خبرگزاری کار ایران

آذربایجانی در گفت‌و‌گو با ایلنا:

اعتراض در شکل مسالمت‌آمیز مورد پذیرش قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی است/ تخریب اموال عمومی مجازات دارد

asdasd
کد خبر : ۵۷۷۶۹۱

نایب رییس کانون وکلای مرکز گفت: اعتراض در شکل مسالمت آمیز به معنای بیان اظهارات مورد پذیرش قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی است اما تخریب آتش سوزی از بین بردن اموال عمومی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و باید با آن مقابله شود.

علی‌رضا آذربایجانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا در رابطه با حقوق و آزادی‌های افراد که در قانون اساسی مورد اشاره قرار گرفته است، گفت: حق پرسش‌گری، انتقاد و حتی اعتراض به مسایل هم در فحوای قانون اساسی و هم در منشور حقوق شهروندی است.

نایب رییس کانون وکلا افزود: در همه جای حق اعتراض و راهپیمایی وجود دارد و حتی حکومت و قوای اصلی تامین امنیت در غالب حامی و گارد محافظان از این افراد محافظت می‌کنند که کسی به آن‌ها تعرضی نکند.

این وکیل دادگستری تاکید کرد: این مساله یک خط قرمزی به دنبال دارد و آن این است که تا آنجا که افراد دست به تخریب و تحریق اموال عمومی نزدند، مورد حمایت خواهند بود.

آذربایجانی ادامه داد: امری که می‌تواند مخل این حق باشد این است که بلافاصله بعد از شروع اعتراض اعمال آنها همراه با تخریب اموال عمومی شود. این کار منجر به این می‌شود که یک معترض واقعی هم نتواند اعتراض خود را فریاد بزند و اعتراض را به گوش دولتمردان برساند.

این حقوقدان ادامه داد: اعتراض در شکل مسالمت آمیز به معنای بیان اظهارات مورد پذیرش قانون اساسی و منشور حقوق شهروندی است اما تخریب آتش سوزی از بین بردن اموال عمومی به هیچ عنوان قابل توجیه نیست و باید با آن مقابله شود.

وی تشریح کرد: اگر تظاهرات مسالمت آمیز همراه با منطق باشد به نظر می‌رسد برخورد نیرو‌های انتظامی منطبق با قانون اساسی نباشد مگر اینکه معترضین دست به رفتار غیر منطقی بزنند که باید با آن مقابله شود.

این وکیل دادگستری یادآور شد: اگر رفتار اعتراض آمیز صحیح باشد و حریم امنیتی را نشکند و موجب اهانت به کسی نشود می‌تواند از لحاظ حقوقی مورد حمایت باشد. تخریب اموال عمومی جرم انگاری شده است و مجازات دارد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز