خبرگزاری کار ایران

۲ مقام ارشد دولت اوباما:

اروپا با مواضع ترامپ علیه ایران مقابله می‌کند/ اتحادیه اروپا اموال آمریکا را برای پرداخت غرامت به شرکت‌ها مسدود خواهد کرد

asdasd
کد خبر : ۵۸۵۱۳۴

بعید به نظر می‌رسد اروپا خرید نفت خود را از ایران متوقف کند. چرا که نفت ایران در پیشبرد اهداف اقتصادی کشورهای اتحادیه نقش کلیدی دارد. هیچ کس هنوز نمی‌داند قرار است چه اتفاقی بی‌افتد اما اینکه انتظار داشته باشیم ایران در سطح کلان اقتصادی، از این مساله تاثیر می‌گیرد، احمقانه است.

به گزارش ایلنا، روزنامه صهیونیستی جروزالم‌پست درگزارشی به ضرب‌الاجل ۱۲۰ روزه ترامپ برای ترمیم توافق هسته‌ای اشاره کرد و نوشت دو نفر از مقام‌های کلیدی دولت اوباما همزمان با این اعلام به اشتباهات رویکرد ترامپ اشاره کرده‌اند. 

جرت بلاش معاون سابق و هماهنگ کننده در وزارت خارجه آمریکا در اجرای برجام و لورا هولگیت سفیر و نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل و آژانس بین المللی انرژی اتمی به خطرات رویکرد خصمانه ترامپ علیه اروپا اشاره کرده‌اند. 

بلانش در گفت‌وگو با این رسانه رژیم صهیونیستی بر منظر اقتصادی تکیه کرده و گفته است: چه می‌شود اگر همه چیز از بین برود؟ چه می‌شود اگر آمریکا توافق هسته‌ای را نابود کند و تحریم‌های ثانویه را بر ادامه فعالیت‌های اقتصادی متحدان اروپایی‌اش با ایران اعمال کند؟ تحریم‌های ثانویه به این معناست که هر شرکت اروپایی‌ که با ایران تجارت داشته باشد، از تجارت متقابل با آمریکا محروم خواهد شد. 

به گفته بلانش، این حرکت واشنگتن می‌تواند به طور بالقوه به آمریکا آسیب بزند و‌‌ همان اندازه به اروپا لطمه وارد می‌کند. در یک سناریو اتحادیه اروپا مبارزه متقابل کرده و از فروم‌های قانونی بین‌المللی به عنوان ابزاری برای یک جنگ تجاری استفاده خواهد کرد. در اواخر دهه ۱۹۹۰ اتحادیه اروپا پرونده‌ای را علیه آمریکا بر سر ماده هلمز-برتون در سال ۱۹۹۶ تشکیل داد. این پرونده‌ای برای جریمه‌های آمریکا علیه شرکت‌های اتحادیه اروپا برای تجارت با کوبا بود. البته این پرونده به جایی نرسید چون بعد از یک سال اتحادیه اروپا و آمریکا به توافقی دو جانبه دست پیدا کردند. 

او گفته توانایی اتحادیه اروپا برای مبارزه با تحریم‌های آمریکا از طریق سازمان تجارت جهانی ربطی به توافق هسته‌ای ندارد بلکه کاری است که می‌تواند در ابعاد مختلف زمانی که همکاری‌ها از بین می‌رود، اجرایی شود. سازمان تجارت جهانی می‌تواند به کشور‌ها بگوید که یک کشور نمی‌تواند برای دیگران تعیین تکلیف کند. 

بلانش همچنین به راهکار دیگری که اتحادیه اروپا می‌تواند از آن استفاده کند، اشاره کرده و گفته است: اتحادیه می‌تواند از قوانین بلوکه کردن استفاده کند. در دوره زمانی دهه ۱۹۹۰ در مورد تحریم‌ها علیه کوبا، اتحادیه اروپا قانونی تصویب کرد که بر اساس آن شرکت‌ها و افرادی که می‌خواستند با کوبا فعالیت تجاری داشته باشند، می‌توانستند تحت حمایت مالی اتحادیه اروپا باشند. به این ترتیب اتحادیه در برابر هر فشاری از سوی آمریکا کمپانی‌های خود را بیمه کرد. بخشی از این استراتژی می‌تواند شامل هدف گرفتن دارایی‌های آمریکا در اروپا نیز باشد. به این ترتیب کمپانی‌های اروپایی‌ که به دلیل تحریم‌های آمریکا جریمه شدند، می‌توانند از اموال آمریکا دراروپا غرامت دریافت کنند. 

بلانش همچنین خاطرنشان کرد که بعید به نظر می‌رسد اروپا خرید نفت خود را از ایران متوقف کند. چرا که نفت ایران در پیشبرد اهداف اقتصادی کشورهای اتحادیه نقش کلیدی دارد. هیچ کس هنوز نمی‌داند قرار است چه اتفاقی بی‌افتد اما اینکه انتظار داشته باشیم ایران در سطح کلان اقتصادی، از این مساله تاثیر می‌گیرد، احمقانه است. 

به گزارش این روزنامه صهیونیستی، سفیر سابق آمریکا در آژانس بین المللی انرژی اتمی نیز گفته اگر شانسی هم برای متحد شدن اتحادیه اروپا در رویکردهای آمریکا علیه ایران وجود داشته باشد، در حوزه موشک‌های بالستیک و سیاست‌های منطقه‌ای ایران است. 

او در توضیح افزود: یک توافق هسته‌ای پایدار بهترین راه برای ایجاد اجماع میان همه بر سر موضوعات غیر هسته‌ای است. ما باید در کنار سیاست چماق، هویج هم داشته باشیم.

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز