خبرگزاری کار ایران

اسحاق آل‌‌‌حبیب:

ایران بیش از ۳۰۰ طرح بزرگ و کوچک در افغانستان اجرا کرده است/ افغانستان به محلی برای همکاری بین‌المللی تبدیل شود نه رقابت

asdasd
کد خبر : ۵۸۴۳۵۷

سفیر و معاون نمایندگی جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد روز جمعه در نشست ویژه شورای امنیت تحت عنوان «همکاری منطقه‌ای در افغانستان و آسیای مرکزی به عنوان الگوی پیوند بین امنیت و توسعه» حضور یافت و سخنرانی کرد.

به گزارش ایلنا، این نشست ویژه به ابتکار عمل قزاقستان که ریاست شورای امنیت را در ماه ژانویه بر عهده دارد در سطح وزرا برگزار شد و در آن وزرای امور خارجه قزاقستان، کویت، لهستان، روسیه، ازبکستان، قرقیزستان، تاجیکستان و معاونان وزرای امور خارجه آمریکا، انگلستان، هلند و افغانستان شرکت داشتند.

اسحاق آل‌‌‌حبیب در سخنرانی خود با تاکید بر رابطه بین امنیت و توسعه گفت: افغانستان پس از  تهاجم آمریکا امن‌‌‌تر نشده است. این واقعیتی است که تهاجم به افغانستان و اصولا هرگونه تهاجمی به منطقه ما نه تنها باعث بهبود وضعیت امنیت نشده بلکه امنیت را شکننده‌‌‌تر ساخته است.

وی تاکید کرد: از نظر جمهوری اسلامی ایران، افغانستان باید به محلی برای همکاری بین‌‌‌المللی و نه رقابت بدل شود و همه کشورهای منطقه و جامعه بین‌‌المللی از این فرصت استفاده کنند تا با بهبود همکاری‌های اقتصادی خود در زمینه‌‌های مختلفی مانند زیرساخت‌ها، تجارت، سرمایه‌‌گذاری و حمل و نقل و ترانزیت صلح و امنیت را در افغانستان تقویت کنند و خود نیز از مزایای آن بهره‌‌مند شوند چراکه صلح، امنیت و توسعه در دنیای امروز را نمی‌‌‌توان به مرزهای یک کشور محدود کرد و تنها در چارچوب‌های منطقه‌ای و همه جانبه به دست می‌‌‌‌آید.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: به علاوه تقویت همکاری‌های اقتصادی با افغانستان به مبارزه بین‌‌‌المللی با تروریسم نیز کمک می‌‌کند چراکه زمینه‌های جذب را برای گروه‌های تروریستی و افراط‌‌گرا ضعیف می‌‌کند.

آل‌حبیب اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران با همین رهیافت طی یک دهه گذشته همواره بر تقویت همکاری با افغانستان به عنوان رهیافتی برای استقرار صلح و امنیت در منطقه تاکید داشته است. ایران طی یک دهه گذشته بیش از ۳۰۰ طرح بزرگ و کوچک عمرانی و زیربنایی در افغانستان با مجموع اعتبار حدود ۵۰۰ میلیون دلار به اجرا درآورده است که از آن میان می‌‌توان به ساخت بندر چابهار با مشارکت هند و افغانستان و نیز راه آهن خاف به هرات اشاره کرد. 

وی ادامه داد: به علاوه ایران در تربیت نیروی انسانی و انتقال دانش و فن‌‌آوری طرح‌های زیادی را به اجرا درآورده تا اتباع افغان را برای بازسازی کشور خود توانمند سازد. انجام این طرح‌ها چشم‌‌انداز اقتصادی را در افغانستان دگرگون ساخته و به تقویت ثبات و رونق اقتصادی در این کشور کمک کرده است.

سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل افزود: این کمک‌ها علاوه بر این واقعیت است که ایران میزبان میلیون‌ها پناهنده افغان طی سه دهه گذشته بوده است و مردم ایران بخشی از منابع مالی، خدمات عمومی به ویژه در زمینه‌های بهداشت و آموزش خود را در اختیار پناهندگان افغان قرار دادند.

آل‌حبیب در پایان سخنرانی خود ضمن حمایت از فعالیت‌‌های سازمان ملل متحد در افغانستان بار دیگر بر همبستگی و حمایت جمهوری اسلامی ایران از مردم و دولت افغانستان و ایجاد صلح، ثبات و شکوفایی اقتصادی در آن کشور تاکید کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز