خبرگزاری کار ایران

خداییان در نشست مشترک با هیات رییسه اسکودا:

نباید از زیر سوال رفتن دستگاه قضایی خوشحال شویم/نگرش برخی قضات به وکلا باید تغییر کند

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۹۹۰

معاون حقوقی قوه قضائیه با اشاره به برخی تبلیغات منفی علیه وکلا گفت: گاهی فیلمی ساخته می‌شود و وکیل را شخصی ضعیف و کاسب که دنبال زد و بند است نشان می‌دهند. موقعی که در مردم این نگرش ایجاد شود که وکیل فقط دنبال حق الوکاله است، به او اعتماد نمی‌کنند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ذبیح‌الله خدائیان در نشست مشترک با هیات رییسه اسکودا و روسا و نواب کانون‌ها با بیان اینکه در ابتدا لازم می‌دانم از بهمن کشاورز و آقای مندنی‌پور روسای سابق و اسبق اسکودا تشکر کنم و به هیات رئیسه جدید تبریک بگویم گفت: زمانی که از عدل و داد سخن به میان می‌آید اول نام قاضی و وکیل به ذهن می‌رسد و این دو را رکن اساسی عدالت می‌دانند از همین رو قاضی و وکیل دوبال فرشته عدالت هستند.

معاون حقوقی قوه قضائیه افزود: اگر این دو به خوبی کنار هم باشند، عدالت به خوبی اجرا می‌شود و مردم راضی می‌شوند لذا می‌بینیم‌‌ همان ویژگی‌های قاضی در وکیل هم شرط است. همچنین که قاضی باید امین باشد وکیل هم باید امین باشد. وکیل باید حرفه وکالت را مانند یک امانت نگاه کند درست مانند قاضی و مناصب او.

وی افزود: آن وکیلی که پذیرفته و سوگند خورده باید حافظ جایگاهش باشد و از آن پاسداری کند و خود را وقف احقاق عدالت کند. اگر می‌گوییم قاضی باید شجاع باشد و از صاحبان زر و زور نترسد و براساس قانون و حکم خدا حکم کند وکیل هم باید این گونه باشد و در مقام دفاع شجاع باشد.

خداییان تشریح کرد: گاهی شاهدیم عده‌ای زر و زور دارند، وکیل اگر ترسو باشد جا می‌زند و نمی‌تواند به وظیفه خود عمل کند. وکیل و قاضی باید عادل باشند. اگر وکیل در وکالت عادل نباشد وکالت را با سودا‌گری اشتباه گرفته است و آن وقت هدفش فقط موفقیت در دعوا می‌شود و به اجرای عدالت توجه نمی‌کند و فکر می‌کند اگر در چند دعوا پیروز شود، معروف می‌شود. وکیل باید عادل باشد تا به حق وکالت کند و از حق دفاع کند. ممکن است در جایی وکیل بداند موکل حق ندارد اما نباید به هر روشی سعی کند رای به نفع موکل او صادر شود.

معاون رییس قوه‌قضاییه ادامه داد: استقلال لازمه کار وکیل و قاضی است. اگر قاضی احساس استقلال نکند ممکن است نتواند به خوبی به وظیفه خود عمل کند بر همین اساس در قانون اساسی استقلال قاضی پیش بینی شده است. وکیل به مانند قاضی باید مستقل باشد و همه باید تلاش کنیم این دو مستقل باشند و الا به هدف خود نمى رسیم.

این مقام ارشد قضایی با اشاره به شأن وکیل و قاضی گفت: باید شأن این دو حفظ شود تا مورد اعتماد مردم باشند. اگر شأن جایگاه این دو قشر در جامعه پایین بیاید خوب نیست. اگرشان این دو حفظ شود مردم به آن‌ها اعتماد می‌کنند.

خداییان تشریح کرد: اگر وکلا و قضات این شأن را داشته باشند بهتر می‌توانند به وظیفه خود عمل کنند و کمتر مورد تهدید قرار می‌گیرند. بعضا وکلا می‌گویند برخی قضات شأن وکلا را حفط نمی‌کنند. من این را وارد می‌دانم اما باید به چند نکته توجه کنیم. ما باید نگرش و دیدگاه خود را نسبت به یکدیگر تغییر دهیم. برخی قضات تصور دارند وکیل تاجر است و فقط به حق الزحمه فکر می‌کند که این اشتباه است. باید تصور شود وکیل همکار و دستیار قضات است و می‌خواهد به ما کمک کند تا به عدل حکم کنیم. از این رو باید نگرش برخی قضات تغییر کند.

معاون حقوقی قوه قضاییه افزود: امروز گمان و جو سازی می‌شود که وکیل در برابر قاضی است و وکیل فرشته عدالت است که می‌خواهد مانع تضییع حق شود. اگر این مشکلات حل شود روابط خوب می‌شود. باید تلاش کنیم وکیل، قاضی را همکار خود ببیند. ما نباید اختلافی داشته باشیم و اگر قاضی بخواهد حق کسی را ضایع کند، باید وکیل رودرروی او بایستد و بالعکس.

وی تصریح کرد: گاهی این تصورات دامن زده می‌شود. احساس می‌شود قضات آمده‌اند تضییع حق کنند اما وکلا نمی‌گذارند. باید نگرشی بوجود بیاوریم که هر دو براى احقاق حق آمده‌اند.

خداییان ادامه داد: امروز تبلیغات واقعی صورت نمی‌گیرد و نگرش مردم بر اساس همین است. گاهی فیلمی ساخته می‌شود و وکیل را شخصی ضعیف و کاسب که دنبال زد و بند است نشان می‌دهند. موقعی که در مردم این نگرش ایجاد شود که وکیل فقط دنبال حق الوکاله است، به او اعتماد نمی‌کنند و بر همین اساس گاهی وکلا مورد تهدید قرار می‌گیرند زیرا مردم فکر می‌کنند او می‌خواهد تصییع حق کند.

معاون قوه‌قضاییه تاکید کرد: اگر مردم پی ببرند وکیل دنبال احقاق حق است از او کینه به دل نمی‌گیرند و ارتباط وکیل و قاضی را می‌پذیرند. با این باور فعلی اگر وکیل و قاضی با هم در ارتباط باشند مردم می‌گویند با هم ساختند و تمام شد زیرا این باور را ندارند که این دو همکار هستند و هدفشان احقاق حق و عدالت است. در فیلم‌ها و مطبوعات باید این دیدگاه بوجود آید تا مردم به ما اعتماد کنند.

وی با اشاره به دیدگاه وکلا نسبت به خود گفت: ما مجموعه کانون وکلا را داریم و همچنین مرکز امور مشاوران وکار‌شناسان قوه قضاییه. مردم هر دو را وکیل می‌دانند و دیگر به آرم‌ها نگاه نمی‌کنند. ما موقعی که رو در رو هم قرار می‌گیریم علیه هم تبلیغ منفی می‌کنیم و جایگاه خود را پایین می‌آوریم. وقتی به طرف مقابل می‌گوییم سواد ندارند وکالت زیر سوال می‌رود نه مرجعی خاص.

وی افزود: اختلافات و دیدگاه‌ها نباید به صحنه جامعه بیاید. این‌ مباحث را در جلسات بین دو مجموعه حل کنید در غیر این صورت دودش به چشم همه می‌رود و مردم بی‌اعتماد می‌شوند.

خداییان اضافه کرد: تلاش شود مشکلات را در جلسات مشترک حل کنید و به تصمیم واحد برسید. ما و مجلس کمک مى کنیم به یک راه حلی برسیم تا این اختلافات بین وکلا حل شود و پایان یابد. اگر چنین عمل کنیم، دیدگاه فعلی رفع می‌شود. نباید خوشحال شویم که کسی دستگاه قضایی را زیر سوال ببرد. اگر دستگاه قضایی نزد مردم معتمد باشد وکلا هم مورد اعتماد مردم قرار می‌گیرند. دو طرف با تعامل باید سعی کنند شأن هر دو گروه وکلا و قضات حفظ شود.

وی گفت: در هر استانی که وکلا و رئیس کانون و روسای دادگستری ارتباط خوبی دارند، شأن وکلا بیشتر حفظ می‌شود. سعی کنید با روسای دادگستری و دادستان‌ها جلسات مشترک داشته باشید آن وقت گله‌مندی‌ها در رابطه بازرسی و حفظشان کم می‌شود.

این مقام ارشد قضایی با بیان اینکه گله‌مندی‌ها را در نشستهای مشترک حل کنیم گفت: طرح آن‌ها در همایش‌های عمومی نتیجه خوبی ندارد.

معاون رییس قوه‌قضاییه خاطر نشان کرد: بین کانون مرکز و اتحادیه و قوه قضائیه ارتباط خوبی وجود دارد. ما نظرات آن‌ها در تنظیم لوایح را اعمال می‌کنیم. باید این ارتباط بیشتر شود تا در تهیه قوانین هم اندیشی بیشتری داشته باشیم. امیدوارم با حضور آقای شهبازی‌نیا این ارتباط نزدیک‌تر شود.

وی با بیان اینکه در خصوص موسسات حقوقی، خلاء قانونی داریم گفت: انشاالله با همکاری کمیسیون قضائی مشکلات موسسات حقوقی حل خواهد شد. در رابطه با مطالبات کانون‌ها بابت وکالت‌های معاضدت، نامه‌ای به من نوشته شود تا مطالبات را پیگیری کنم. در رابطه با سهمیه ایثارگران نیز باید بگویم این سهمیه در فراکسیون ایثارگران و در کمیسیون تلفیق تصویب شد و کمیسیون قضایی به آن رسیدگی نکرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز