خبرگزاری کار ایران

در بیانیه‌ای مطرح شد؛

واکنش نمایندگی ایران به قطعنامه سازمان ملل درباره میانمار

asdasd
کد خبر : ۵۷۵۱۸۷

نمایندگی‌ ایران در سازمان ملل متحد در بیانیه‌ای با تاکید بر این‌که از میانمار می‌خواهیم تا به مشکلات حل نشده طولانی و وضعیت جامعه مسلمانانش از جمله از طریق بازگرداندن حق شهروندی آنها رسیدگی کند، اعلام کرد که جمهوری اسلامی با توجه به بهره‌برداری سیاسی از اهداف کمیته سوم در رای به قطعنامه این کمیته شرکت نخواهد کرد.

به گزارش ایلنا، متن بیانیه نمایندگی ایران در سازمان ملل درباره کمیته سوم اجتماعی و حقوق بشر و امور فرهنگی مجمع عمومی سازمان ملل درباره میانمار به شرح زیر است: 

وضعیت تاسف‌بار بیش از نیم میلیون پناهجو که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند و به دلیل بیم جان خود از خانه‌هایشان در روهینجا، میانمار فرار کرده‌اند، بسیار دردناک است. این وضعیت تاسف‌برانگیز موجب تاثر عمیق مردم سراسر جهان فارغ از اعتقاد یا ملیتشان شده است. حملات ناشی از تبعیض نژادی علیه این مسلمانان منجر به مرگ افراد بسیار و تجربه تبعیض و ناامیدی شده است. آنچه مبرهن است، این است که بیرون راندن مردم از وطن‌شان و کوچ دادن اجباری آنها به سمت یک کشور دیگر مشکلات ریشه‌دار و عمیق پیرامون وضعیت آنها در میانمار را حل و فصل نمی‌کند.

ما کماکان از میانمار می‌خواهیم تا به این مشکلات حل نشده طولانی و وضعیت جامعه مسلمانانش از جمله از طریق بازگرداندن حق شهروندی آنها رسیدگی کند. این وضعیت در میانمار نشاندهنده این حقیقت است که افراط‌گرایی همیشه زمینه قتل عام‌های وحشتناک‌تری را فراهم کرده است.

به این ترتیب ما به وضوح از تمام گام‌ها برای توقف خشونت، تضمین ارائه کمک‌های بشر دوستانه و فراهم کردن امکان بازگشت امن و داوطلبانه افرادی که مجبور به ترک خانه‌هایشان شده‌اند، حمایت می‌کنیم. ما همچنین به طور کامل از یک راه‌حل صلح‌آمیز و پایدار برای این وضعیت در ایالت راخین (در میانمار) پشتیبانی می‌کنیم. در این میان ما سخاوت دولت و مردم بنگلادش برای ارائه پناهگاه و حمایت از این شمار زیاد پناهجویان را به رسمیت شناخته و آن را ستایش می‌کنیم.

جدا از جدیت شرایط موجود در میانمار، ایران که خود هدف قطعنامه‌هایی از کانال کمیته سوم بوده است، همچنان به این موضع پیشین خود پایبند است که ادامه سوءاستفاده از این کمیته برای نیل به اهداف سیاسی آن را از اینکه جایگاهی برای احقاق حقوق بشر یا محلی برای رسیدگی به نقض این حقوق باشد، دور کرده است. در همین راستا، جمهوری اسلامی ایران در اقدام مربوط به قطعنامه L.۴۸/۷۲ شرکت نخواهد کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز