خبرگزاری کار ایران

معاون حقوقی رئیس‌جمهور؛

هریک از وزارتخانه‌ها باید نسبت به عملکرد یک ساله خود درباره حقوق شهروندی پاسخگو باشند

asdasd
کد خبر : ۵۷۰۹۰۲

معاون حقوقی رئیس جمهور گفت: سه شنبه این هفته اجلاسی در این زمینه در تهران برگزار می‌شود که هریک از وزارتخانه‌ها باید درباره عملکرد یک ساله خود گزارش دهند و پاسخگو باشند.

به گزارش ایلنا، لعیا جنیدی در کنگره بین المللی حقوق سلامت با تاکید بر حقوق متقابل پزشک و بیمار اظهار کرد: بخش اعظمی از این طرح در راستای تامین حقوق بیماران از جمله کاهش پرداختی از جیب مردم است.

جنیدی همچنین با اشاره به هفته حقوق شهروندی گفت: سه شنبه این هفته اجلاسی در این زمینه در تهران برگزار می‌شود که هریک از وزارتخانه‌ها باید درباره عملکرد یک ساله خود گزارش دهند و پاسخگو باشند.

و خاطرنشان کرد: ما از نقد متخصصان در این زمینه استقبال می‌کنیم هرچند آن‌ها نیز باید امکانات واقعی دولت را در نظر بگیرند.

معاون حقوقی رئیس جمهوری با تاکید بر اینکه تامین حقوق سلامت فقط به عهده دولت نیست، گفت: امروزه در دنیا بسیاری از شرکت‌های خصوصی در این زمینه وارد شده‌اند و حتی مسئولیت جدی درباره مسائلی مانند محیط زیست دارند.

وی با بیان اینکه تکلیف متقابل درباره حق سلامت نیز برای شرکت‌های خصوصی وجود دارد، تصریح کرد: باید به این نکته توجه کنیم که اگر آسیبی به هر شهروند برسد باید آن را آسیب به خود بدانیم و از آن پیشگیری کنیم.

جنیدی همچنین با بیان اینکه باید حق بر سلامت را در بستر بسیار گسترده‌ای ببینیم، اظهار کرد: به گفته تعدادی از مسئولان و پزشکان بدلیل ارتباط این موضوع با تمامیت جسمی بیمار در برخی مواقع به جزا و حقوق عمومی ارتباط پیدا می‌کند که این موضوع باعث نگرانی جامعه پزشکی شده است.

وی ادامه داد: در این زمینه باید به یک نقطه تعادل در رابطه بین پزشک و بیمار برسیم تا انگیزه پزشکان برای ادامه کار نیز حفظ شود.

وی با اشاره به مفاد قانونی درباره حق سلامت در قوانین و منشورهای بین الملل و قانون اساسی کشور گفت: بر این اساس، حق هر فردی است که بهترین سلامت جسمی و روحی را داشته باشد و همه تدابیر برای فراهم شدن آن اتخاذ شود.

معاون حقوقی رئیس جمهوری افزود: در قانون اساسی نیز حق بهداشت و درمان در کنار سیر حقوق اساسی مانند مسکن و خوراک قرار گرفته زیرا با همه آن‌ها در ارتباط است.

وی تصریح کرد: حق سلامت با حقوق نسل سوم حقوق بشر مانند حفظ محیط زیست نیز مرتبط است زیرا جنبه عمومی آن بسیار قوی است و نمی‌توان به آن فقط به عنوان رابطه بین بیمار و پزشک نگاه کرد.

معاون حقوقی رئیس جمهوری با بیان اینکه دولت‌ها سه نوع تعهد در قبال حق سلامت دارد، گفت: نخستین تعهد شامل احترام به این حق است و دولت نباید کاری کند که ناقض این حق باشد یا آن را محدود کند یا محدودیت دسترسی یا تنبیهی برای آن اتخاذ کند.

وی خاطرنشان کرد: در زمان حاضر مردم کشورهای یمن و میانمار از نخستین حق بشری یعنی سلامت و امکانات درمانی و بهداشتی محروم شده‌اند و یا دسترسی آن‌ها به این امکانات محدود شده است.

وی تعهد دوم دولت‌ها را حمایت از این حق دانست و افزود: دولت باید مانع این شود که اشخاص ثالث نقض کننده این حق باشند. این موضوع حتی در قانون خصوصی سازی کشورمان لحاظ شده و در این تعهد از دولت انتظار می‌رود که بر روی شاغلان این حوزه از نظر شرایط اخلاقی و علمی نظارت کند.

معاون حقوقی رئیس جمهوری درباره تعهد سوم دولت‌ها گفت: دولت باید شرایطی را فراهم کند تا مردم به امکانات لازم برای رسیدن به حق سلامت دسترسی داشته باشند.

جنیدی با بیان اینکه این تعهد بسیار سنگین است، تصریح کرد: این تعهد به گونه‌ای نوشته می‌شود که تامین کننده مجموعه شرایط باشد نه اینکه تعهد مستقیم باشد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز