خبرگزاری کار ایران

کلانتری در جمع خبرنگاران:

خروج کامیون‌های فرسوده، ۶۵ درصد آلودگی تهران را کاهش می‌دهد/ بارش‌ها نسبت به سال قبل ۲۰ درصد کاهش یافته است

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۵۲۷

رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: با خارج کردن کامیون‌های فرسوده ۶۵ درصد بحران آلودگی هوا برطرف خواهد شد .

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، عیسی کلانتری در پایان جلسه هیات دولت در جمع خبرنگاران در پاسخ به این سوال که نزدیک به هفتاد میلیون موش در کشور وجود دارد و با بروز احتمالی زلزله چه خطری پایتخت را تهدید می‌کند، گفت: همکاری سازمان محیط زیست با شهرداری روال سابق خود را خواهد داشت و از بعد نهادینه شده، اداره کل محیط زیست تهران با بخش محیط زیست شهرداری ارتباط تنگاتنگی دارند و در آن سطح همکاری خواهند داشت .

وی با اشاره به آلودگی و افزایش دمای کشور در چند روز اخیر اظهار داشت: عمده آلودگی هوای تهران ناشی از کامیون‌ها و اتوبوس‌های فرسوده‌ای است که وارد شهر می‌شود و قطعا ما در حال پیگیری هستیم تا بلافاصله سازمان هواشناسی ساکن شدن هوا را پیش‌بینی کرد جلوی ورود کامیون‌ها را بگیریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست افزود: جایگزینی کامیون و اتوبوس‌های فرسوده چندین سال طول خواهد کشید در حالی که باقی فاکتورهای آلوده‌کننده مانند تاکسی‌ها و موتورسیکلت‌ها و آتش‌سوزی کمترین تاثیر را خواهند داشت اما این فاکتور ۶۵ درصد آلودگی تهران در زمستان را شامل می‌شود و ما می‌توانیم با مهار آن دو، سوم مشکل آلودگی را برطرف کنیم. 

کلانتری درخصوص موضوع انتقال آب در برخی از مناطق کشور تصریح کرد: موضوع انتقال آب جزو مسئولیت‌های وزارت نیرو است و ما فقط به لحاظ زیست محیطی در این زمینه اعلام نظر می‌کنیم. اکنون خوزستان مشکل ریزگرد و خشک شدن تالاب‌ها را دارد و کارون قدرت پالایش خود را از دست داده است.

وی با بیان اینکه ما می‌خواهیم حق‌آبه محیط زیست را از وزارت نیرو بگیریم، خاطرنشان کرد: وقتی وزارت نیرو می‌گوید من در خوزستان آب کافی ندارم ما نمی‌توانیم مشکلات زیست‌محیطی استان را حل کنیم. وقتی وزارت نیرو گفت در خوزستان آبی ندارم که حق‌آبه محیط زیست خوزستان را بدهم، ما محاسبه کردیم که در خوزستان بیش از سه میلیارد مترمکعب آب اضافی نسبت به نیاز کشاورزی مصرف می‌شود. در واقع نسبت به آنچه در خوزستان در کشاورزی تولید می شود، آب هدر می‌رود.

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست با بیان اینکه در خوزستان آب هست اما مدیریت آب نیست، ابراز داشت: خوزستان حداقل به ۱.۵ میلیارد مترمکعب حق‌آبه محیط زیست نیاز دارد اما وقتی آب در کشاورزی هدر برود، آبی وجود نخواهد داشت که مشکلات زیست‌محیطی استان حل شود. در خوزستان آب کافی وجود دارد اما باید در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم تا حق‌آبه محیط زیست را هم بدهیم.

کلانتری با اشاره به اینکه خشکسالی در کشور کماکان ادامه دارد، بیان کرد: بارش‌ها نسبت به سال قبل ۲۰ درصد و نسبت به بلندمدت ۴۰ درصد کاهش داشته است و همزمان با افزایش درجه حرارت هوا هم مواجهیم.

وی با بیان اینکه این شرایط نیاز ما را به آب بیشتر می‌کند، یادآور شد: باید خود را با شرایط اقلیمی تطبیق دهیم و در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم زیرا کشور روزهای سخت آبی در پیش دارد. ما باید حتما الگوی مصرف کشت خود را تغییر دهیم و در مصرف آب صرفه‌جویی کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز