خبرگزاری کار ایران

رییس قوه‌قضاییه:

دشمن بیرونی و جاهل درونی از خلأ اطلاع رسانی قوه قضاییه سوء استفاده می‌کنند/ نمایش اخیر نیکی هیلی شبیه شوهای تلویزیونی بود

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۸۴۹

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران به هیچ عنوان بر سر توانمندی دفاعی و موشکی خود مذاکره نخواهد کرد، به کشورهای اروپایی پیشنهاد داد بجای مذاکره بر سر توانمندی موشکی ایران اجازه دهند که جمهوری اسلامی به موضوعات دفاعی و موشکی آنها ورود پیدا کند و با آنها به مذاکره بپردازد.

به گزارش ایلنا، آیت‌الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی با گرامیداشت یاد و خاطره شهید آیت‌الله دکتر مفتح، ۲۷ آذر سالروز وحدت حوزه و دانشگاه را تبریک گفت و تصریح کرد: وحدت حوزه و دانشگاه آرمانی بسیار بلند و تأسیسی در دوران انقلاب اسلامی است که البته تبیین ابعاد گوناگون این وحدت، نیازمند تأملات متعدد و جدی است.

نگاه حوزه‌ها به علوم، نگاه توحیدی و ارزشی است

رئیس قوه قضاییه با اشاره به تلاش بسیاری از فضلا و بزرگان در این عرصه افزود: نکته قابل توجه، نگاه ارزشی حوزه‌های علمیه نسبت به تحصیل و تدریس علوم بود که متاسفانه در هجوم فرهنگ غربی در دانشگاه‌ها، این نگاه و ارزش مداری‌ها کمرنگ شده بود. در واقع در حوزه‌ها تلاش می‌شد که نگاه توحیدی بر همه وجوه تعلیم و تعلم حاکم باشد و این نگاه نهادینه شود که ارزش نهایی و غایت همه تلاش‌های علمی، تقرب الی الحق است.

آیت‌الله آملی لاریجانی با بیان اینکه ممکن است در حوزه‌ها نیز برخی از چنین نگاه و هدفی باز بمانند، بررسی و واکاوی ریشه‌های این موضوع را نیازمند مجالی جداگانه دانست و در ادامه با بیان اینکه نگاه علمای بزرگ به علومی که در حوزه‌ها تدریس می‌شد یک نگاه آلی و ابزاری بود، اظهار کرد: این علما، علوم و آموزه‌های مختلف را ابزاری برای جلب رضایت حق تعالی می‌دانستند. به عبارت دیگر، علم را برای خود علم نمی‌خواستند بلکه جهاد علمی را وسیله‌ای برای تقرب الهی می‌دانستند.

رئیس دستگاه قضا با بیان اینکه چنین نگاهی موجب می‌شد که از تحصیل و تدریس علوم، اهداف جانبی و عرضی دنبال نشود، خاطر نشان کرد: علما و استادان بزرگ حوزه غالباً در اثنای تدریس تذکر می‌دادند که غرض نهایی از تحصیل علوم، ذکر و یاد خدا و دستیابی به قرب الهی است.

ترویج نگاه غربی موجب جدایی حوزه و دانشگاه است

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه این نگاه ارزشی قابل انتقال به دانشگاه بود، در این زمینه توضیح داد: ورود نظام آموزش عالی به کشور ما متاسفانه توام با ارزش‌های جانبی حاکم بر این نظام بود؛ بویژه ارزش‌هایی که از جانب طرفداران تز بی‌طرفی علوم ترویج می‌شد. این بی‌توجه بودن به اهداف تعلیم و تعلم، به نوعی ارزش‌های غربی را در نظام آموزشی نمایان می‌کرد که ترویج آن موجب جدایی حوزه و دانشگاه شد.

رئیس قوه قضاییه یکی از مهم‌ترین و ماندگار‌ترین اقدامات شهیدان مطهری، مفتح و باهنر و عده‌ای دیگر از همرزمان آنان را حضور در دانشگاه‌ها و ترویج علوم اسلامی دانست و تصریح کرد: این اقدام خدمت بسیار بزرگی بود زیرا ارتباط موثری با نسل جوان که خواستار تبیین بیشتر این علوم بودند و دغدغه‌های دینی داشتند، برقرار کردند و در دورانی که دستگاه‌های خفقان در رژیم پهلوی اجازه نمی‌دادند ارزش‌های دینی در دانشگاه‌ها ترویج شود، توانستند نقش مهمی در این زمینه ایفا کنند.

آیت الله آملی لاریجانی اظهار کرد: خوشبختانه امروز در فضایی تنفس می‌کنیم که تصور آن فضای پر از خفقان برایمان آسان نیست و بر همین اساس باید از چنین فضایی برای نزدیک‌تر ساختن هر چه بیشتر حوزه و دانشگاه استفاده کنیم. البته به برکت انقلاب اسلامی، استادان و دانشجویانی پرورش یافتند که توانستند چهره دانشگاه‌ها را تغییر دهند اما همچنان نیازمند تلاش بیشتر در این زمینه هستیم.

نقاط قوت حوزه و دانشگاه باید بر یکدیگر اثرگذار باشند

رئیس قوه قضاییه با اشاره به اثرگذاری نظم و انضباط حاکم بر نظام آموزشی دانشگاه‌ها در حوزه‌های علمیه و متقابلاً ترویج نگاه ارزشی حوزه‌ها به علوم در دانشگاه‌ها، تاکید کرد: امیدواریم با جلسات و گفتگوهای متقابل میان حوزه و دانشگاه و تقویت اشتراکات، ثمرات بیشتری از این وحدت نصیب حوزه و دانشگاه شود.

بهترین واکنش به حملات علیه دستگاه قضایی، خدمت رسانی بیشتر است

آیت الله آملی لاریجانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انواع هجمه‌ها به دستگاه قضایی، گفت: مسئولان دستگاه قضایی، قضات و کارکنان قوه قضاییه هرگز نباید از این هجمه‌ها ناامید شوند و در کارشان کاستی یا نقصی پدید آید زیرا دشمن با حملات، هجمه‌ها و ارزیابی‌های غیرمنصفانه خود دقیقاً به دنبال ایجاد تردید و در نتیجه پدید آوردن کاستی در کار و خدمت رسانی دستگاه قضایی است که بر این اساس بهترین پاسخ دندان شکن به دشمن، خدمت رسانی بیشتر و حل مشکلات مردم است.

رئیس قوه قضاییه در عین حال تصریح کرد: ما در کنار خدمت رسانی باید نسبت به تبیین و روشنگری درباره خدمات و تلاشهای مجموعه دستگاه قضایی نیز اهتمام داشته باشیم. در جلسه‌ای که اخیراً با جمعی از دانشجویان داشتم به این جمع بندی رسیدم که بسیاری از تصور‌ها از دستگاه قضایی ناشی از عدم تبیین پاره‌ای از مشکلات این دستگاه است که تبیین آن‌ها در کنار تشریح خدمات و تلاشهای قوه قضاییه کار چندان دشواری هم نیست.

بدون جدل باید به شبهات درباره عملکرد قوه قضاییه پاسخ داده شود

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه دشمن بیرونی و جاهل درونی از خلأ اطلاع رسانی قوه قضاییه سوء استفاده می‌کنند، خاطر نشان کرد: مسئولان قضایی باید در حد ضرورت و تا جایی که نحوه پاسخگویی شبیه به جدل و کشمکش نشود، به شبهاتی که مطرح می‌شود پاسخ دهند و به تبیین کارهایی که انجام می‌شود بپردازند.

برای جلوگیری از شایعات باید برخی پرونده‌های قطعی اطلاع رسانی شود

رئیس قوه قضاییه افزود: به عنوان مثال، در مورد شخصی که محکوم می‌شود گاهی بزرگنمایی می‌کنند و با انتشار مطالب خلاف واقع به بهانه‌های حقوق بشری، از این شخص یک قهرمان می‌سازند در حالی که اتهامات و محکومیت این فرد، آن چیزی نیست که در رسانه‌هایشان بیان می‌کنند. در این قبیل موارد دستگاه قضایی باید برای جلوگیری از شایعه پراکنی‌ها و تشویش اذهان و افکار عمومی، باید پس از قطعیت رأی، برخی از جزییات موضوع را به اطلاع مردم برساند. متاسفانه ما چون خودمان مدام درگیر پرونده‌ها و موضوعات مختلف در دستگاه قضایی هستیم تصور می‌کنیم که سایرین نیز از مسائل مورد بررسی ما مطلع هستند در حالی که اینگونه نیست.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه همه مسئولان، قضات و کارکنان قوه قضاییه در جایگاهی قرار دارند که باید محکم و استوار خدمت کنند و هرگز از هجمه‌ها هراسی به دل راه ندهند، آیه شریفه «ان الله یدافع عن الذین آمنوا»، را مصداق شرایط موجود دانست و تاکید کرد: توصیه من به همه مسئولان دستگاه قضایی این است که علاوه بر تلاش در جهت خدمت رسانی به نحو کامل، در راستای تبیین و تشریح مشکلات و همچنین خدمات قوه قضاییه برای احقاق حق با جدیت گام بردارند.

ادعاهای اخیر آمریکا علیه ایران ناشی از انزوا و شکست آن است

رئیس قوه قضاییه در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به ادعاهای اخیر نیکی هیلی نماینده آمریکا در سازمان ملل مبنی بر اینکه موشک‌های پرتاب شده از سمت یمن به ریاض، ساخت ایران بوده است، اظهار کرد: طرح چنین ادعاهای بی‌اساسی ناشی از شکست‌های متعدد منطقه‌ای و بین المللی آمریکاست. آن‌ها با صرف وقت و هزینه‌های کلان تلاش کردند که با پدید آوردن گروه تروریستی داعش در منطقه به اهداف خود دست یابند و طبق برنامه ریزی‌های خود، در مدت ۲۰ سال به بهانه حضور داعش و مبارزه با آن، چهره منطقه را تغییر دهند اما با حضور مقتدرانه جمهوری اسلامی در کنار برادران خود در منطقه، داعش به نقطه پایان رسید و سر حامیانش به سنگ خورد.

آیت الله آملی لاریجانی افزود: از سوی دیگر، آمریکا در بحث انتقال پایتخت رژیم صهیونیستی از تل آویو به قدس شریف با وجود لابی‌های فراوان، منزوی شد و همچنان شاهد اعتراضات مردم در کشورهای مختلف و بویژه در سرزمین‌های اشغالی هستیم.

نمایش اخیر نیکی هیلی شبیه شوهای تلویزیونی بود

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه همه این موارد، عزم آمریکا را برای ایجاد اجماع علیه جمهوری اسلامی جزم کرده است، ادعاهای اخیر «نیکی هیلی» را شبیه شوهای تلویزیونی دانست و خاطر نشان کرد: در این مورد هم جز عربستان و رژیم صهیونیستی هیچ کشوری به این ادعا‌ها توجه نکرد و خود سازمان ملل نیز این ادعاهای واهی و بی‌اساس را که با نمایش دادن چند قطعه فلز مطرح کردند، نپذیرفت.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه بهتر است آمریکایی‌ها با عبرت گرفتن از تجربیات مکرر خود از این ایذاهای بی‌اساس و بی‌فایده دست بردارند، اظهار کرد: آن‌ها مطمئن باشند که نمی‌توانند با این کار‌ها ایران را بر سر توانمندی دفاعی و موشکی خود پای میز مذاکره بکشانند. اروپایی‌ها هم تلاش نکنند که با زمزمه کردن بعضی حرف‌ها مذاکرات موشکی را در قالب توافق برجام دنبال کنند زیرا ایران در مسائل دفاعی خود با هیچ کشوری مذاکره نمی‌کند.

اگر اروپا به مذاکرات موشکی علاقه‌مند است اجازه دهد ایران به موضوعات موشکی و دفاعی آن‌ها ورود پیدا کند

رئیس قوه قضاییه با طرح این سوال که آیا چنین مذاکراتی برای خود اروپایی‌ها قابل تحمل است، به کشورهای اروپایی پیشنهاد داد که اگر به مذاکره بر سر توانمندی‌های موشکی علاقه‌مند هستند، اجازه دهند که جمهوری اسلامی به موضوعات دفاعی و موشکی آن‌ها ورود پیدا کند و با آن‌ها به مذاکره بپردازد.

آیت الله آملی لاریجانی در پایان تاکید کرد: این تصور که چون ایران با برخی مشکلات اقتصادی مواجه است پس می‌توانند به این بهانه فشارهایی را وارد کنند تصور بسیار غلطی است زیرا مردم ما با بصیرت و هوشیاری بالای خود همواره در صحنه حضور دارند و بار‌ها نشان داده‌اند که این خیالات دشمن کاملاً باطل است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز