خبرگزاری کار ایران

قسیم عثمانی در نطق میان‌دستور:

برخی به اسم نظام بر خلاف آرمان‌های نظام حرکت می‌کنند/ می‌توانستیم کوله‌بران را به مرزبانانی مطمئن برای کشور تبدیل کنیم

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۵۴۱

نماینده مردم بوکان از بی‌توجهی برخی مسئولان به مردم کردستان انتقاد کرد و گفت:‌ اگر هزینه‌های مرزبانی و نظامی صرف شده جهت برخورد با کوله‌بران صرف اشتغال مولد در مرز شده بود، کوله‌برانی که جان خود را از دست داده‌اند اکنون مرزبانانی مطمئن و کم هزینه کشورمان بودند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمدقسیم عثمانی در نطق میان دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس برخی از مشکلات موجود کشور را ناشی از ناکارآمدی برخی از مدیران عنوان کرد و گفت:‌ خداوند شاهد است که اسلام در باور و اندیشه‌ام، ایران در تار و پودم و کردستان در اعماق وجودم حک شده است. نظام ما نظامی مقدس و مظلوم است. مقدس است چون آرمانش استقلال، مردم سالاری و عدالت است و مظلوم است چون برخی به اسم نظام در خلاف آرمان‌های نظام حرکت و زخم‌هایی ایجاد می‌کنند.

نماینده مردم بوکان ادامه داد: در کنار زخم‌های کشور، مناطق کردنشین وضعیت نامساعدتری دارند. در کردستان زخم‌هایی وجود دارد که مسکوت گذاشتن آن نه تنها مرهمی نبود بلکه مداوای آن را پیچیده کرده است. یکی از زخم‌های کهن، محرومیت اقتصادی کردستان است که اراده جدی برای رفع آن وجود نداشته است. هرچند نباید اقدمات مثبت را نادیده گرفت اما زخم‌های کردستان آنقدر عمیق است که با این اقدامات کوچک، مشکلاتش رفع نمی شود.

عضو کمیسیون شوراها با بیان اینکه محرومیت و فقر اقتصادی و عمرانی در کردستان نه تنها کاهنده نشده بلکه همچنان فاقد زیرساخت‌های لازم بوده و این امر موجب استمرار محرومیت شده است، اظهار کرد: در کردستان سرمایه گذاری بخش غیردولتی چندان مورد توجه قرار نگرفته و حتی برای برخی سرمایه گذاری ‌ها بهانه تراشی می‌شود. در کردستان از کارخانه خبری نیست و اگر هم ایجاد شده باشد از نیروهای غیربومی استفاده می‌شود.

وی افزود: به دلیل فقدان هر گونه اشتغال جایگزین، بسیاری از تحصیلکرده‌های ما به کوله‌بری پناه می‌برند که اگر هزینه‌های مرزبانی و نظامی صرف شده جهت برخورد با آنان صرف اشتغال مولد در مرز شده بود، کوله‌برانی که جان خود را از دست داده‌اند اکنون مرزبانانی مطمئن و کم هزینه کشورمان بودند و جای این سوال باقی است که اگر شغلی برای جوان تحصیلکرده وجود ندارد ناشی از ناکارآمدی کیست؟ مدیران اجرایی کشور در ایجاد اشتغال ناتوان بوده‌اند و نتایج آن گریبانگیر جوانان تحصیلکرده، افسرده، ناامید و درمانده است.

عثمانی به اصل سوم قانون اساسی اشاره کرد و افزود: مردم کرستان احساس می کنند در مدیریت کلان مسئولیتی به آنها داده نمی‌شود. نخبگان کرد لیاقت و شایستگی مهمترین جایگاه مدیریتی را در سطح کشور دارند.

نماینده مردم بوکان به تاکیدات مقام معظم رهبری به وحدت میان گروه‌های مسلمان اشاره کرد و گفت: علیرغم تدابیر مشفقانه رهبری در تقریب مذاهب اسلامی، تلاش مدیران بیشتر بر نمایش وحدت بوده تا عمل به تحقق آن. صداوسیما بگونه‌ای عمل می کند که گویی مخاطب کُرد و اهل سنت ندارد و کوچکترین فرصتی به علمای اهل سنت داده نمی‌شود.

وی با اشاره به موسم تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری اظهار کرد: کاندیداهای ریاست جمهوری در زمان انتخابات انتظارات را به عرش می رسانند و مردم فکر می کنند در صورت روی کارآمدن آن فرد ایران دموکراتیک‌ترین دوران خود را خواهد داشت اما کاندیدای پیروز پس از روی کارآمدن در سطح حداقلی هم عمل نمی‌کند. این امر موجب می‌شود که مردم فکر کنند از آنها استفاده ابزاری شده و در نتیجه شاهد سرخوردگی آنها و از بین رفتن اعتماد عمومی هستیم.

عثمانی گفت: وقتی رییس جمهور می گوید براساس شایسته سالاری کابینه خود را می‌چیند، مردم کرد تصور می‌کنند که به گمان رییس جمهور در میان اهل سنت و کرد حتی یک نفر شایسته هم وجود نداشته است که چنین تصوری غیرمنصفانه است. در سایر قوا و در همین مجلس نیز این امر را تجربه کرده‌ایم.

وی به حمله نظامی ترکیه به مناطق کردنشین سوریه اشاره کرد و گفت: رفتار رجب طیب اردوغان، آدم را به یاد صدام ملعون می اندازد. رجب ورژن کرواتی داعش است. او با کردهای سوریه رفتار خصمنانه و ضدبشری انجام داده که روی صدام و داعش را سفید کرده است. اردوغان باید بداند که بزرگتر از او هم نمی تواند آسیب به کردستان برساند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز