خبرگزاری کار ایران

رییس گروه دوستی ایران و انگلیس:

ایران مزیت‌های اقتصادی خوبی نسبت به دیگر کشورهای منطقه دارد

asdasd
کد خبر : ۵۷۹۸۳۹

رییس گروه دوستی ایران و انگلیس گفت: ایران مزیت‌های اقتصادی خوبی را نسبت به دیگر کشورهای منطقه دارد اگر ایران می‌خواهد هاب منطقه‌ای شود باید رفاه خود را در داخل ارتقا داده و نشان دهد که امکان و توانمندی‌اش در حد شعار نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، لرد نورمن لامونت رییس گروه دوستی ایران و انگلیس و وزیر اسبق دارایی بریتانیا در دومین کنفرانس امنیتی تهران عنوان کرد:  خاورمیانه نیازمند امنیت است تا سرمایه‌گذاری در غرب آسیا و زمینه رشد اقتصادی ایجاد شود. همانطور که آقای ظریف گفت غرب آسیا نیازمند امنیت شبکه‌ای است تا امنیت همه کشورهای منطقه فراهم شود.

وی افزود: ایران در مرکز غرب آسیا واقع شده است. دکتر ظریف از یک منطقه قدرتمند حرف زد. ایران جایگاه قدرتمندی دارد و می‌تواند مرکز و هاب منطقه‌ای باشد. ایران قدرت و زمینه‌های این هاب شدن را دارد. ایران قدرت نرم بسیاری دارد. ایران تاریخچه کهنی دارد. نیروی انسانی بسیار خوبی دارد. ایران در جایگاه ژئوپلیتیکی خوبی قرار دارد. چین پیشنهاد و ابتکارعمل جاده ابرایشم را داده است که ایران می‌تواند از آن بهره‌مند شود.

رییس گروه دوستی ایران و انگلیس تاکید کرد: فرصت ایران به صورت بالقوه این توانمندی را دارد که قدرت بلامنازعه در منطقه شود. ایران منابع بسیاری دارد و این مساله می‌تواند موجب شود تا ایران نقش خوبی در تجارت بین‌المللی ایفا کند. پروژه‌هایی می‌تواند میان ایران و همسایگانش شکل گیرد و علیرغم مخالفت امریکا انجام شود. این مساله می‌تواند موجب امنیت منطقه ای شود.

لامونت با تاکید بر اینکه ایران باید به صادرات گاز به اروپا هم توجه کند، گفت: روسیه هم به اروپا گاز صادر می‌کند اما روس‌ها شریک خوبی برای اروپا نیستند ولی گاز ایران می‌تواند جایگزین خوبی باشد و می‌تواند امنیت آفرین باشد. ایران مزیت‌های اقتصادی خوبی را نسبت به دیگر کشورهای منطقه دارد. اقتصاد ایران متنوع‌تر است. اگر به ترتیبات تجاری در ایران نگاه کنیم ایران حتما می‌تواند ایفای نقش مهمی در منطقه کند.

وی با بیان اینکه جهانی‌سازی فرایند یکپارچه سازی اقتصادی را ایفا کرده است. در شرق آسیا شاهد برچیده شدن فقر هستیم، ادامه داد: تحریم‌ها هرچند موجب قطع شدن روابط اقتصادی با ایران شد ولی هنوز ایران توانمند برای احیای آن روابط است. اگر ایران می‌خواهد هاب منطقه‌ای شود باید رفاه خود را در داخل ارتقا دهد.  باید نشان دهد که امکان و توانمندی‌اش در حد شعار نیست. همچنین باید ایران برای رفاه و امنیت دیگر کشورها هم اقدام کند.

رییس گروه دوستی ایران و انگلیس خاطرنشان کرد: ما نیازمند خصوصی‌سازی کامل و واقعی هستیم. باید بانک‌های ایران شفاف سازی کنند. این مساله موجب رشد اقتصادی و گسترش همکاری می‌شود. اگر برجام اجرا نشود فاجعه‌بار است و خروج امریکا می‌تواند اثرات بدی را برای منطقه به همراه داشته باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز