خبرگزاری کار ایران

مدیرکل سیاسی وزارت کشور خبر داد؛

موافقت کمیسیون ماده ۱۰ احزاب با تمدید پروانه ۵ تشکل اقلیت دینی

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۸۸۶

مدیرکل سیاسی وزارت کشور گفت: پرونده ۵ تشکل از اقلیت‌های دینی با موضوع تمدید پروانه مطرح شد که پس از بررسی‌های لازم با تمدید پروانه هر ۵ تشکل موافقت شد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، بهرام سرمست مدیرکل سیاسی وزارت کشور در نشست خبری با اشاره به آخرین مصوبات جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: پرونده ۵ تشکل از اقلیت‌های دینی با موضوع تمدید پروانه مطرح شد که پس از بررسی‌های لازم با تمدید پروند هر ۵ تشکل موافقت شد.

مدیرکل سیاسی وزارت کشور بیان کرد: این تشکل‌ها عبارتند از انجمن فرهنگی ارامنه چهارمحال بختیاری مقیم مرکز، انجمن زرتشتیان قاسم‌آباد یزد، شورای خلیفه‌گری ارامنه اصفهان و جنوب ایران، شورای خلیفه‌گری ارامنه شمال و انجمن اجتماعی ارامنه ایران هستند.

سرمست با اشاره به مصوبه دیگر جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب گفت: در حوزه احزاب سیاسی پرونده حزب توسعه ملی استان تهران که دارای پروانه فعالیت در محدوده استان تهران بود مطرح شد و با تقاضای تشکل موصوف به عنوان حزب توسعه ملی ایران اسلامی با دامنه فعالیت سراسری موافقت شد.

دبیرکل سیاسی وزارت کشور ادامه داد: گزارش مجامع عمومی تشکل‌هایی مانند مجمع دانش‌آموختگان ایران اسلامی، کانون مهستان و حزب اسلامی رفاه کارگران مطرح و مشروط به تبلیغ اساسنامه و مرام‌نامه با قانون جدید احزاب مورد تصویب قرار گرفت.

وی همچنین اظهار داشت: رسیدگی به پرونده بقیه احزاب به دلیل پایان ثبت زمانی جلسه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب به جلسه دیگر موکول شد.

سرمست با اشاره به سهمیه احزاب در بودجه سال ۹۷ گفت: اقداماتی انجام شده و اعتباراتی در نظر گرفته شده که پیگیری برای تخصیص آن در حال انجام شد.

وی درباره شکایت خانه احزاب از وزارت کشور به دلیل تخصیص پیدا نکردن ۴ میلیارد تومان به این نهاد صنفی اظهار داشت: در حال بررسی هستیم و امیدواریم کار به شکایت نرسد.

دبیر کمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور با اشاره به برنامه‌های این کمیسیون برای روز دانشجو گفت: کمیسیون شورای امنیت کشور به موقع تشکیل و مصوبات آن با قید فوریت به استان‌ها و اعضای کمیسیون ابلاغ شد و کارشناسان دفتر سیاسی پیگیر بودند که تمامی این مصوبات به اجرا درآید و برنامه کمیسیون این بود که بزرگداشت روز دانشجو هرچه باشکوه‌تر و بر مبنای اصل قانون‌مندی و توزیع عادلانه فرصت‌ها میان تشکل‌های سیاسی و براساس استقلال دانشگاه‌ها برگزار شود و دارایی پویایی و نشاط نیز باشد.

سرمست ادامه داد: خوشبختانه امسال به لحاظ کمی و کیفی شاهد رشد چشمگیری در تعداد برنامه‌های اجرا شده بودیم که از مجموع برنامه‌هایی که در دانشگاه‌ها برگزار شد بیش از هزار برنامه داشتیم که ۴۷۵ مورد سخنرانی، ۳۸ مورد مناظره، ۵۶ مورد تریبون‌آزاد برگزار شد و ۱۱۰ همایش دانشجویی و ۲۶۶ مورد برنامه‌های متنوع دیگر بودند که به مناسبت روز دانشجو برنامه‌ریزی شدند.

دبیر کمیسیون دانشجویی شورای امنیت کشور با اشاره به قرار گرفتن روز ۱۶ آذر در بین‌التعطیلین گفت: این روز به هفته و دهه تبدیل شد و از تشکل‌های دانشجویی که این مراسم‌ها را برگزار کردند و همچنین از رسانه‌ها برای پوشش آن قدردانی می‌کنیم.

وی گفت: از بین برنامه‌هایی که اجرا شد، ۱۰ مورد از جلسات سخنرانی به دلیل عدم صدور مجوز توسط هیات نظارت دانشگاه، ۱۱ مورد عدم حضور سخنران مدعو و چهار مورد به دلایل دیگر برگزار نشد که از جمله آن می‌توانیم به عدم هماهنگی‌هایی که با هیات نظارت دانشگاه صورت گرفته اشاره کنیم.

سرمست بیان کرد: در استان‌ها از مجموعه برنامه‌های سخنرانان روز ۱۶  ‌آذر ۲۰۷ مورد با گرایش اصلاح‌طلبی، ۲۵۲ مورد با گرایش اصولگرایی و ۱۱۸ مورد از مستقلین بودند که برآورد کلی این است که به نوعی تعادل و توزیع مناسب صورت گرفته است.

وی افزود: از نظر مقایسه آماری برنامه روزدانشجوی امسال با سال گذشته با توجه به اینکه بیش از برنامه درسطح دانشگاه‌ها داشتیم این برنامه دوبرابر شده و از لحاظ لغو برنامه‌ها هم تعداد برنامه‌های برگزار نشده ۵۰ درصد کاهش لغو داشته‌ایم و در اجرای برنامه‌های مجوز دار موفق بودیم.

وی درباره مبلغ تخصیص یافته در قانون بودجه احزاب گفت: مقام عالی وزارت کشور پیگیری‌ها را انجام می‌دهد و امیدواریم تا پایان سال ابلاغ شود.

سرمست درباره اینکه مقام معظم رهبری تاکید داشتند که روند بروکراسی برای شرکت دانشجویان و جوانان تسهیل شود، گفت: دبیرخانه امور احزاب وظایف ذاتی‌اش تصویب و تسهیل تشکیل احزاب است و اقدامات زیادی صورت گرفته که شاهد تعدد تنوع احزاب در کشور هستیم که به نوعی باید این تعدد آسیب‌شناسی شود.

وی افزود: اینکه جوانان در احزاب و تشکل‌ها شرکت کنند وظیفه ما نیست بلکه ما وظیفه بسترسازی داریم و اینکه چه طیفی عضو می شود و سطح فرهنگ علاقه آنها بستگی به شرایط دارد و ما در راستای منویات رهبری حرکت می‌کنیم و دخالتی در عضویت افراد در احزاب و تشکل‌ها نمی‌توانیم داشته باشیم.

وی درباره تطبیق احزاب با قانون جدید احزاب که تا ۱۴/۹/۹۶ فرصت داشتند، گفت: براساس قانون جدید احزاب فرصت داشتند که خود را تا این تاریخ تطبیق دهند که تعدادی پیش قدم شدند، یک تعداد تقاضا دادند و برخی هم اقدامی نکردند که در قانون پیش‌بینی شده که به مدت ۶ ماه دیگر براساس تقاضای خود احزاب می‌توان به مدت ۶ ماه برای تطبیق آنها فرصت داد که زمان آن ۱۴ خرداد ۹۷ می‌شود و براساس جلسه‌ای داشتیم برای استهال احزابی که تقاضای فرصت دارند می‌توانند شرط موافقت با استهال شش ماهه را به دبیرکل کمیسیون ارجاع دهیم.

وی تاکید کرد: تا ۱۴/۳/۹۷ هر تقاضایی برای استهال شش ماهه ارائه شود با این پیشنهاد موافقت می‌کنیم و از همین جا از احزاب و تشکل‌ها دعوت می‌کنیم که تقاضای خودرابه دبیرخانه کمیسیون ماده ۱۰ احزاب ارائه بدهند و از احزابی که در راستای تطبیق خود با قانون جدید احزاب کنگره برگزار کردند تشکر می‌کنیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز