خبرگزاری کار ایران

مدیرکل امریکای وزارت امور خارجه:

هیات کارشناسی ایران بعد از تعطیلات سال نو میلادی به کانادا می‌رود/ اقدام متقابل ایران در برابر ادعای نیکی هیلی هفته جاری رسانه‌ای می‌شود

asdasd
کد خبر : ۵۷۱۶۸۰

مدیرکل امریکای وزارت امور خارجه درباره دستور توقیف برخی از املاک ایران در کانادا بیان کرد: آنها جزو املاک دیپلماتیک ما نبودند و وابسته به برخی از سازمان‌های دولتی ما بودند و حکم برای آنها صادر شده ولی مصادره نشده‌اند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایلنا، محمد کشاورززاده مدیرکل آمریکای وزارت خارجه در حاشیه نخستین کنفرانس تاریخ روابط خارجی ایران در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت روابط ایران و کانادا گفت: تاکنون پنج دور مذاکرات در سطح کارشناسی میان طرفین انجام شده و هیات کارشناسی ایران بعد از تعطیلات سال نو میلادی به کانادا می‌رود.

 بعد از سال نو میلادی هیات ایرانی در سطح مدیرکل به کانادا می‌رود

وی ادامه داد: آخرین دور مذاکرات در تهران بود. در مجموع دو دور از مذاکرات در تهران و بقیه در خارج از کشور برگزار شد.

این مقام مسئول در وزارت خارجه با بیان اینکه در آخرین دور نیز همتای کانادایی من سفر کرد، اظهار داشت: در حال برنامه‌ریزی هستیم که بعد از سال نو میلادی سفر هیات ایرانی در سطح مدیرکل انجام شود. 

طرف کانادایی باید مسائلی فنی را حل کند

کشاورزرزاده با اشاره به ابراز تمایل طرف کانادایی برای از سرگیری مناسبات دیپلماتیک با ایران، تصریح کرد: آنها علاقه‌مند هستند مناسبات دیپلماتیک میان دو کشور ایجاد شود و ما نیز این چنین هستیم.

وی افزود: یکسری مسائل فنی وجود دارد که طرف کانادایی باید حل کند از جمله مشخص شدن محل سفارت آنها و... از این موارد است.

درصددیم حافظ منافع‌مان در کانادا مستقر باشد

این دیپلمات با بیان اینکه ایرانیان بسیاری در کانادا حضور دارند، خاطرنشان کرد: کاری که انجام می‌دهیم برای این است که بخش کنسولی ما در آنجا فعال شود. ایرانیان مقیم کانادا برای دریافت خدمات کنسولی مجبورند به دفتر حفاظت منافع ایران در واشنگتن مراجعه کنند.

کشاورزاده اضافه کرد: در حال حاضر عمان حافظ منافع ایران و ایتالیا نیز حافظ منافع طرف کانادایی است و درصددیم حافظ منافع‌مان مستقر باشد.   

اموال دیپلماتیک ایران در کانادا مشکلی ندارد

وی درباره بلوکه کردن اموال ایران در کانادا و اقدامات انجام شده ابراز داشت: ما نسبت به این مسئله اعتراض کردیم،  وکلای ما در حال پیگیری این موضوع هستند. در سال ٢٠١٢ دولت کانادا مصونیت کشوری ما را لغو کردند و ما هم عمل متقابل انجام دادیم و مصونیت کشوری آنها را لغو کردیم. ما و طرف کانادایی الان مصونیت دیپلماتیک داریم و به همین خاطر اموال دیپلماتیک ما در آنجا هست و مشکلی هم ندارد.

مدیرکل امریکای وزارت امور خارجه درباره دستور توقیف برخی از املاک ایران در کانادا هم بیان کرد: آنها جزو املاک دیپلماتیک ما نبودند و وابسته به برخی از سازمان‌های دولتی ما بودند و حکم برای آنها صادر شده ولی مصادره نشده‌اند. وکلای ما در حال کار کردن در این زمینه هستند و اعتراض خود را اعلام کرده‌ایم.

پیگیر کشته شدن بیژن قیصر هستیم

کشاورزاده در پاسخ به سوال خبرنگار ایلنا درباره آخرین پیگیری‌ها در خصوص بیژن قیصر شهروند ایرانی - آمریکایی که توسط پلیس فدرال آمریکا کشته شد هم یادآور شد: بعد از قتل جوان ایرانی و خشونتی که پلیس علیه این شهروند ایرانی داشت به طرق مختلف اعتراض کردیم و دفتر حفاظت منافع ما در واشنگتن موضوع را پیگیری و یادداشتی داد و من نیز سفیر سوئیس در تهران را خواستم و اعتراض کردیم یادداشت رسمی دادیم و خواستار پیگیری شدیم.

وی افزود: در ملاقاتی که طی یکی دو روز آینده با سفیر سوییس خواهم داشت حتما این موضوع را نیز پیگیری خواهم کرد.

پیگیر وضعیت اتباعمان هستیم

این مقام مسئول در وزارت امور خارجه درباره حکم دادگاه آمریکایی علیه علی صوفی شهروند ایرانی - آمریکایی به جرم دور زدن تحریم‌ها عنوان کرد: در مرحله اول ما تحریم‌ها را قبول نداشته و آنها را ظالمانه و غیرقانونی می‌دانیم و اینکه اتباع ما در این زمینه محکوم شوند و علیه آنها حکمی صادر شود را مردود می‌دانیم.

وی اضافه کرد: بر همین اساس در حال پیگیری وضعیت اتباع‌مان هستیم که آمریکایی‌ها در کشورهای مختلف علیه آنها اقامه دعوا کرده‌اند. برخی از این اتباع نیز خودشان وکیل گرفته و پیگیر امورشان هستند. این مورد را هم در نمایندگی در واشنگتن و مرکز بررسی می‌کنیم.

اقدام متقابل ایران در برابر ادعای نیکی هیلی هفته جاری رسانه‌ای می‌شود

این دیپلمات ارشد کشورمان در پاسخ به سوال دیگر خبرنگار ایلنا در خصوص شکایت از دولت آمریکا در پی ادعاهای کذب اخیر نیکی هیلی گفت: برخی اقدامات را در حال انجام داریم که ظرف هفته جاری رسانه‌ای خواهد شد که از جمله آنها اعتراض رسمی در این خصوص است.

کشاورززاده همچنین یادآور شد که ظریف قرار است در سال جدید میلادی به آمریکای جنوبی سفر کند و چند رئیس‌جمهور این منطقه نیز به ایران سفر خواهند کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز