خبرگزاری کار ایران

رسول رضایی چیانه در گفت‌و‌گو با ایلنا:

استقلال کانون وکلا باعث سرافرازی یک کشور است/ وکلا و قضات یکدیگر را تخریب نکنند

asdasd
کد خبر : ۵۶۹۷۹۹

یک وکیل دادگستری گفت:در اثر کش‌و‌قوس‌‌ها بین کانون‌ها و دستگاه قضایی بعضا این حق مردم است که ذبح می‌شود.

رسول رضایی چیانه در گفت‌و‌گو باخبرنگار ایلنا در رابطه با انتقاد گروهی از مخالفان برگزاری آزمون وکالت، گفت: وقتی قصد می‌کنید وارد عرصه‌ای شوید باید قواعد آن‌ را رعایت کنید. اگر این اصل رعایت نشود ارزش و اهمیت اصل موضوع از بین می‌رود. اینکه برخی چند بار در آزمونی شرکت می‌کنند و قبول نمی‌شوند دلیل بر این نمی‌شود که همه چیز را زیر سوال برد.

این وکیل دادگستری خاطر نشان کرد: برای من سوال شده است که شورای رقابت چگونه به شکایت در مورد نهادی که به ذات مالی و اقتصادی نیست و در گردش ثروت نقشی ندارد، می‌تواند رسیدگی کند.

وی افزود: کانون وکلا یک نهادی است که در توسعه عدالت نقش دارد. خیلی زشت است چنین نهادی را با دید مالی مورد قضاوت قرار دهند. در جلسه رسیدگی شورای رقابت، نماینده قوه قضاییه دفاعیات خوبی کردند ولی نباید به بحث‌هایی مانند عدالت و آزادی دید مالی داشت.

این حقوقدان تشریح کرد: شورای رقابت باید احراز کند که بر اساس چه مبنایی خود را صالح دانست. باید جوابگو باشد که وکلا در گردش مالی چه نقشی دارند که باید پرونده‌شان در این شورا رسیدگی شود. وکالت در هیج کجای دنیا اولا و به ذات بحث مالی نیست. در همه مشاغل حق الزحمه‌ای است ولی در حرفه وکالت بحث مالی نیست.

رضایی در‌ رابطه با عدم ارتباط حسنه بین کانون‌ها و قوه‌قضاییه، تصریح کرد: در اثر کش‌و‌قوس‌‌ها بین کانون‌ها و دستگاه قضایی بعضا این حق مردم است که ذبح می‌شود. متاسفانه بحث تعامل اینگونه معنی می‌شود که یا می‌گوییم درست همان چیزی است که من می‌گویم یا اصلا تعامل نیست. کانون وکلا یک نهاد مستقلی است که نقش آنها در حفاظت از نظام حقوقی کشور محرز است. اگر تجار بین‌المللی بدانند نهادی وجود دارد که در صورت بروز مشکلی می‌تواند به صورت مستقل از آنها دفاع کند با خیال راحت‌تری برای سرمایه‌گذاری به کشور می‌آیند.

وی با بیان اینکه باید نتیجه فشار‌هایی که به کانون وکلا می‌آید در حوزه اقتصادی بررسی شود گفت: رییس جمهور در روز استقلال کانون وکلا اذعان داشتند که کانون‌های وکلا ما ضعیف هستند ولی باید از ایشان پرسید شما در عوض چه کردید که کانون‌های ما قدرتمند شوند.

این وکیل دادگستری گفت: کانون وکلا مجری قانون است.اگر تعامل بین قوه قضاییه و کانون وکلا به درستی شکل می‌گرفت بخشی بزرگی از مشکلات حل می‌شد. اگر قوه قضاییه به وکلا اعتماد می‌کرد اصلا لازم نبود بخش نظارتی قوه قضاییه اینقدر فعال و عریض و طویل باشد.

وی یاد‌اور شد: اگر وکلا و قضات سوگند خوردند در تحقق عدالت نقش داشته باشند باید بپذیرند بازوان عدالت باشند و  با هم دست آشتی بدهند. وکلا و قضات باید کنار هم باشند و یکدیگر را تخریب نکنند.

وی با بیان اینکه این موضوع مهمی است که رییس کانون وکلا را هم شان دادستان کل کشور دانسته‌اند گفت: برای درک این موضوع باید ببینیم که دادستان کل کشور چه جایگاه و نقشی دارد. دادستان کل کشور در قانون اساسی پیش بینی شده است و این نشان دهنده جایگاه رفیع این سمت است. وقتی مقنن رییس کانون وکلا را هم شان مدعی العموم قرار می‌دهند پیام مهمی دارد.

این افزود: به بیانی می‌شود گفت رییس کانون وکلا به تعداد وکلا دادیار دارد که مشکلات را می‌بینند و می‌تواند آنها را به رییس کانون وکلا اطلاع دهند تا رسیدگی شود. وقتی شان رییس کانون را تقلیل دادند نمی‌‌توان انتظار داشت که کانون‌ها به موضوعاتی غیر از مسایلی که درحال حاضر به آن رسیدگی می‌کنند، رسیدگی کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز