاد شده، بپردازد.

وی در مورد اینکه گفته شده، دستور فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی از سوی رییس جمهور صادر شده، تصریح کرد: در مورد فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی شورای امنیت کشور به این نتیجه رسید.

نوبخت گفت: نظرات متنوعی در کشور وجود دارد و باید موازین اخلاقی رعایت شود زیرا در کنار این مسائل عده زیادی فعالیت فرهنگی و اقتصادی انجام می‌دهند، لذا رییس جمهور هم دستور داده‌اند که رفع فیلتر شود.

سخنگوی دولت دوازهم یادآور شد: هر کشوری منافع ملی خود را تشخیص داده و عمل می‌کند، این دلیل نیست که از مواضعی که وجود دارد، عقب‌نشینی کرده باشد.

نوبخت در مورد عرضه گندم در بورس کالا نیز اعلام کرد: سایر اقلام مانند جو هم از طریق بورس انجام می‌شود و شرکت بازرگانی کیلویی ۱۳۰۰ تومان از کشاورز خریداری می‌کند اما اگر آن را در بورس عرضه کند، ما هم آن مقدار را تقبل می‌کنیم و این موضوع که سال گذشته اجرا نشده و امسال اجرا کنیم، به این معنی نیست که از مسوولیت خودمان نسبت به کشاورزان گندم‌کار شانه خالی کنیم.

سخنگوی دولت درخصوص اینکه سیاست‌های دولت برای کاهش فاصله فقر، فقر مطلق و نسبی، اعلام کرد: سیاست‌مان این است که سطح مستمری تعیین می‌کنیم. به خانه‌های یک نفره که تحت پوشش هستند ۱۹۳ هزار تومان در ماه و خانواده ۵ نفره ۷۰۰ هزار تومان پرداخت می‌شود

نوبخت در پایان تصریح کرد: برای سال آینده هم چه کسانی که یارانه می‌گیرند و چه کسانی که نمی‌گیرند از این خط مستمری استفاده می‌کنند و بنا داریم طی ۴ سال آینده همه افراد نیازمند را به خط مستمری برسانیم که تا پایان دولت کسی نباشد که زیر خط مستمری کمتر گرفته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز