خبرگزاری کار ایران

کلانتری:

قانون هوای پاک در سال ۹۷ اجرا می‌شود/ با استاندارد ۴۰ سال پیش خودرو تولید نکنید

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۹۰۲

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه امیدواریم با تصویب آیین‌نامه‌ها، قانون هوای پاک در اوایل سال ۹۷ اجرایی شود، گفت: مردم خود باید تشخیص دهند که کالای آلوده‌کننده نخرند و در مقابل کالای غیراستاندارد مقاومت کنند.

به گزارش ایلنا، عیسی کلانتری در پیامی ویدیویی به مناسبت روز هوای پاک، نقش و وظایف دستگاه‌ها در قانون هوای پاک را تشریح کرد و گفت: خوشبختانه مجلس قانون هوای پاک را در مرداد ماه امسال تصویب کرد. آیین‌نامه‌های اجرایی این قانون قرار بود ظرف شش ماه نوشته شود و به تصویب دولت برسد اما متاسفانه به دلیل آنکه محیط زیست باید آیین‌نامه‌های اجرایی را توسط دستگاه‌های مختلف هماهنگ کند، این آیین‌نامه‌ها هنوز به دولت ارسال نشده است.

وی با اشاره به اینکه امیدواریم تا پایان بهمن ماه امسال بتوانیم آیین‌نامه‌ها را به دولت ارسال کنیم، اظهار داشت: اگر این آیین‌نامه‌ها تا پایان سال تصویب شود قانون هوای پاک از اول سال ۹۷ اجرایی می‌شود.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: بخش‌هایی از قانون هوای پاک در مصوبات دولت طی سال‌های ۹۰، ۹۳ و ۹۵ اجرایی شد ولی باید هر چه سریعتر حالت قانونی به خود بگیرد. ما از مسئولان ذیربط در سازمان حفاظت محیط زیست خواستیم که با دستگاه‌های اجرایی هماهنگی بیشتری داشته باشند چراکه هرچه بیشتر مشارکت آن‌ها در این قانون جلب شود، تصویب آیین‌نامه‌های قانون هوای پاک در دولت راحت‌ترصورت می‌گیرد.

کلانتری با بیان اینکه اگر این آیین‌نامه‌های اجرایی تا پایان سال در دولت تصویب و به دستگاه‌ها ابلاغ شود، کمک بزرگی به بهبود وضعیت هوای کلان شهرها و تهران می‌شود، تصریح کرد: سازمان حفاظت محیط زیست باید این آیین‌نامه‌ها را جمع‌آوری کند و به تصویب دولت برساند که در حال حاضر در این مرحله هستیم.

کلانتری با اشاره به اینکه مرحله دوم که مرحله پایش دستگاه‌ها در جهت اجرای قانون هوای پاک است، خاطرنشان کرد: این مرحله بسیار مهم است و دستگاه‌هایی که خلاف قانون اقدام کنند با آن‌ها برخورد و جلوی فعالیت آلوده‌کننده‌شان گرفته می‌شود.

وی با اشاره به نقش و حقوق مردم در قانون هوای پاک ابراز داشت: از خودروهایی که آلوده‌کننده هستند و ساخت آنها کماکان در چارچوب سیاست‌های دولت ادامه می‌یابد به بهانه اشتغال نباید حمایت کرد. ما می‌گوییم که خودروی آلاینده نباید ساخته شود ولی در پاسخ به ما می‌گویند که ۲۰۰۰ نفر در این بخش شاغل هستند، خوب اگر ۲۰۰۰ نفر بیکار شوند بهتر است یا اینکه دو میلیون نفر آلوده به بیماری شوند؟ مردم خود باید تشخیص دهند که کالای آلوده‌کننده محیط زیست نخرند و در مقابل کالاهای غیراستاندارد مقاومت کنند.

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سلامتی مردم یک اصل در زندگی است و اشتغالی که سبب شود سلامتی مردم سلب شود، اشتغال ناقصی است، بیان کرد: وظیفه سازمان حفاظت محیط زیست معرفی کالای غیراستاندارد به مردم است.

وی افزود: وظیفه اصلی محیط زیست، آموزش حقوق شهروندی در حوزه محیط زیست به مردم است. دستگاه‌های ذیربط نیز باید خود را اصلاح کنند و با استاندارد ۴۰ سال پیش خودرو تولید نکنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز