خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی قوه قضاییه در گفت‌و‌گو با ایلنا:

قوه قضاییه نمی‌خواهد کانون‌های وکلا را تحت حاکمیت خود بگیرد/ وکلا در پیش‌نویس لوایح و آسیب‌شناسی قوانین کمک کنند

asdasd
کد خبر : ۵۸۳۷۸۹

معاون حقوقی قوه قضاییه راجع به بازرسی‌های هنگام ورود وکلا به مجتمع‌های قضایی گفت: این موضوع بستگی به تعامل کانون‌های وکلا با روسای دادگستری دارد و می‌شود این میزان کاهش یاسد همانگونه که در برخی استان‌ها این مشکل وجود ندارد

ذبیح الله خداییان در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه ارتباط بین کانون وکلا و قوه قضاییه گفت: با توجه به اینکه هدف قوه قضاییه اجرای عدالت و حضور وکیل به منظور احقاق حق و اجرای عدالت است، طبیعتا نیاز است این دو مرجع کنار هم باشند زیرا جزء یک دستگاه می‌باشند که هدفشان یکی است.

معاون حقوقی قوه قضاییه تاکید کرد: هدف هر دو نهاد یکی است و آن چیزی جز احقاق حق و اجرای عدالت نیست. اختلاف زیادی بین این دو مجموعه وجود ندارد چون هر دو اعتقاد دارند وکیل و قاضی باید مستقل باشند. قوه قضاییه به هیچ‌وجه اعتقاد به این ندارد که کانون وکلا را تحت حاکمیت خود بگیرد

وی افزود: هر دو نهاد خواهان تعامل سازنده هستند تا سوء استفاده‌ای از ناحیه افراد خاصی صورت نگیرد.

این مقام قضایی با بیان اینکه برخی تصور می‌کنند حق الزحمه‌ای که به وکیل می‌دهند بخشی از آن سهم قاضی و کارمند دادگستری و قضایی است درحالی که اینطور نیست، گفت: وکیل براساس قانون حق الزحمه خود را از اصحاب دعوا می‌گیرد منتها قوه قضاییه انتظار دارد همانطور که قوه قضاییه نظارت زیادی به قضات دارد کانون‌های وکلا نیز نظارت بیشتری به وکلا داشته باشد.

خداییان با اشاره به نقش وکلا در دستگاه قضا و در نظارت بر عملکرد قوه قضاییه گفت: اینطور نیست که با نظارت وکلا دیگر احتیاج به نظارت قوه قضاییه نباشد. هر مرجعی نیاز به کنترل‌های درونی دارد و علی‌رغم اینکه قوه قضاییه در گزینش قضات توجه بالایی دارد اما در عین حال نظارت‌های درون دستگاهی نیز دارد.

وی ادامه داد: در عین حال یکی از نظارت‌هایی که در هر دستگاهی می‌تواند وجود داشته باشد نظارت مردم است چراکه از ارتباط مسئولان با مردم اطلاعات خوبی به دست می‌آید.

وی با بیان اینکه ما قشر عظیمی از وکلا را داریم که جزو نخبگان جامعه هستند و اغلب آنها از مدارج علمی بالایی برخوردار هستند، گفت: از کانون‌های وکلا انتظار دارم در بررسی قوانین و مقررات به ما کمک کنند و چنانچه می‌بینند در زمینه‌ای خلاء قانونی و یا ابهاماتی وجود دارد می‌توانند به ما منعکس کنند.

معاون حقوقی قوه قضاییه بیان داشت: در پیش نویس لوایح از قضات و دادگستری‌ها نظر خواهی می‌کنیم. همچنین این لوایح را برای کانون‌ها ارسال می‌کنیم و نظرات آن‌ها را جویا می‌شویم و در بررسی‌هایی نهایی آن‌ها را اعمال می‌کنیم.

وی ادامه داد: انتظار ما این است که کانون وکلا در بررسی پیش نویس لوایح و آسیب‌شناسی قوانین به ما کمک کنند.

خداییان درباره بازرسی‌های هنگام ورود وکلا به مجتمع‌های قضایی گفت: این موضوع بستگی به تعامل کانون‌های وکلا با روسای دادگستری دارد و می‌شود این میزان کاهش یابد همانگونه که در برخی استان‌ها این مشکل وجود ندارد و درب‌های مخصوصی برای وکلا وجود دارد. منتها دستور العملی از ناحیه حفاظت است که به آن عمل می‌شود ولی باز به دوستان گفتم اگر روسای کانون‌ها و دادگستری‌ها تعامل خوبی داشته باشند بسیاری از گله‌مندی‌ها و مشکلات رفع می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز